مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان از نصب ۸ هزار و ۶۹۹ کنتور طرح فهام هوشمند درکردستان با هدف مدیریت مصرف و قرائت از راه دور خبرداد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،هیوا لهونیان مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان اظهار داشت: توسعه سامانه هوشمند شبکه برق با استقرار قرائت از راه دور (طرح فهام) با اولویت کنتور‌های دیماندی برای تمام مشترکین (ولتاژاولیه وثانویه) در دستور کار شرکت‌های توزیع قرارگرفته و در۳ سال گذشته در استان ما تعداد ۸هزار و ۶۹۹ مشترک مختص تعرفه‌های (کشاورزی، صنعتی، عمومی و تجاری) به کنتور‌های هوشمند مجهزشده‌اند.

لهونیان با اشاره به برنامه تعویض کنتور مشترکان باکنتور‌های هوشمند در راستای هوشمندسازی لوازم اندازه گیری به تعداد یک هزار و ۸۰۰ کنتور هدف، درسال جاری اشاره کرد و افزود: ۶ هزار و ۹۶۰ دستگاه معادل ۸۰ درصد از کل کنتور‌های فهام منصوبه (۸۶۹۹) دارای قابلیت قرائت آنلاین هستند و اطلاعات رابه صورت مستمردریافت وارسال می‌کنند.

او امکان برقراری ارتباط دو سویه بین شرکت و مصرف کنندگان، جمع آوری، پردازش و ارسال اطلاعات انرژی به شرکت، امکان ارسال قیمت‌های لحظه‌ای برق، آگاهی شرکت توزیع از مقدار انرژی مصرف شده درساعات پرباری وکم باری، اطلاعات پروفیل بار از شرکت توزیع به مصرف کنندگان و آگاهی مصرف کنندگان از مقدار مصرف ساعتی و روزانه همچنین امکان تشخیص سرقت برق از کنتور از جمله مزیت‌های کنتور‌های هوشمندعنوان و خاطرنشان کرد: درآینده نزدیک تعدادی از کنتور‌های تعرفه خانگی را نیزبه همین منوال به کنتور‌های هوشمند فهام تغییر خواهیم داد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق کردستان با اشاره به رایگان بودن نصب این کنتور‌ها برای مشترکین به جز مشترکان پر مصرف اضافه کرد: کنتور هوشمند ۳ برابر کنتور معمولی قیمت دارد و فقط برای مشترکان پرمصرف ارزش کنتور معمولی تعویضی، از قیمت کنتور هوشمند نصب شده کسر و ما به التفاوت مبلغ به صورت اقساط ماهیانه از مشترکان اخذ خواهد شد.

لهونیان با بیان اینکه تمام مشترکین کردستان با ولتاژ اولیه مجهز به کنتور هوشمند فهام هستند؛ گفت: با راه اندازی کنتور‌های هوشمند طرح فهام برای همه مشترکین برق استان هزینه‌های مربوط به مراجعه مامورین قرائت لوازم اندازه گیری به درب اماکن از لیست هزینه‌های این شرکت حذف و این جبران هزینه، به مرور، دربخش‌های دیگری باهدف ارتقاء کیفیت خدمات، هزینه خواهد شد.

او دربخش دیگری ازسخنان خود با اشاره به راه اندازی مرکز پایش کنتور‌های فهام اضافه کرد: دراین مرکز اطلاعاتی، چون جریان، ولتاژ و ضریب بار به صورت سوابق ذخیره و رصد می‌شود و این مرکز قادر است درصورت لزوم دستور قطع و وصل و تنظیمات کنتور از راه دور را انجام دهد. ازمهمترین دستاورد این مرکزپایش، طرح‌های پاسخگویی بار طی ایام پیک سال است و می‌توان به صورت آنلاین میزان مصرف مشترکین سنگین و مشترکان پرمصرف را رصد کرد و اطلاعات دقیق و لحظه‌ای از آن‌ها به دست آورد.

لازم به ذکر است است هدف از اجرای این طرح فراهم نمودن بستر اصلاح الگوی مصرف و امکان اعمال مدیریت بار توسط بهره بردار شبکه درشرایط عادی و یا اضطراری است.

درحال حاضر بیش از ۷۰۰هزار مشترک در کردستان از خدمات شرکت توزیع برخوردارند و تمام روستا‌های بالای ۵ خانوار جمعیت به شبکه سراسری متصل هستند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.