معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر گفت: زنده کردن رشته خوس دوزی با نوار نقره که فراموش شده است، یکی از برنامه‌های امسال است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، لیلا رحیمی معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر عنوان کرد: یکی از انواع رودوزی‌ها، خوس دوزی است که از رشته‌های بومی در منطقه جنوب استان به شمار می‌رود و با استقبال بانوان این نقاط رو به رو شده است.

او با اشاره به اینکه شهرستان عسلویه مرکز فعالیت این رشته است، افزود: نقوش کار شده در این رشته به شکل ذهنی و هندسی بوده است و بیشتر برای تزیین در شال‌های توری کاربرد دارد و در مراسم جشن و اعیاد مذهبی، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر عنوان کرد: با توجه به قیمت بالای نوار نقره، فعالیت در این رشته با نوار ویسکوزی انجام می‌شود و در گذر زمان کار با نوار نقره‌ای فراموش شده است و بنا داریم امسال این رشته را باززنده‌سازی کنیم.


بیشتر بخوانید


خوس دوزی مهر اصالت جهانی دارد.

خوس، نخ‌هایی براق، نازک و باریک است که به شیوه سوزن دوزی با ظرافت خاصی در سوراخ‌های نازک تور گره می‌خورد. خوس را بر روی پارچه‌های تور و مخمل می‌دوزند.

 

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.