هوبره برای زمستان گذرانی وارد ایرانشهر شد

رییس اداره حفاظت محیط زیست ایرانشهرگفت: هوبره به عنوان یکی از پرندگان مهاجر و در حال انقراض همه ساله در فصول پاییز و زمستان از مناطق سردسیر به ایرانشهر مهاجرت می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، محمدانور هاشمزهی رییس اداره حفاظت محیط زیست ایرانشهر گفت : هوبره از جمله پرندگان شکار ممنوع است.

وی افزود: متخلفان و شکارچیان این پرنده مورد حمایت به ازای هر قطعه ٣٠٠ میلیون ریال جریمه می‌شوند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست ایرانشهر با بیان اینکه ایستگاه این پرنده مهاجر دشت‌های باز و وسیع منطقه است افزود: هوبره پاییز و زمستان را به ایرانشهر مهاجرت می‌کند.

وی ادامه داد: گران قیمت بودن پرنده هوبره در دیگر کشور‌ها سبب ترغیب قاچاقچیان به شکار آن شده و به همین سبب نسل این پرنده منحصر به فرد در خطر انقراض قرار گرفته است.

هاشمزهی بیان کرد: هرساله در فصل مهاجرت هوبره ماموران اجرایی با گشت و کنترل مستمر زیستگاه‌های این پرنده را حفاظت می‌کنند، اما آمار‌های رسمی منتشر شده بیانگر آن است که هر سال چندین مورد از تخلفات زنده گیری یا شکار پرنده هوبره در منطقه اتفاق می‌افتد.

وی گفت: هوبره از لحاظ ظاهری تا حدودی به بوقلمون ماده شباهت دارد و در زیستگاه‌های بیابانی، مناطق خشک و دشت‌ها زاد و ولد و در فصل پاییز از مناطق سردسیر به دشت‌های ایرانشهر مهاجرت می‌کند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست ایرانشهر افزود: این پرنده ارزشمند هنگام راه رفتن در بیابان از دانه ها، غلات، جوانه گیاهان، حشرات، حلزون‌ها و خزندگان کوچک مثل مارمولک، بزمجه‌های کوچک و ... که در کویر یافت می‌شوند تغذیه می‌کند.

وی بیان کرد: هوبره به بهترین وجه با زندگی در محیط بیابان سازگار است و به ندرت آب می‌نوشد و بیشتر آب بدنش را از غذایی که می‌خورد به دست می‌آورد.

هاشمزهی با هشدار به شکارچیان متخلف و تاکید بر پرهیز از شکار این پرنده حمایت شده و کمیاب گفت: هرگونه شکار و صید حیوانات و پرندگان تحت حمایت پیگرد قانونی دارد و با متخلفان طبق قانون برخورد می‌شود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار