در دیدار کارآفرینان حوزه کشاورزی و غذایی ازبکستان با مدیران و معاونان جهاد کشاورزی استان همدان ظرفیت‌ها و امکانات حوزه تولیدات محصولات کشاورزی بررسی شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،منصور رضوانی جلال,رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه مساخت همدان یک و دو دهم مساحت کشور است، تاکید کرد: استان همدان یکی از قطب‌های مهم کشاورزی است که سالانه بیش از ۵ میلیون تن توسط ۱۱۷ هزار بهره بردار محصول تولید می‌کند.

 او گفت: استان همدان در بسیاری از محصولات کشاورزی ازجمله گردو، انگور، سیر، سیب زمینی، علوفه یونجه و جو و گیاهان دارویی دارای رتبه برتر کشوری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان افزود: انگور همدان به ثبت جهانی رسیده و برخی دیگر از این محصولات در مسیر ثبت جهانی قرار دارند.

رضوانی جلال با اشاره به اینکه محصول شاخص استان را سیب زمینی است، گفت: سالانه ۹۵۰ تن سیب زمینی در استان می‌شود.

او بیان کرد: کشت و تولید سیب زمینی در استان همدان مکانیزه است و مصرف آب بهینه سازی شده و ظرفیت ۲۲۰ تن ذخیره دراستان وجود دارد که درحال ارتقا به ۴۴۰ تن ذخیره هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت:کنترل کیفی بذر، سم و نهاده‌ها از ابتدای تولید تا ذخیره سازی طبق استاندارد‌های کشوری انجام می‌شود و کیفیت محصول تضمین شده است.

رضوانی جلال ادامه داد: کشور ازبکستان میتواند از مهارت فنی مهندسی استان همدان که تولید کننده ادوات و ماشین آلات کشاورزی هم هست بهره‌مند شود.

معاون اول اداره قرنطینه جمهوری ازبکستان و رئیس هیئت تجاری اوزبکستان گفت: ایران برای ما یک شریک استراتژیک تجاری است به طوری که در دوسال گذشته واردات محصولات کشاورزی به ویژه مرکبات ازایران افزایش یافته است.

نادرجان کاسیموف افزود: هدف از این سفر در شرایط گسترش کرونا دیدار چهره به چهره برای برقراری ارتباط دوطرفه در زمینه‌ی افزایش سهم واردات سیب زمینی از ایران است.

او با اشاره به کیفیت خوب سیب زمینی وارد شده از ایران گفت: استان همدان سهم بسیار زیادی در تامین سیب زمینی ازبکستان دارد و انتظار داریم کیفیت خوب و ارتباط قوی کار آفرینان اوزبک و تولید کنندگان ایرانی تداوم داشته باشد.

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.