همزمان با هفته کتاب از نویسندگان کتاب اولی و مترجمان کردستانی تجلیل می شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان گفت: به مناسبت هفته کتاب از نویسندگان کتاب اولی، مولفان و مترجمان به صورت ویژه تجلیل و قدردانی می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، عبیدالله رستمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان به برنامه‌های بیست و نهمین دوره هفته کتاب در استان اشاره کرد و اظهار داشت: پنج شهر کشور از بین تعدادی زیادی از شهر‌های متقاضی پایتخت کتاب ایران به مرحله نهایی راه پیدا کردند که سنندج یکی از این شهر‌ها است.

رستمی رونمایی از کتب تازه منتشر شده، تجلیل از فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی شامل ناشران، چاپخانه داران و مسئولان جام باشگاه‌های کتاب خوانی فعال را از جمله برنامه‌های هفته کتاب در استان خواند و افزود: فضاسازی شهری با المان‌ها و نماد‌های کتاب و مطالعه و اهدای کتاب به مناطق و نواحی منفصل شهری و روستا‌های دورافتاده استان از دیگر برنامه‌های این هفته است.

او اضافه کرد: بازدید از کتابفروشی ها، معرفی تازه‌های نشر کتاب در سال ۱۴۰۰ با برگزاری نمایشگاه مجازی، استقرار ایستگاه مطالعه با کاربرد چند منظوره برای معرفی و مبادله کتاب و همچنین رونمایی از کتب در محل پیاده راه فردوسی سنندج بخش دیگری از برنامه‌های هفته کتاب در این استان است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان  یادآور شد: با همکاری شورا و شهرداری سنندج ایستگاهی با المان ویژه کتاب و کتابخوانی در دست اجرا است که با کاربرد چند منظوره برای مبادله کتاب و معرفی و رونمایی از کتب تازه منتشره شده ساخته و راه اندازی می‌شود و بخشی از این طرح هم به معرفی نشریات محلی استان اختصاص خواهد یافت.

رستمی در خصوص کتابخانه‌های کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد سطح استان تاکید کرد: اهدای کتاب‌های موضوعی به کتابخانه‌های کانون‌های مساجد سراسر استان، افتتاح ۲ باب کتابخانه کانون‌های مساجد در شهر سنندج و هشت باب کتابخانه در شهرستان‌های تابعه و برگزاری کارگاه آموزشی ویژه کتابداران کتابخانه‌های عمومی کانون‌های مساجد از دیگر برنامه‌های هفته کتاب سال جاری در استان است.

او گفت: برای هر کدام از روز‌های هفته کتاب برنامه ویژه و متناسب با آن تدارک دیده شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به تجلیل و قدردانی از مدیران جام باشگاه‌های کتابخوانی سراسر استان، برگزاری جشن کتاب همراه با خوانش دیوان حافظ در روز کتاب و زبان فارسی، مسابقه کتابخوانی و عکاسی با موضوع کتاب در فضای مجازی، پیاده روی دوستداران کتاب در روز کتاب و خانواده وسبک زندگی اسلامی اشاره کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان  اظهار داشت: راه اندازی جایزه‌ای با عنوان کتاب خوب در شهر سنندج و کاشت نهال با عنوان نویسندگان و فعالان فرهنگی و هنری سطح استان، طرح اتوبوس کتاب که در یکی از نواحی منفصل شهری در حال ساخت و جانمایی است به زودی به بهره برداری می‌رسد، اعزام کارشناسان کتاب و مطالعه به مساجد و سخنرانی در نماز جمعه سراسر استان از دیگر برنامه‌های شاخص هفته کتاب و کتابخوانی است.

رستمی با اشاره به اینکه در کردستان نویسندگان و مولفین بزرگی فعالانه در حال تولید آثار فرهنگی هستند، افزود: اگرچه در طول سال قدردانی و تجلیل از نویسندگان بومی استان انجام می‌شود، اما در هفته کتاب از نویسندگان کتاب اولی و مولفان و مترجمان به صورت ویژه تجلیل و قدردانی می‌شود.

او با بیان اینکه هفته کتاب در هدایت و راهنمایی کودکان و نوجوانان به مطالعه کتاب و فرهنگ کتابخوانی بسیار موثر است، اضافه کرد: خوانش کتاب‌های کُردی از سوی نویسندگان این کتب اقدام موثری در تشویق کودکان و نوجوانان به مطالعه کتاب و کتابخوانی است.

از دوشنبه ۲۴ آبان تا یکم آذر به نام هفته کتاب نامگذاری شده و شعار امسال این هفته «جای خالی را با کتاب خوب پر کنید» است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.