مدیر پایگاه میراث فرهنگی بافت تاریخی نراق از پایان مرمت اضطراری بام مجموعه کاروانسرا‌های شمس‌السلطنه و تاجرسرای حاج مهدی این شهر با صرف اعتبار چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، پروین سادات طیبی گفت: مرمت این بنای تاریخی به منظور سبک‌سازی بام، حفاظت، مرمت تاق و تویزه‌ها با اختصاص بخشی از اعتبارات ملی انجام شد.

️مدیر پایگاه میراث‌ فرهنگی بافت تاریخی شهر نراق توضیح داد: کاروانسرای شمس‌السطلنه که در ۱۰ سال گذشته در اثر مرمت نشدن به موقع متولیان امر با تخریب همراه شده، مورد بازسازی اضطراری و رفع خطر قرار گرفت.

️طیبی ادامه داد: در این مرحله مرمت، آواربرداری و سبک‌سازی بام، استحکام‌بخشی، شیب‌بندی، عایق بام و بام‌سازی نهائی، کونال‌بندی‌های فرسوده خشتی و آجری، تثبیت و استحکام‌بخشی مجدد کونال‌بندی‌ها و اجرای اندود حفاظتی آستر و رویه دیوارها و جرزها انجام شد.

او با اشاره به اینکه برای جذب گردشگر، محافظت از آثار و بناهای تاریخی ضروری است، گفت: نراق، شهر تاریخی و دست نخورده با ساکنان معتقد و مذهبی مسافران را به یاد گذشته‌های ایرانی اسلامی می‌اندازد.

️طیبی خاطر نشان کرد: بافت تاریخی منحصر به فرد نراق از نوع شهرهای ماسوله و یزد با دیوارهای کاهگلی و با ترکیبی از بناهای تاریخی، معابر سنگ فرش و آب روان و باغ‌های حاشیه است.

️مدیر پایگاه میراث فرهنگی بافت تاریخی نراق افزود: کاروانسرای شمس‌السلطنه یکی از زیباترین اماکن تاریخی شهر نراق است که در دوره قاجار احداث شده و معماری بنای این بازار همراه با حجره‌ها و تیمچه‌ها از ظرافت و زیبایی خاصی برخوردار است.

️طیبی افزود: سقف‌های گنبدی شکل این بازار ویژگی منحصر به فردی به آن بخشیده و دیوارهای بازار آجری و سقف آن، ضربی آجری است و در حجره‌ها همه از چوب است که روی آنها با مهارت و زیبایی خاصی کنده‌کاری شده است.

او اضافه کرد: در بازدید روزهای گذشته به همراه شهردار شهر نراق، مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و رئیس و اعضای شورای شهر از روند بازسازی و مرمت این بنای تاریخی، مقرر شد شورای شهر نراق پیگیری‌های لازم برای واگذاری این مکان به بخش خصوصی را در دستور کار قرار دهد.

انتهای پیام/ ر

برچسب ها: کاروانسرا ، نراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.