نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس گفت: قرار است لوله گذاری خط انتقال آب شیرین به ساوه در فاز‌های مختلفی عملیاتی شود.

حجت الاسلام سبزی نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی  در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، با اشاره به خط انتقال آب شیرین به ساوه گفت: قرار است لوله گذاری این خط در فاز‌های مختلفی عملیاتی شود.

حجت الاسلام سبزی افزود: رایزنی‌های فراوانی در دولت گذشته برای انتقال آب شیرین به ساوه انجام و با برگزاری مناقصه‌های متعدد پیمانکار این پروژه انتخاب شد، اما بدلیل جبران بار مالی زیاد، دولت جدید زیربار این هزینه نرفت.

او اضافه کرد: مبلغ انجام این پروژه ۸۰۰ میلیارد تومان تعیین شده بود که دولت متعهد به پرداخت این مبلغ با ۱۸ درصد سود بود که در دولت جدید این موضوع بخاطر بار مالی سنگین منتفی شد.

نماینده مردم در خانه ملت با اشاره به رایزنی‌های فراوان از طریق وزارت نیرو در کمیسیون کشاورزی بیان کرد: با دستور مقام وزارت مقرر شد از طریق کنسرسیوم نسبت به خرید لوله‌های این پروژه اقدام و با اختصاص ۶۰ میلیارد تومان در بودجه سال جاری و با اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان در سال آینده، طبق قول داده شده، تا پایان سال ۱۴۰۱ شاهد اجرا و بهره برداری کامل پروژه اب شیرین ساوه خواهیم بود.


استان مرکزی از سد کوچری در مجموع ۲۷ میلیون متر مکعب تخصیص سالانه دارد که ۱۴ میلیون متر مکعب در سال آن مربوط به ساوه بوده و به آب شهری، روستایی و صنایع تخصیص خواهد یافت.

به عبارتی سهم آب تخصیص یافته برای شهرستان ساوه ۴۴۴ لیتر بر ثانیه است که ۳۳۵ لیتر بر ثانیه آن سهم شهر ساوه، ۶۵ لیتر بر ثانیه سهم روستا‌ها و ۴۴ لیتر بر ثانیه آن نیز به حوزه صنعت اختصاص خواهد یافت.

این طرح هم اکنون حدود ۱۳ کیلومتر اجرا شده و قرار است مابقی لوله گذاری این مسیر در فاز‌های مختلفی عملیاتی شود.

طراحی خط انتقال برای انتقال پیک دبی آب ۶۳۰ لیتر بر ثانیه است و با احتساب شهر‌های جعفریه و دستجرد پیک انتقال ۷۱۰ لیتر بر ثانیه انجام شده است.

نحوه انتقال آب از تصفیه‌خانه دودهک شهرستان دلیجان به صورت ثقلی به طول ۱۳۱ کیلومتر با استفاده از لوله فولادی با پوشش خارجی و پوشش داخلی با سیستم حفاظت کاتدیک به قطر ۹۰۰ میلی متر (۳۶ اینچ) است.

این طرح انتقال آب در دو قطعه صورت خواهد گرفت که قطعه اول بطول ۶۰ کیلومتر و قطعه دوم نیز بطول ۷۱ کیلومتر خواهد بود و با احداث یک باب مخزن متعادل‌کننده دو هزار متر مکعبی صورت می‌گیرد و مشخصات فنی خط انتقال روستا‌ها نیز متفاوت است.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.