به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، از روز گذشته خودروسازان ۱۴ تا ۱۸ درصد قیمت کارخانهای محصولات خود را افزایش داده اند، تا جایی که پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با افزایش ۶۰ میلیون تومانی از ۱۲۷ میلیون به ۱۸۴ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ دوگانه سوز از ۱۲۴ میلیون به ۱۴۵ میلیون تومان، پژو پارس بنزینی از ۱۴۰ میلیون به ۱۶۰ میلیون تومان، رانا پلاس از ۱۸۰ میلیون به ۲۰۸ میلیون تومان رسیده است.
همچنین تیبا ۲ از ۱۰۶ میلیون به ۱۲۳ میلیون تومان، کوئیک s از ۱۵۶ میلیون تومان به ۱۷۸ میلیون تومان، شاهین از ۳۰۰ میلیون به ۳۴۰ میلیون تومان رسیده است. موضوعی که مسئولان شورای رقابت آن را دیروز تکذیب کردن و گفتند که خودروسازان باید محصولات خود را با قیمت گذشته بفروشند.
خودروسازان کماکان موظف هستند که خودروهای مورد تعهد را براساس جدول و زمانبندی تعهد شده و با قیمتهای مصوب شورای رقابت تحویل خریداران کنند و کلیه مصوبات شورا بایستی توسط خودروسازان اجرا شود و هرگونه اظهارنظرِ معطوف به افزایش قیمت خودروهای انحصاری طبق قانون، منوط به مصوب شدن آن در شورای رقابت خواهد بود.
لازم به ذکر است که آخرین تغییرات قیمتی شورا در چارچوب دستورالعمل تنظیمی مصوب شورای رقابت در نیمه اول سال ۱۴۰۰ بوده است؛ لذا با توجه به اینکه براساس ماده ۵۸ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل (۴۴) قانون اساسی، تشخیص انحصاری بودن بازار صرفا و صراحتا جزو اختیارات شورای رقابت است، مادامیکه شرایط انحصاری در بازار خودروهای مشمول دستورالعملهای شورای رقابت تداوم داشته باشد و امکان تعیین قیمت و تحمیل شرایط قراردادی غیرمنصفانه از سوی انحصارگر وجود داشته باشد، کماکان کلیه دستورالعملهای مصوب "شورای رقابت" برای بنگاههای ذیربط و خودروهای مشمول دستورالعمل، لازمالاجرا خواهد بود.
بدیهی است عدم رعایت دستورالعملها و ضوابط قیمتگذاری و فروش مصوب شورای رقابت توسط واحدهای تولیدی، تخطی از اجرای قوانین مصوب تلقی شده و پس از رسیدگی نسبت به احقاق حقوق مصرفکنندگان اقدام خواهد شد.
همین موضوع باعث شده که قیمت خودرو در بازار آزاد نیز افزایش داشته باشد، به طوری که خودرو کوئیک از ۱۶۰ میلیون در یک هفته به ۱۸۸ میلیون تومان رسیده است؛ قیمت کوئیک اتوماتیک ۲۰۰ میلیون تومان در بازار آزاد بود، اما اکنون قیمت این خودرو در کارخانه به ۲۶۰ میلیون تومان رسیده است و آنطور که فروشندگان خودرو میگویند قیمت این خودرو در بازار آزاد به ۳۰۰ میلیون تومان خواهد رسید.
اما نکته حائز اهمیت اینجاست که خودروسازان به افزایش قیمت اصرار دارند، اما سال به سال آپشنها را از روی خودروهایشان حذف میکنند. طبق مشاهدات میدان طی چند سال اخیر برخی از آپشنها هم از روی خودروهای سایپا و هم از روی خودروهای ایران خودرو حذف شده است.
تیبا | آینه برقی - شیشه بالابر برقی عقب - رینگ آلومینیومی |
پژو پارس | ترمز عقب دیسکی - رینگ آلومینیومی |
پژو 206 | کروز کنترل - سنسور دنده عقب - ترمز عقب دیسکی رینگی - رینگ آلومینیومی |
پراید | رادیو پخش - جعبه ابزار کوچک - زه بغل در |
دنا پلاس |
کروز کنترل - ترمز عقب دیسکی - سانروف - آنتن سقف کوسه ای - رینگ آلومینیومی |
کارشناسان خودرو می گویند خودروسازان به بهانه قیمت های دستوری، آپشن خودرو را طی این سال ها حذف کرده اند.
شاه جویی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، تاکنون به دلیل اینکه شورای رقابت برای خودروسازان قیمت تعیین می کردند و همین عامل باعث شد تا آنها برخی آپشن ها را از روی خودروهایشان حذف کنند، گفت: نقش شورای رقابت در بهبود بازار خودرو، به این صورت است که باید در یک بازاری که به صورت انحصاری است، با مداخله و با تنظیم گری بازار را از انحصار خارج کند.
او ادامه داد: اما در شرایطی که در کشور ما این انحصار در خودروسازی به صورت ویژه تر و خاص تری وجود دارد، شورای رقابت نمی تواند این نقش را ایفا کند، یعنی تاکنون نتوانسته این کار را انجام دهد. مدلی که اکنون شورای رقابت تلاش می کند که با آن بازار را کنترل کند، این است که با قیمت گذاری دستوری و با قیمت گذاری که کف قیمت برای هر خودرو تعیین می کند، باعث می شود که هزینه تمام شده کارخانه و هزینه ای که برای مصرف کننده در بازار آزاد وجود دارد، فاصله معناداری داشته باشد.
این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: در صورتی که نقش شورای رقابت میتواند فراتر از این موارد باشد؛ شورای رقابت باید فرمول تعیین قیمت خودرو را اصلاح کند، به این معنی که فرمول باید شفاف باشد و پایه سال ۹۱ نباشد چرا که آن چیزی که مشاهده می کنیم با قیمت سال ۹۰ و با شاخص هایی که بانک مرکزی اعلام می کند، قیمت خودرو توسط شورای رقابت اصلاح می شود اما این اصلاح هم مدت زمان طولانی زمان می برد که بیان و ارائه شود.
شاه جویی ادامه داد: اکنون با قیمت دستوری، خودروسازان این انگیزه را پیدا کرده اند که برخی آپشن هایی که روی خودرو بوده را از روی خودرو بر می دارند و به صورت آپشن اضافی می فروشند، در صورتی که اگر شورای رقابت یک سری مکانیزم های تشویقی برای بهبود کیفیت محصولات را لحاظ کند، خودروساز تمایل دارند کیفیت محصولات خود را افزایش دهند.
نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه تحریم هستیم و نمی توانیم برخی قطعات را تامین کنیم، گفت: متاسفانه در تامین برخی از قطعات به خارج از کشور وابستگی داریم که همین عامل باعث شده تعداد خودروهای ناقص کف پارکینگ خودروسازان افزایش یابد، به طور مثال اکنون در تامین تراشههای الکترونیکی به مشکل خورده ایم.
دبیر انجمن خودروسازان گفت: از طرفی اکنون تحریم هستیم و شرایط به حالت قبل از تحریم برنگشته است که بخواهیم بگوییم تولید مانند قبل شود. به دلیل کمبود تراشه داریم ممکن است خودروسازان برخی قطعات را روی خودرو قرار ندهند.
نعمت بخش تشریح کرد: به طور مثال سایپا رادیو ضبط را از روی خودرو پراید برداشته است اما مبلغ آن که ۸۰۰ هزار تومان است به مشتری باز می گرداند این کار را به این دلیل انجام می دهد تا خودرو به پارکینگ نرود و به همین دلیل روی خودرو قرار نمیدهند.
با تمام این افزایش قیمت ها اما دیگر لازم نیست که سند خودرو مشتریان برای فروش خودرو در رهن کارخانه باقی بماند.
گزارش از فائزه شعبانی اصل
انتهای پیام/
خودرو سازهای ما حرام خور هستند
مال حرام بدجوری بهشون مزه داده
دنبال مقصر نگرد.
با هماهنگي مسئولان تحويل متقاضيان بدهند قطعات اصلی خودروها اکثرأ بدلی هستند برای اثبات حقیقت صف طولانی تعمیرگاهای نمایندگیهای مجاز دوشرکت غارتگر و استعمارگران زمان است که دارند مثل زالو خون ملت را می مکند
این دیگه ظلم اشکاره!!!!!!!!
چرا برخورد نمیکنی !!!!!!
خب الان فرق شما با روسای قبل چیه!!!!
راستی الان دقیقا کجایی!!؟؟؟؟
لطفا بفرمایید این بیرون رفتن های ایشون و خود رو مردمی نشون دادن چه تاثیری بر معیشت و سفره ی مردم و فروپاشی اقتصاد ما داشته است؟
همون غلطایی که خودروسازان و دلالان و رانتخواران در دولت های پیش کردند در این دولت هم کردند و آب از آب تکون نمیخوره!!!
بهتر نیست ایشون بره سر جاش بشینه و اقتصاد رو مدیریت کنه تا خودش رو مردمی نشون بده؟
حذف اپشن خخخخ
اخوی مردم فشار بهشون داره بیشتر میشه رییس جمهور خوب نشونه اش این نیست که تو پمپ بنزین بره و ... باید کارهای تصمیم گیری و مدیریتی شما نمود داشته باشه مگرنه هر کسی جای شما باشه میتونه به دور افتاده ترین روستاها سفر کنه و سر سفره شون بشینه کار اساسی کن برادر
خسته شديمممممممممممم
هشت سال دزدی یه عده ای رو نمیشه تو چهار ماه جمع کرد.
مردم دارن تاوان چیو میدن واقعا
الا لعنت الله علی القوم الظالمین
همه چی دس مافیاس
مسیولین کشورت دزد و بیعرضن
حالم از آدم هایی به این کم شعوری بهم میخوره
خاک بر سر موشک داریم آمریکا و متحدانشون مث گرگ های دندون تیز کردن برامون نداشته باشیم خو تیکه پارمون میکنن
احمقققق
خانه رو افراد خانواده به گند کشیدن
همه تون مثل همید و فقط دنبال پر کردن جیب تونید
آخه ماشینی که نه کیفیت ساخت داره نه قطعاتش اصل هستن را باید بالای ۱۲۰میلیون هزینه کرد
خون ملتو میخورنو حالشو میبرن
هیچ کسیم نیست به داد ملت برسه
امیدوارم این مملکت با خاک زیر ورو بشه که نابود بشیم.
مرگ شرف به این زندگی دارد.بفرست برای روسای آشغال
ایران خودرو وسایپا گانگسترها.
ولی باید آمریکا را ول کرد
مرگ بر دولت بی تدبیر
مرگ بر عامل گرانی
مرگ بر بی کفایتی
مرگ بر ایران
و......
حکومت نگه داشتن لیاقت می خواد
شا لیاقت ندارید
ایشالله خداوند بساط ظلمتون به مردم رو برچیند
باید بهش گفت مملکت. قوه قضایئه ومجلس همه خودشونو زدن به خواب .رئیس قوه قضاییه کجاست که ببینه این دو خودرو ساز دارن چکار میکنن.انشأالله ریشه ظلم هم کنده خواهد شد.
تازه شروع ماجراست
اینم از خودرو ....