تشریح برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی در کرمان

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمان گفت: طی هفته کتاب امسال، قریب به ۹۰۰ برنامه در استان کرمان اجرا می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، جلسه ستاد بیست و نهمین دوره هفته کتاب و کتابخوانی امروز چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ در سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری کرمان برگزار شد.

در این جلسه محمد علیزاده، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی بر اهمیت کتاب و کتابخوانی گفت: اقداماتی از سوی نهاد‌ها صورت گرفته است؛ ولی هنوز به نقطه مطلوب مد نظر رهبری نرسیده ایم.

او افزود: امسال بیست و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار " جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم" به مدت ۸ روز از ۲۴ آبان مصادف با روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار همزمان با بزرگداشت علامه طباطبایی آغاز می‌شود و تا اول آذر ادامه دارد.

 علیزاده با اشاره به اینکه هر روز هفته کتاب با یک موضوع خاصی نامگذاری شده است، تصریح کرد: دوشنبه ۲۴ آبان به نام کتاب، کتابخوانی و کتابدار، سه شنبه ۲۵ آبان به نام کتاب خوب یار همیشه همراه، چهارشنبه ۲۶ آبان به نام کتاب، زبان فارسی، شعر و ادبیات داستانی، پنج شنبه ۲۷ آبان به نام کتاب و رسانه، هم افزایی و تعاملات؛ جمعه ۲۸ آبان به نام کتاب، خانواده و سبک زندگی ایرانی اسلامی، شنبه ۲۹ آبان به نام ناشران، کتابفروشی ها، ارکان صنعت نشر، یکشنبه ۳۰ آبان به نام کتاب، مادران شهدا و زنان دفاع مقدس و دوشنبه ۱۱ آذر به نام کتاب، کودک و نوجوان، آینده نسل مجازی نامگذاری شده است.

 او با اشاره به اینکه یکی از روز‌های هفته کتابخوانی حوزه ایثار و شهادت است، افزود: رونمایی تقریظ رهبری بر خاطرات مادر شهدا، یکی از برنامه‌های این روز است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان بیان کرد: بیش از ۱۳۰ فعالیت در قالب ۱۰ محور طی هفته کتاب و کتابخوانی در حوزه‌های قرآنی، نشر، تله تئاتر و ... پیشنهاد شده است.

او با اشاره به اینکه برخی از برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی در سطح ملی و با مشارکت دستگاه‌های فرهنگی کشور و متناظر با دستگاه‌های استان از جمله صدا وسیما، حوزه هنری، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ... برگزار می‌شود، به برنامه‌های مختلف برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی پرداخت.

جلسه ستاد بیست و نهمین دوره هفته کتاب و کتابخوانی در کرمان

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با بیان اینکه ترویج کتاب و کتابخوانی زمان نمی‌شناسد و هفته کتاب بهانه‌ای برای این موضوع است، تصریح کرد: قدردانی از مروجان کتاب، بازدید کودکان از کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها به همراه خانواده ها، پویش معرفی فضا‌های مجازی و ... از دیگر برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی در کرمان است.

 او جشنواره ملی روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب، جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان، انتخاب پایتخت کتاب ایران و ... را از جمله برنامه‌های مختلف برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی طی سال در سطح ملی عنوان کرد و از کسب رتبه‌های خوب کرمان در این جشنواره سخن گفت.

علیزاده در بخش دیگری از سخنان خود به حوزه چاپ و نشر کتاب اشاره و تصریح کرد: وجود ۹۸ هئیت نظارت برای صدور مجوز چاپ و نشر کتاب در کرمان، طرح خرید کتاب از ناشران، بخش اهدای کتاب، نمایشگاه کتاب، انتخاب کتاب سال، طرح‌های حمایتی و فصلی از مصرف کنندگان به سمت حمایت از کتاب از جمله اقدامات در حوزه نشر و چاپ کتاب است.

او با اشاره به اینکه امکان برگزاری نمایشگاه کتاب امسال به علت کرونا ضعیف است، گفت: بیست و یکمین دوره انتخاب کتاب سال، امسال ۴ آذر با حضور ۷۰۰ اثر در مس سرچشمه برگزار می‌شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با اشاره به اینکه بررسی سرانه مطالعه شهر کرمان به صورت پایلوت در دستور کار و در حال اتمام است، بیان کرد: امیدواریم بتوانیم برای افزایش سرانه مطالعه در شهر کرمان کمک کنیم.

احمد وفایی، وفایی مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمان نیز در این جلسه با اشاره به شیوع کرونا گفت: طی این مدت ۱۳۰ صفحه و ۱۳۰ گروه در فضای مجازی با ۷۰ هزار عضو به ترویج فرهنگ کتابخوانی و معرفی کتاب پرداخته اند.

او با بیان اینکه همچنین پیج اینستاگرامی امور کتابخانه‌های استان کرمان ۴۷ هزار نفر دنبال کننده دارد، افزود: می‌توان گفت: مجموعاً ۱۱۷ هزار نفر در فضای مجازی به گروه‌های کتابخوانی و ترویج کتاب پیوستند.

برگزاری ستاد کتابخوانی در استانداری کرمان

وفایی تصریح کرد: استان کرمان در حوزه فضای مجازی در زمینه ترویج کتاب، جزو استان‌های برتر کشور است که این اقدام با حضور ۴۰۰ نیروی کتابدار محقق شده است.

او با اشاره به اینکه اداره امور کتابخانه‌ها طی این مدت به شیوه پیک کتاب بیش از ۱۰ هزار کتاب به درِخانه متقاضیان ارسال و برگردانده است، تصریح کرد: برای جلوگیری از شیوع کرونا شیوه هایی، چون قرنطینه و دستگاه ضدعفونی کننده چشمی برای کتاب‌ها به کار برده شده است.

مدیر کل امور کتابخانه‌های استان کرمان، انعقاد ۱۷ تفاهم نامه با ادارات و موسسات مختلف، پیشنهاد هزار و ۱۰۰ برنامه از سوی انجمن‌ها و اجرایی شدن بیش از ۹۰ درصد از برنامه ها، در نظر گرفتن وای فای رایگان برای ۵۰ درصد کتابخانه‌های عمومی استان کرمان و خرید کتاب از مولفان را ازجمله برنامه‌های امور کتابخانه‌ها در زمان شیوع کرونا عنوان کرد.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی امسال پرداخت و با اشاره به اجرای حدود ۹۰۰ برنامه طی این هفته بیان داشت: نشست‌های نقد و بررسی در شهرستان‌ها از جمله محفل ادبی ترنم از جمله برنامه‌های این هفته است، ضمن اینکه قرار است طی این هفته، محفل ترنم وحی را در حوزه قرآن و عترت برگزار کنیم.

 وفایی با اشاره به اینکه ۲۳ آبان، مراسم صبح میثاق با شهدا با حضور کتابداران از جوار مزار سردار دل‌ها برگزار می‌شود، بیان کرد: این مراسم همزمان از طریق فضای مجازی در جمع کتابداران کل کشور پوشش داده می‌شود.

او قدردانی از فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی، اجرای طرح یاوران کتاب از طریق اتوبوس گردشگری با حضور کودکان و آشنایی آن‌ها با حوزه کتاب از طریق عروسک و ...، پویش محلی که افراد با لهجه خود کتاب محله خود و یا استان را معرفی می‌کنند، را از دیگر برنامه‌های هفته کتاب ۱۴۰۰ عنوان کرد.

مدیر کل امور کتابخانه‌های استان کرمان با اشاره به برگزاری مسابقه ملی طریقت سلیمانی بیان کرد: ۳۰ هزار نفر در این مسابقه شرکت کرده اند و ۲۰۰ نفر برگزیده شده اند که طی آیین اختتامیه این مسابقه در هفته کتاب از آن‌ها قدردانی می‌شود.

وفایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به شرکت ۱۲۴ هزار کرمانی طی پارسال در جشنواره کتابخوانی رضوی اشاره کرد و بیان داشت: طی امسال تاکنون ۷۰ هزار کرمانی در این جشنواره شرکت کرده اند.

در این جلسه همچنین محسن روحی، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان هم با اشاره به ۱۱۴ برگزیده کتاب کودک و نوجوان در راور، خواستار قدردانی از آن‌ها شد و به برنامه کنسرت کتاب پرداخت.

او به آشنایی نوجوانان و جوانان با نت‌های موسیقی برای اجرای برنامه کنسرت کتاب اشاره کرد و افزود: در این این برنامه آنچه خوانده می‌شود، کتاب است که از سوی نوجوانان و جوانان صورت می‌گیرد.

روحی با اشاره به اینکه مجوز اجرا و آلبوم انتشار این کنسرت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت شده است، تصریح کرد: برای اجرای این برنامه، نیاز به ۸۰ میلیون تومان هزینه داریم که برای اجرای آن نیازمند همکاری دیگر بخش‌های استان هستیم.

در این جلسه دیگر نهاد‌ها به ارائه برنامه‌های خود در حوزه ترویج کتابخوانی و نشر و چاپ کتاب پرداختند.

همچنین استانداری کرمان در زمینه پیگیری کنسرت کتاب، کار ارزشمند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قول مساعد داد.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار