مدیر تعاون روستایی خراسان رضوی:

۶۸ درصد روستابازار‌های کشور متعلق به خراسان رضوی است

مدیر تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: از ۸۰ روستا بازاری که تاکنون در سطح کشور راه‌اندازی شده، ۵۵ روستا بازار مربوط به خراسان رضوی بوده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، ایرج ناصری مقدم مدیر تعاون روستایی خراسان رضوی با اشاره به وضعیت روستا بازار‌ها در خراسان رضوی گفت: از دی‌ماه سال گذشته نسبت به انجام سه فرآیند راه‌اندازی استارتاپ روستا بازار کارآفرینان، جمع‌آوری، بسته‌بندی و بازاررسانی در بارانداز‌ها و همچنین افتتاح روستا بازار‌های جدید اقداماتی انجام شده است.

او با بیان اینکه تاکنون ۵۵ روستا بازار در سطح خراسان رضوی افتتاح شده است، افزود: تلاش می‌شود تا پایان امسال در سطح خراسان رضوی ۱۰۰ روستا بازار را راه‌اندازی کنیم.

مدیر تعاون روستایی خراسان رضوی ادامه داد: از ۸۰ روستا بازاری که در سطح کشور تاکنون راه‌اندازی شده ۵۵ روستا بازار مربوط به خراسان رضوی بوده یعنی حدود ۶۸ درصد مربوط به خراسان رضوی است و در این خصوص مقام اول در کشور به استان ما اختصاص یافته است.

ناصری مقدم درباره حمایت‌هایی که از روستا بازار‌ها می‌شود، بیان کرد: ارتباطاتی را از طریق مدیریت روستا بازار با شهرستان‌ها و سطح کشور برقرار کرده‌ایم. در همین رابطه با استان سیستان و بلوچستان برای آوردن خرما و سایر محصولات این استان قراردادی منعقد شده است. همچنین با سمنان، مازندران، گلستان در حال انعقاد قرارداد هستیم.

او با بیان اینکه به زودی با سایر استان‌های کشور هم قرارداد منعقد خواهیم کرد تا به طور مستقیم از مزرعه با پایین‌ترین قیمت برای روستا بازار‌ها جنس تأمین شود، تصریح کرد: اگرچه سال گذشته از طریق روستا بازار‌ها خرما در سطح خراسان رضوی به قیمت ۱۸ هزار و ۴۰۰ تومان توزیع شد، اما در بازار ۳۵ هزار تومان بود.


بیشتر بخوانید


مدیر تعاون روستایی خراسان رضوی قیمت اجناس در روستا بازار‌ها را ۱۰ تا ۲۵ درصد زیر قیمت بازار اعلام و تاکید کرد: با توجه به اینکه در برخی شهرستان‌ها مکانی برای راه‌اندازی روستا بازار نداریم می‌طلبد شهرداری‌ها همکاری لازم را داشته باشند؛ فروشگاه‌های قدیمی در حال تبدیل شدن به فروشگاه‌های نوین با محوریت شعار از مزرعه به سفره هستند.

ناصری مقدم اظهار کرد: در کنار تولیدات مزرعه مانند شیر، تخم‌مرغ، پنیر، ماست، گوشت با کارخانجات وارد مذاکره شده‌ایم به طوری که اکنون در روستا بازار‌های مشهد از کارخانه‌ها با قیمت تولید کارخانه جنس عرضه می‌شود؛ تفکر دیگری که در روستا بازار‌ها وجود دارد این است که باید کالا‌های تولیدی زنان روستایی هم برای فروش در تمامی ۵۵ روستا بازار سطح خراسان رضوی عرضه شود.

او در ادامه به وضعیت تعاونی‌های روستایی در سطح استان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۶۹۹ تشکل شامل تعاونی‌های روستایی، تعاونی‌های تولید، تعاونی‌های تخصصی کشاورزی و اتحادیه‌های مربوطه داریم که بیش از ۱۵۰ هزار نفر عضو این تشکل‌ها هستند و بیش از ۸۰۰۰ نفر ارکان اصلی هیات مدیره و مدیرعامل تشکل‌ها هستند.

مدیر تعاون روستایی خراسان رضوی ادامه داد: این تعاونی‌ها از هدایت، حمایت و نظارت سازمان تعاون روستایی برخوردار هستند، ضمن اینکه از آنجایی که حسابرسی می‌شوند سعی می‌شود در مسائل حقوقی به آن‌ها کمک کنیم. اگر اعتبارات خاص توسعه‌ای موجود باشد به صورت بانکی در اختیارشان قرار می‌دهیم.

ناصری مقدم همچنین در خصوص وضعیت خرید‌های تضمینی و حمایتی محصولات بیان کرد: سازمان تعاون روستایی به طور مستقل به این حوزه ورود پیدا نکرده بلکه خرید‌های توافقی از طریق تشکل‌ها انجام می‌شود. در خرید‌های حمایتی و یا تضمینی مقام بالادست ما وزارت جهاد کشاورزی است.

منبع: ایسنا
انتهای پیام//ص.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۲۲ آبان ۱۴۰۰
روستا بازارها واقعا طرح خوبیه و باعث رونق روستاها میشه