خادمی خبر داد؛

زمان افتتاح قطعه دوم آزاد راه تهران - شمال به زودی اعلام می‌شود/ قیمت قیر ۵۰ درصد افزایش یافت

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور گفت: به زودی با بازدید وزیر راه و شهرسازی، زمان بندی جدیدی برای بهره برداری از منطقه دو آزادراه تهران ـ شمال اعلام می‌شود.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، خیراله خادمی معاون راه و شهرسازی در حاشیه همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین آلات درباره آخرین وضعیت منطقه دو آزادراه تهران ـ شمال در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره آخرین وضعیت آزاد راه تهران - شمال اعلام کرد: از ابتدا هم مقرر شده بود تا برای ساخت و بهره برداری از یک باند منطقه دو آزادراه تهران ـ شمال دولت و سرمایه گذار (بنیاد مستضعفان) سهم خود را از ۲ هزار میلیارد تومان منابع اعتباری مورد نیاز این پروژه پرداخت کند.

او بیان کرد: اکنون بخشی از این منابع مالی تامین شده است.

قاسمی با اشاره به پیشرفت فیزیکی مناسب آزادراه تهران ـ شمال در منطقه دو افزود: در هفته آینده وزیر راه و شهرسازی مقرر شده تا از آزادراه تهران ـ شمال و روند پیشرفت فیزیکی منطقه دو بازدید کند و در آن روز زمان بندی جدید برای ساخت و بهره برداری از منطقه دو آزادراه تهران ـ شمال را اعلام می‌کنیم.

درخواستی برای افزایش نرخ عوارض آزادراهی نداشتیم

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران جوان درباره اینکه آیا نرخ عوارض آزادراه‌ها افزایش خواهد یافت یا خیر؟ گفت: معمولا سالانه نرخ عوارض جدیدی را برای آزادراه کشور اعلام می‌کنیم و پس از تصویب این نرخ ابلاغ می‌شود، اما در حال حاضر درخواستی برای این کار نداشته ایم و در سال آینده قیمت‌ها تغییر می‌کند.

انتقاد از مشکلات تامین قیر و افزایش ۶ برابری قیمت

خادمی همچنین درباره مشکلات تامین قیر برای پروژه‌های عمرانی کشور گفت: هر سال تولید و مصرف آسفالت در کشور به دلیل افزایش قیمت قیر کاهش پیدا می‌کند به گونه‌ای که از تولید ۱۲ میلیون تن آسفالت در سال ۱۳۹۵ به ۶ میلیون تن در سال گذشته رسیده و از سویی دیگر طی ۱۸ ماه گذشته قیمت قیر ۶ برابر افزایش پیدا کرده و از ۲ میلیون تومان به ۱۲ میلیون تومان به ازای هر تن رسیده است.

او بیان کرد: جالب اینجاست که برای تولید قیر هیچ مواد وارداتی نداریم، اما در یک ماه گذشته قیمت آن با وجود اینکه نرخ دلار افزایش نداشته ۵۰ درصد بیشتر از گذشته شده است و این درست نیست که فروش قیر به داخل و برای اجرای پروژه‌های ملی با نرخ صادرات قیر یکی باشد چرا که تولید قیر با سوبسید داخلی انجام شده و برای این پروژه‌ها باید با همین سوبسید عرضه شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور اضافه کرد: قیمت و دیگر مشکلات تامین قیر در حالی است که ۹۰ درصد مصرف داخلی آن توسط بخش‌های دولتی صورت می‌گیرد.

او با بیان اینکه بنابراین مقرر شد تا طبق قانون قیر بر اساس قیمت گذاری در بورس با نرخ رایگان عرضه شود در وهله نخست قرار است ۶ هزار میلیارد تومان قیر برای این پروژه‌ها به ما تحویل دهند، تصریح کرد: با توجه به اینکه بیش از ۵۰ درصد از تولید حدود ۴ میلیون تنی قیر در هر سال در داخل مصرف می‌شود به جای آنکه قیمت گذاری آن را در بورس انجام دهیم، باید راهکاری برای ایجاد توافق بین تولید کننده و مصرف کننده در نظر بگیریم تا قیمت ثابتی برای آن تعیین شود؛ چرا که هر قدر این مشکلات ادامه داشته باشد تولید آسفالت هم پایین می‌آید و پروژه‌های مهمی مانند پروژه‌های راه سازی به مشکل خواهد خورد.

خادمی بیان کرد: به عنوان مثال وزارت راه و شهرسازی سالانه حدود یک و نیم میلیون تن قیر نیاز دارد و هم اکنون بیش از ۵۰۰ کیلومتر جاده آماده آسفالت داریم که امیدواریم با تحویل سریع‌تر قیر بتوانیم آسفالت را در این پروژه‌ها برای امسال یا سال آینده انجام دهیم.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه فقط در ۴۵ روز گذشته قیمت قیر از هشت میلیون تومان در هر تن به حدود ۱۲ میلیون تومان رسیده است، گفت: هر عاملی را که بررسی می‌کنیم، می‌بینیم این میزان افزایش قیمت منطقی نیست هر چند قیمت نفت افزایش پیدا کرده است، اما این افزایش قیمت نفت در حدی نبوده است که بتواند در ۴۵ روز قیمت قیر را ۵۰ درصد گران‌تر کند.

او با انتقاد از فروش قیر به قیمت صادراتی در داخل کشور گفت: ۹۰ درصد مصرف کنندگان قیر در کشور، دولت است و در حالی که این قیر با انرژی یارانه‌ای و نیروی انسانی ارزان‌قیمت و یارانه دار تولید شده نباید با قیمت صادراتی در داخل کشور به فروش برود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل با بیان اینکه ارائه قیر رایگان به شرکت ساخت در قانون پیش بینی شده است، گفت: منابع اعتباری این قیر رایگان ابلاغی است، اما قیمت در بورس تعیین می‌شود طبق قانون باید شش هزار میلیارد تومان قیر در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار بگیرد که در گام اول سه هزار میلیارد تومان آن ابلاغ شده است

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بورس عامل افزایش قیمت قیر بوده است؟ اظهار کرد: معتقدم قیمت قیر و سیمان که برای تولید آن یارانه اختصاص داده می‌شود و مصرف کننده آن دولتی است باید از بورس خارج شود و نباید با قیمت صادراتی در داخل کشور عرضه شود.

خادمی تاکید کرد: از پنج میلیون تن قیر تولیدی در کشور حدود دو تا دو و نیم میلیون تن آن مصرف داخلی است و هر چه قیمت قیر بالاتر برود و تولید و کیفیت آسفالت پایین‌تر بیاید این خسارتی است که به زیرساخت‌های کشور تحمیل می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا پروژه راه آهن چابهار متوقف شده است؟ گفت: ساخت راه آهن چابهار متوقف نیست، اما نیاز به تامین منابع دارد و قرار بر این بوده که بخشی از منابع از طریق صندوق توسعه ملی تامین شود که برای اختصاص این منابع از صندوق باید فرایند تبدیل ارز صورت بگیرد و این تخصیص با تاخیر از سوی بانک مرکزی مواجه شده است. طبق زمان‌بندی‌ها راه آهن زاهدان-چابهار باید سال ۱۴۰۱ تحویل شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: آزاد راه ، قیمت قیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۷ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
اگر تا عید باز بشه خیلی خوب میشه قیمت ملک بسیار بالا میره تو شمال دیگه باید گفت شمال تهران نه شمال ما زندان کلا میشه یک ساعت راه تا شمال خدا برکت بده به شماها زمین طلا میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
10 سانت 10 سانت افتتاح کنید مبادا کم بیاورید
آخرین اخبار