نماینده تبریز در مجلس گفت: حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای برخی کالا‌ها به صلاح نیست و بر قیمت کالا‌های ضروری اثر داشته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محمد حسین فرهنگی نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در مخالفت با فوریت لایحه تأمین مطمئن کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست‌های جبرانی برای حمایت از معیشت اقشار آسیب‌پذیر گفت: اداره جامعه موضوع پیچیده‌ای است و مجلس پیش‌تر بر اساس محاسباتش معتقد بود در شرایط حاضر باید ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی حفظ شود.

وی افزود: اینکه ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بر قیمت کالاهای ضروری اثری نداشته، درست نیست. آمار بانک مرکزی نشان می دهد از اسفند ۹۶ تا تیر ۱۴۰۰، تورم اقلام مشمول ارز مذکور ۱۹۰ درصد بوده اما اقلام دیگر ۴۳۳ درصد افزایش پیدا کردند.

فرهنگی اظهار کرد: علی‌رغم کوتاهی در نظارت یا رانت خواری و فساد، قیمت اقلام مشمول ارز ترجیحی تا این میزان اثر گذاشته و تورم را تا کمتر از ۵۰ درصد حفظ کرده است.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس گفت: اگر روش جایگزین برای یارانه بگیران وجود داشت و نیازمندی ها را با قرار دادن کالا در اختیار مردم می توانستیم رفع کنیم، اقدام درستی بود. اما افزایش چند درصدی ۴۵ هزار تومان یارانه نقدی برای آزادسازی قیمت‌ها، شوک به جامعه وارد می‌کند.

این نماینده مجلس یادآور شد حذف ارز ترجیحی برای برخی کالاها بدون پیش بینی های لازم، تامین کالای اقشار مختلف مردم به پروتئین برای قشر ضعیف جامعه را با شوک مواجه می‌کند و موجب افزایش نارضایتی خواهد شد.

فرهنگی افزود: باید نظارت افزایش یابد و نباید به روش‌های کلی روی آورد که اثر های سنگین و گسترده بر جامعه خواهد داشت. به جای شوک درمانی باید به دنبال تقویت ارزش پول ملی برویم؛ البته از رئیس سازمان برنامه و بودجه سپاسگزاریم که سعی کرده رشد نقدینگی کنترل شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
این قیمت ارز دیگر تاثیری ندارد برای مردم فقط تو خبرها شنیده شد
آخرین اخبار