به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سیل هواداران فوتبال گاهی وقایعی را بر چهره تاریخ مینشاند که مدتی تب و تاب جامعه را بالا میبرد؛ این بار این سیل در شیراز، یک سیلی پرسروصدا بر چهره یک کارگر هتل نشاند و خبرها را برصدر برد که گویا شور این ماجرا با توافقهایی در سراشیبی توقف افتاده است.
این سیل و سیلی از ورود تیم فوتبال استقلال تهران به فرودگاه شیراز آغاز شد.
تیم آبی تهرانی پنجشنبه ۱۳ آبان وارد شیراز شد تا روز بعد در ورزشگاه حافظیه شیراز با تیم فجر شهید سپاسی این شهر در قالب رقابتهای لیگ برتر بازی کند.
هواداران تیم تهرانی ابتدا در فرودگاه شیراز برای استقبال از این تیم حضور یافتند سپس برخی دیگر مقابل هتل چمران که برای استقرار آبی پوشان پایتخت اختصاص داده شده بود، ازدحام کردند که ماجرای سیل و سیلی خوردن کارگر هتل از همین مکان آغاز شد.
در هیاهو و آشوب جمع شدگان برای وارد شدن به هتل چمران و جلوگیری کارکنان از داخل شدن این جمعیت، مدیر هتل که در جلو در ورودی و در غوغای کشمکش حضور داشت به یک نفر که جلیقه قرمز داشت، کشیده زد که این رفتار در موبایل یکی از حاضران نشست و به فضای مجازی رفت؛ بعد مشخص شد قرمزپوش سیلی خورده در میان سیل هواداران تیم آبی پوش، کارگر خدمات هتل چمران است.
سیلی مدیر یک هتل در شیراز بر گونه یک کارگر این مجموعه واکنشهای زیادی در فضای مجازی و جامعه کارگری استان فارس در پیداشت.
مرور واکنشها نشانگر خشم و تفسیرهای گوناگون و فلسفه سازیهای مختلف است و لزوم شکایت و پایمال شدن حقوق کارگران و مانند آن به این واکنشها راه یافت.
در این میان تقریبا هیچ کس رفتار برخی هواداران یا «هوادارنما» را زیر سوال نبرد و حتی برخی آن را طبیعی و ذات فوتبال دانستند.
رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان فارس اعلام کرد: شکوائیهای علیه فردی که به صورت کارگر یک هتل سیلی زده به دادستانی شیراز ارسال میشود و باید عین همین رفتار در انظار عمومی با وی صورت گیرد، چون به جایگاه کارگران بی حرمتی شده است.
مهرزاد مویدی افزود: تاکنون بارها گزارشهایی مبنی بر فحاشی مدیر این هتل در شیراز به کارکنان و کارگران این مجموعه رسیده، اما به دلیل اینکه هیچ شاکی خصوصی وجود نداشت و هیچ یک از این کارگرانی که در این مجموعه مورد فحاشی قرار گرفته بودند به دلیل ترس از اخراج شدن شکایت نکردند موضوع قابل پیگیری نبود.
او عنوان کرد: در مورد این موضوع اخیر و سیلی مدیر هتل مذکور در حین انتقال بازیکنان تیم استقلال به این هتل به صورت یکی از کارکنان این مجموعه شرایط به گونهای دیگر است و حتی اگر آن کارگر سیلی خورده به دلیل ترس از اخراج شدن شکایتی نکند شوراهای اسلامی کار استان فارس به دلیل هتک حرمت جایگاه رفیع قشر کارگران از این مدیر خاطی به دادستانی شیراز شکایت خواهد کرد.
او ادامه داد: این رفتار بی حرمتی به جایگاه کارگران زحمتکش است و باید عین همین رفتار با فرد خاطی در انظار عمومی صورت گیرد، ضمنا این فرد باید بصورت رسمی از این کارگر عذرخواهی کند و از این کارگر دلجویی شود.
مویدی با بیان اینکه این رفتار به جایگاه رفیع کارگری خدشه وارد کرده، اضافه کرد: قطعا شکوائیهای علیه این فرد به دادستانی شیراز ارجاع خواهد شد.
رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان فارس ادامه داد: براساس قانون هیچ کارفرمایی حق چنین برخوردی با کارگران ندارد.
او عنوان کرد: به هیچ عنوان شایسته نیست که به کارگرانی که با غیرت برای کسب رزق حلال تلاش میکنند بی حرمتی صورت گیرد و در متون اسلامی ما نیز آمده که پیامبر اکرم اسلام (ص) بر دستان همین قشر بوسه زده است.
دادستان عمومی و انقلاب شیراز در واکنش به ماجرای سیلی به یک کارگر در هتلی در شیراز شب قبل از بازی فوتبال دو تیم فجر شهید سپاسی شیراز و استقلال، گفت: در صورت طرح شکایت توسط ذینفع، به جد موضوع را پیگیری میکنیم.
سیدمصطفی بحرینی افزود: در صورت طرح شکایت و پیگیری از سوی ذینفع و متولیان در چارچوب قانون با این فرد متخلف بدون گذشت برخورد جدی و قاطع خواهد شد.
او بیان کرد: با توجه به قابلیت گذشت داشتن موضوع، رسیدگی و تعقیب مستلزم طرح شکایت توسط ذینفع است.
بحرینی گفت: اگر رئیس کانون هماهنگی شوراهای کار استان فارس پیگیر این موضوع شود دادستانی نیز به جد پیگیر این موضوع خواهند بود.
به نظر میرسد عبارت قابلیت گذشت داشتن موضوع، به معنای مشمول مرور زمان است.
۱۶ آبان ۱۴۰۰ نامهای رسمی با مهر و امضای رئیس هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان فارس خطاب به فاطمه مرادی وکیل دادگستری در فضای مجازی منتشر شد که بر اساس آن این کانون مرادی را به عنوان وکیل تام الاختیار برای پیگیری حقوقی این ماجرا تعیین کرد تا موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری کند.
رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان فارس ضمن معرفی نماینده قانونی این کانون برای پیگیری حقوقی ماجرا گفت: چند نفر از وکلای معروف استان فارس برای پیگیری این موضوع اعلام آمادگی کرده اند.
مویدی بیان کرد: هرچند اعتقاد داریم که هتک حیثیت جامعه کارگری با یک عذرخواهی قابل جبران نیست بنابراین به صورت رسمی ماجرا از مبادی رسمی پیگیری خواهد شد.
هفدهمین روز از آبانماه ۱۴۰۰ نامهای به امضای محمد حسین شفاعتیان مدیر هتل چمران شیراز خطاب به کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان فارس و کارگران در فضای مجازی منتشر شد.
در این نامه آمده است: متاسفانه در پی حادثه غیرعمدی پیش آمده در هتل چمران و همچنین جریحه دار شدن احساسات عموم و واکنشها به این اتفاق تلخ خصوصا رنجش جامعه بزرگ کارگری استان، به استحضار میرساند که اینجانب با همکار عزیزمان (کارگر سیلی خورده) حس پدر و فرزندی داشته و دارم و خواهم داشت و هیچ انگیزه و نیت سوء که بخواهد اعتبار و آبروی کارگران را زیر سوال ببرد وجود نداشته است.
در ادامه این نامه عنوان شده است: با احترام به همه جامعه کارگری و مردم عزیز، ابراز میدارم دلیلی بر انجام چنین کارهایی را برای خود و یا هر شخص دیگری مجاز نمیبینم و همانگونه که قبلا هم به استحضار عموم مردم رسیده است در صدد جبران اتفاقات تلخ گذشته هستم.
نامه شفاعتیان حاکی است: لذا مجددا ضمن تشکر و همراهی و البته پوزش از محظر (محضر) تمامی آحاد مردم استان فارس خصوصا جامعه بزرگ کارگری و کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان خواهشمند است ضمن انصراف از شکایت ترتیبی اتخاذ شود تا این جوان پرکار به سلامت و با عزت به محل کار بازگردد.
نامه دیگری ۱۷ آبانماه با نشان کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان فارس خطاب به مرادی نماینده حقوقی تعیین شده برای پیگیری موضوع کشیده خوردن کارگر هتل، در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه روند پیگیری حقوقی این ماجرا متوقف شود.
در این نامه آمده است: با توجه به نامه مالک هتل چمران و تقاضا برای بازگشت کارگر سیلی خورده به محل کار و همچنین دستور اولیا علی بیگی، ریاست کانون عالی شورای اسلامی کار کشور و تماس تعدادی از بزرگان استان مبنی بر گذشت از طرح شکایت و موافقت کارگر مذکور و خانواده وی خواهشمند است اقدام مقتضی مبنی بر تعلیق پیگیری حقوقی و قضایی انجام شود.
به این ترتیب همانگونه که تیم پایتخت نشین با نتیجه یک بر یک در مقابل تیم فجر شهید سپاسی شیراز متوقف شد، گویا این موضوع هم متوقف شد.
منبع: ایرنا
انتهای پیام/