به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، اسماعیل قادری فر، معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در نشست مشترک با سخنگوی گمرک گفت: توجه به وظایف سازمان مرکزی و شرکتهای تعاون روستایی میتواند به رونق اقتصاد روستا، تقویت امنیت غذایی و نهایتاً بهبود شرایط اقتصادی کشور منجر شود.
قادری فرد تصریح کرد: توانمند سازی تعاونیهای روستایی، توجه ویژه به اقتصاد تعاونی و بهره گیری از تکنولوژیهای روز تولید و تجارت کشاورزی یکی از برنامههای سازمان مرکزی تعاون روستایی در دوره جدید بوده و بهره گیری از دیجیتال مارکتینگ در حوزه اقتصاد روستا و گردشگری روستایی در دستور کار قرار دارد.
روح الله لطیفی سخنگوی گمرک نیز در این نشست اظهار داشت: در هفت ماهه نخست امسال ۴ میلیون و ۶۴۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی، شیلاتی و غذایی به سایر کشورها صادر شد که با توجه به افزایش قیمت جهانی مواد غذایی به دلیل عدم توجه حرفهای به صادرات، از این فرصت استفاده مناسبی نشده است و نیاز به تشکلهای حرفهای صادرات محصولات کشاورزی بیش از پیش احساس میشود.
وی افزود: ۶ درصد وزن صادرات کشور در ۷ ماهه نخست امسال، محصولات کشاورزی و غذایی بوده که از لحاظ ارزش ۱۰.۳ درصد ارزش صادرات را به خود اختصاص داده است در صورتی که در سال ۹۹، ۱۷ درصد ارزش صادرات کشور مربوط به این کالاها بود.
لطیفی گفت: ۵۵۴ میلیون دلار انواع خشکبار، ۲۸۰ میلیون دلار انواع سبزی، ۲۶۰ میلیون دلار انواع نان، شیرینی و شکلات، ۲۱۸ میلیون دلار لبنیات، ۲۰۶ میلیون دلار گوجه فرنگی، ۲۰۴ میلیون دلار انواع میوه، ۱۷۵ میلیون دلار هندوانه، ۱۱۷ میلیون دلار انواع خرما، ۱۱۴ میلیون دلار انواع انگور تازه و خشک، ۱۰۵ میلیون دلار سیب، ۱۰۲ میلیون دلار محصولات شیلاتی، ۸۰ میلیون دلار انواع آب میوه و مغز میوهها، ۶۲ میلیون دلار فراوردههای غذایی، ۶۰ میلیون دلار زعفران، ۵۹ میلیون دلار سیب زمینی، ۴۶ میلیون دلار رب گوجه فرنگی، ۳۱ میلیون دلار مرکبات، ۲۸ میلیون دلار خربزه، ۱۵ میلیون دلار ادویه، ۱۴ میلیون دلار چای و ۸ میلیون دلار انواع مربا و ژله از مهمترین کالاهای صادراتی محصولات دسته کشاورزی، دامی و شیلاتی در هفت ماه اخیر بودند.
سخنگوی گمرک ابراز امیدواری کرد تا با تقویت ظرفیتهای تشکلهای روستایی صادرات محصولات کشاورزی، از مرحله تولید تا بازارهای بین المللی، اقدامات حرفهای صورت پذیرد و خام فروشی، ارزان فروشی و ضایعات غیر استاندارد کنار گذاشته شده و کالای با کیفیت با بسته بندی مناسب و ارزش افزوده مطلوب به بازارهای جهانی راه یابد.
انتهای پیام/