سردترین مکان جهان را بشناسید

به نظر می رسد سردترین سیاره اورانوس است، با این حال مکان سردتری نیز در جهان وجود دارد که در این گزارش درباره آن می خوانید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از theconversation، سیارات منظومه شمسی توسط خورشید گرم می‌شوند. زمین حدود ۱۰۰ میلیون مایل از خورشید فاصله دارد، فاصله‌ای که دمای مناسبی را برای زندگی فراهم می‌کند. پس ممکن است فکر کنید که سردترین سیاره در منظومه شمسی نپتون خواهد بود، زیرا دورترین سیاره از گرمای خورشید است. نپتون در فاصله باورنکردنی سه میلیارد مایلی از خورشید قرار دارد. با این حال، سردترین سیاره نپتون نیست، بلکه اورانوس است. حتی اگر اورانوس یک میلیارد مایل از نپتون به خورشید نزدیکتر باشد. اورانوس با دمای ۲۲۴ درجه سانتیگراد رکورد سردترین دمای اندازه گیری شده در منظومه شمسی را دارد .

اورانوس با چهار حلقه

دلیل سرد بودن اورانوس ربطی به فاصله آن از خورشید ندارد. میلیارد‌ها سال پیش، چیزی بزرگ با نیروی زیادی به اورانوس برخورد کرد و آن را به سمت خود منحرف کرد. برخورد این جسم همچنین باعث شد تا مقداری از گرمای محبوس شده در اورانوس از بین برود. گرمای درون سیارات از زمان تشکیل آن‌ها باقی می‌ماند. سیارات زمانی ساخته می‌شوند که تکه‌های کوچک‌تر سنگ با هم در هم می‌کوبند و طی میلیون‌ها سال تمام سیاره را قطعه قطعه می‌سازند. هر بار که این سنگ‌ها با هم برخورد می‌کنند، سیاره کمی گرمای بیشتری پیدا می‌کند.

همچنین ممکن است تعجب کنید که بدانید نزدیک‌ترین سیاره به خورشید یعنی عطارد در حالی که ضلعش رو به خورشید بیش از ۴۰۰ درجه سانتیگراد است ، می‌تواند بسیار سرد باشد. دلیل این امر این است که عطارد برخلاف زمین هیچ جوی ندارد و همچنین فضایی مانند فضای ما ندارد که گرما را در خود حفظ و آن را به اطراف پخش می‌کند. اما این موضوع در مورد عطارد صدق نمی‌کند و قسمت جلویی و پشتی عطارد می‌توانند دمای بسیار متفاوتی داشته باشند.

برای برخی از سیارات نزدیک مانند مریخ، می‌توان کاوشگر‌هایی برای مطالعه جو مستقیماً از سطح سیاره فرستاد. اما تا به حال این کار برای سیارات دوردست مانند نپتون و اورانوس انجام نشده است و باید با اندازه‌گیری دمای آن‌ها از روی زمین فهمید که چقدر سرد هستند. این کار با مطالعه نور سیاره انجام می‌شود، که می‌تواند انواع اتم‌ها و مولکول‌های تشکیل دهنده جو سیاره را به ما بگوید. این اطلاعات به ما امکان می‌دهد دقیقاً بدانیم دمای سیاره چقدر است.

سحابی بومرنگ

در حالی که این سیارات در منظومه شمسی ما فوق‌العاده سرد هستند، اما مکان‌های سردتری هم در کیهان وجود دارد. سردترین مکان در جهان سحابی بومرنگ است، ابری از غبار و گاز در ۳۰ میلیون میلیارد مایل دورتر از زمین که در آنجا دما به منفی ۲۷۲ درجه سانتیگراد می‌رسد. هیچ چیز در کیهان نمی‌تواند سردتر از این دما باشد، زیرا در آن دما ذرات و اتم‌های کوچکی که همه چیز از آن‌ها ساخته شده است اساساً از حرکت بازمی ایستند و زمانی که این اتفاق بیفتد، سردتر شدن غیرممکن است که به دمای صفر مطلق معروف است. این بدان معنی است که بعید است که ما هرگز جایی در جهان سردتر از سحابی بومرنگ پیدا کنیم.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
قران بر ادم نازل شده پس روز را در زمین همین روزهای ما همه چیزافریده شد ۶ روز هفت اسمان وزمین وو افریده شده یعنی میشه ۱۴۴ ساعت امروزی تشکر خدایا قدرتت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
یک روزی متوجه خواهید شد منظور همان ۶ روز قمری است چون صحبت از ماه رمضان است ! و شما در خوابید هنوز! وقتی سیب بی اجازه خورده می شود جریمه درخور نافرمانی داده می شود. مطابق رانده شدن ابدی در هنگام خلقت انسان از درگاه خدا. وقتی اصول و قوائد می خواهید با فکر انسان‌‌حل شود این فکر در ۴ چوب دنیای مادی است و قواعد این دنیا مادی است پس اگه دریایی باز شده مادی است و اگه سنگی بر سپاهی ریخته با قواعد مادی است. اما اگه تصورات این است همانطور که یک لیوان گنجایش پذیرش آب کل دریا را ندارد ذهن توهم نخواهد توانست حقیقت ۶ روز را درک کند
India
Sobhan
۰۱:۲۶ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
او بالاتر از اندیشه هاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۶ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
بنازم قدرت پرورگار بزرگ و مهربان را.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۲۶ آبان ۱۴۰۰
لطفا تو حساب وکتاب کار خداوند دخالت نکنین.خودش بهتر از هر دانشمند و فیزیکدان میدونه چکار کرده.فقط شکرگزار باشین
Iran (Islamic Republic of)
احسان بلوچ
۲۳:۳۹ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
این همه میلیاردها سیاره میلیاردها انسان میلیاردها جن میلیارد ها حیوانات میلیاردها فرشته میلیاردها کشفیات که انسان ها درست کرده مثل ماشین و غیره کار الله جان است عظمت الله جان ببینید و شکر گذار باشید سعی نکنید بگید کار طبیعت است بلکه آن طبیعت را هم خداوندعزیز آفرید همه را همه چیز را که در همه جای می بینید حتی خاک تا سیارات را
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
متعجبم که در قرآن اسمی از سحابی بومرنگ برده نشده چرا؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
افرا
۱۴:۱۲ ۲۵ آبان ۱۴۰۰
چرت و پرت نگید
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۰۲:۱۹ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
الله❤
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۶ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
با تشکر از مطالب خوب وقشنگتون،ولی حیف که این مطالب در این سرزمین جایگاهی ندارن
Iran (Islamic Republic of)
سیداحمد درویش زاده
۱۳:۵۷ ۲۲ آبان ۱۴۰۰
درود فراوان از برنامه های بسیار جالب و متنوع علمی و کاربردی شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۴ ۲۱ آبان ۱۴۰۰
الله، خالق و ابداع کننده اینهاست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۷ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
دچار،ن دوچار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
در قرآن نوشته شده آسمانها و زمین در ۶ روز ساخته شده است. جوری که در این مقاله میگه زمان ساخت هرسیاره متفاوت و در سید میلیون یا میلیارد است! آیا می شود گفت کل جهان بعد از میلیارد ها سال که شکل گرفته و در دمای بسیار کمتر از صفر مطلق بوده طی ۶ روز قمری یا هجری دوچار افزایش دمای ناگهانی شده طوری که خورشید به آن دمای میلیونی رسیده و سحابی بومرگ به صفر مطلق یا همان دمای منفی ۲۷۳ درجه رسیده است. حالا میخوای برگردی به ماقبل ستته ایام قدرتش داری کل جهان آنقدر سرد کن تا به اولین روز برسی! اگه دانشمندی می تونن و راست میگه خلاف این نظریه من اثبات کنه. وگرنه بیگ بنگ و ... اگه ام بوده قبل این ۶ روز است.
اینطوری بگم کل دنیا را مثل یک طیف نور پیوسته با طول موج های متفاوت در نظر بگیر در یک طول موج خاص (یک رنگ خاص) چند درصد(۶روز تغییرداشته) حالا توانش داری بگو در آن ۶ روز چه اتفاقی افتاده است آنهم در این زمان کوتاه. و چه قدرتی پشت این ماجرا بوده که آنقدر توانسته تغییر دما همراه حیات موجودات و ... بوجود آورد.
که خارج از توان بشر است چرا که علوم مهندسی بر پایه تقریب است و یک تقسیم بر ۱۰ ناچیز می داند و هیچ ریاضی دان و فیزیک دانی تا کنون در ضرب اعداد با توان بالا به دنبال اعداد ریز نرفته. یعنی اگه حساب سرش بشه مثلاً بگی: فاصله نوری یکسال نوری و یک انگستروم! پس تا ابد دست بشر از این محاسبه کوتاه است. که اکمل این موضوع در حدیث حروف الفبای امام صادق نهفته است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۳ ۲۲ آبان ۱۴۰۰
تو همه چیز دان مابغی مردم مرغ راضی شدی
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۳:۲۴ ۲۲ آبان ۱۴۰۰
باسلام برادر محترم من خودم طلبه هستم. حرف شما درست ولی روزهای خدا با ما فرق دارد مثلا هر روز خدا میلیاردها سال طول میکشه فرق داره با روز ما یکم تحقیق کنید به نتیجه می‌رسید بعضی از سیارات هستن که ماه ها یا سالها طول میکشن که شب رو روز کنن. پس شش روز معلوم نیست چند میلیارد سال هست اشتباه نکنید. چون روزهای خدا با ما فرق دارن تفسیر باید کرد
Iran (Islamic Republic of)
فریده
۰۷:۱۰ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
منظور از ۶ روز در سخن خدا ممکن ۶ دوره باشه و روزی که ما ۲۴ ساعت میدونیم نباشه
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۱۶:۲۸ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
ببین رویا پردازی هارا بزار کنار هر چه قران گفته درست است اگه شک داری یه سر بزن به سفره خونه سر کوچه تان ویک قلیان بزن تا به فضا بری اگه خبر جدیدی بوددوباره برو سر منبر ولی فقط رویا پردازی نکن .
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۲۰:۲۴ ۲۵ آبان ۱۴۰۰
کدوم شش روز؟!! شش روز زمین؟ شش روز منظومه شمسی،شش روز کهکشان راه شیری؟ شش روز کیهانی؟!! کدوم؟؟! شما فقط اسم روز رو از قرآن برداشت کردی فکر کردی روز زمینی است؟! منظور از روز یک دوره خلقت است که هر روزش یک آسمان و یک کیهان خلق شد یعنی از ابتدا تا الآن هنوز یک روز کامل نشده و بر اساس مطالعات قرآنی و همچنین نظریات نجومی سه چهارم این روز طی شده
یک روز کیهانی حدوداً معادل ۱۸ میلیارد سال زمینی است،هفت آسمان هرکدام در یک روز کیهانی خلق شدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۰ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
چه جالب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
منفیشو نزاشتید 224 درجه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
البته در کتاب شیمی دهم هم گفته شده در فصل ۱ سحابی بومرنگ سردترین مکان جهانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
البته تو بیشتر بدانید نوشته تو فصل ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
الله اکبر
آخرین اخبار