اتحادیه اروپا از ارتش سودان خواست آزادی کامل را به نخست وزیر مخلوع این کشور بازگرداند و حبس خانگی او را لغو کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه گفت اتحادیه اروپا از ارتش سودان خواسته است تا از آزادی کامل عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان که در حال حاضر در بازداشت خانگی به سر می‌برد، اطمینان حاصل کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: بروکسل نگران قطع ارتباط حمدوک با دنیای خارج و ماندن او در حصر خانگی است. این دیپلمات تصریح کرد که فرستاده اتحادیه اروپا در خارطوم نتوانست پس از آزادی نخست وزیر از بازداشت نظامی با او ملاقات کند.

بورل ادامه داد: نخست وزیر باید بتواند نقش کاملاً قانونی و ضروری خود را در هدایت کشور به سوی بازگشت به سند قانون اساسی و توافقنامه صلح جوبا ایفا کند؛ بنابراین اتحادیه اروپا از قدرت نظامی سودان می‌خواهد تا جامعه بین المللی را برای دیدار با نخست وزیر تسهیل، حبس خانگی او را لغو و آزادی کامل او را بازگرداند.

این دیپلمات اضافه کرد: اتحادیه اروپا همچنین از ارتش سودان خواسته است که فوراً همه بازداشت شدگانی را که در جریان تظاهرات اواخر ماه گذشته دستگیر شده‌اند آزاد کند و افزود: سلامت جسمانی این زندانیان و احترام به حقوق بشر آن‌ها وظیفه قدرت نظامی سودان است.

در این بیانیه آمده است: «اتحادیه اروپا همچنین از قدرت نظامی می‌خواهد که خدمات اینترنتی را به طور کامل در سراسر کشور بدون تاخیر بازیابی کند. دسترسی رایگان به اطلاعات برای همه شهروندان سودانی برای دستیابی به آزادی، عدالت و صلح برای همه ضروری است.»

در ۲۵ اکتبر، ارتش سودان نخست وزیر و چند وزیر دیگر کابینه را بازداشت کرد که باعث شد صد‌ها نفر در اعتراض به تسلط ارتش به خیابان‌ها ریختند. عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیت سودان، وضعیت فوق العاده اعلام کرد و شورا و دولت را منحل کرد. بر اساس اعلام کمیته پزشکی کشور، در جریان این تجمعات ۱۲ نفر کشته و بیش از ۱۰۰ نفر زخمی شدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار