چرا حذف یارانه بگیران پر درآمد عملیاتی نشد؟

حذف یارانه پر درآمد‌ها از سال ۱۳۹۳ تصویب شد، اما پس از ۶ سال این قسمت از تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۰ حذف شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع مدیریت منابع کشور به ویژه توزیع عادلانه یارانه ها، این روزها نقل هر محفلی است. از درخواست های مردمی گرفته تا بررسی های فنی و تخصصی نهادهای اقتصادی برای بهبود شرایط حال حاضر است. قبل از هر موضوعی باید به اجماع رسید که یارانه ها متعلق به همه جامعه نیست و تنها در راستای حمایت از افراد دارای شرایط سخت زندگی و درآمدی برای از بین بردن خط فقر و همچنین تعادل در طبقات اجتماعی است و طبق گفته بسیاری از صاحب نظران اقتصادی، باید به صورت موقت و پلکانی تنظیم و پرداخت شود.

قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، قانونی که از سال ۱۳۸۹ با حمایت اقشار ضعیف جامعه تصویب شد و تا به امروز هر سال بیش از ۴۲ هزار میلیارد تومان از بودجه کشور را به صورت نقد به جیب مشمولان که بالغ بر 77 میلیون نفر می شوند را واریز کرده است.

این یارانه در آذرماه سال ۱۳۸۹ پس از احتساب یارانه نان به هر نفر مبلغ ۴۵.۵۰۰ تومان تعلق گرفت، اما نکته اینجاست که این یارانه با دلار ۱.۱۰۰ تومانی سال ۱۳۸۹، ۴۱ دلار و ۳۶ سنت بوده و حالا با دلار نوسانی ۲۸.۱۰۰ تومانی ۱ دلار و ۶۱ سنت است و هیچ تغییری در هزینه پرداختی یارانه‌ها با وجود تورم، شکل نگرفته است.

گشت و گذار میان مردم شهر و پرس و جو از آن ها درباره دریافت یا عدم دریافت یارانه نقدی نشان داد که آن ها معتقدند باید زیربنایی روی پرداخت یارانه کار کرد. عده ای از آن ها که از دریافت یارانه انصراف داده بودند، معتقد بودند که تنها به این دلیل که یارانه به نیازمندان برسد از دریافت آن امتناع کرده اند و عده ای دیگر این رقم را بی فایده دانستند. 

در یکی از ماده‌های تبصره ۱۴ بودجه سال های 93 تا 99، قانون حذف یارانه پر درآمدها ذکر شده است، قانونی که به حذف سه دهک بالای درآمد یعنی افراد پر درآمدهای جامعه اشاره می‌کند. در این ماده تکلیف  وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این بود که با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و وزارت کشور طی دستورالعملی ظرف یک ماه تهیه کرده و نسبت به شناسایی و حذف یارانه نقدی سه دهک بالای درآمدی خانوارها اقدام کند. سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها هم باید، پس از اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به حذف یارانه خانوارهای پر درآمد اقدام می‌کرد.

نوبخت: حذف یارانه بگیران پر درآمد هزینه بردار است!

این قانون سال ۱۳۹۳ در  بودجه  تصویب شد، اما اجرایی نشد و نهایتا در بودجه  ۱۴۰۰ حذف شد. موضوع مهمی که در برنامه ششم توسعه ماده 79 به آن تاکید شده بود.

سال ۱۳۹۸ نوبخت رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه کشور در نشست خبری بودجه گفت: ۲۴ میلیون نفر از افراد پر درآمد شناسایی و طبق قانون باید از لیست یارانه بگیران حذف شوند اما تجربه حذف چند صدهزار نفری پردرآمدها از سیستم یارانه بگیران به ما نشان داد که حذف پردرآمدها از پرداخت یارانه به آن ها پرهزینه تر است!

حذف یارانه پر درآمدها

شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: یارانه نقدی باید به افراد ضعیف جامعه قرار پرداخت شود و نباید افراد پر درآمد از آن استفاده کنند، چرا که با حذف پر درآمدها می توان کارهای دیگری در کشور اجرایی کرد. 

حالا چند ماهی از روی کار آمدن دولت جدید می‌گذرد، رئیسی، رئیس جمهور کشور در مصاحبه‌ای اعلام کرد که یارانه باید به صورت عادلانه پرداخت شود، اما چگونگی روند این تصمیم همچنان واضح نیست. اگر سه دهک پر درآمد جامعه طبق برنامه ششم توسعه حذف شوند، حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان صرفه جویی خواهد شد. با این عدد به طور مثال می توان به حقوق هر یک میلیون معلم حدود یک میلیون تومان اضافه کرد.

حجت عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان متولی شناسایی افراد پر درآمد از لیست یارانه بگیران، می‌گوید: مشکل اصلی ما ناقص یودن سامانه آماری است، به همین دلیل است که ما نمی‌توانیم تشخیص بدهیم که چه کسانی باید یارانه کمتری و چه کسانی یارانه بیشتری بگیرند.

او همچنین تاکید کرد: اگر این زیر ساخت‌ها به روز رسانی شود می‌تواند کمک اساسی در اجرای این قانون باشد.

عبدالملکی همچنین برای تغییر روند قانون هدفمندسازی یارنه‌ها گفت: این یک مسئله کلان در سطح ملی و حاکمیتی است و من نمی‌توانم در وزارت کار، بدون تصمیم دولت و حکومت تصمیمی در این رابطه اتخاذ کنم.

وزیر کار تصریح کرد: تا زمانی که بانک اطلاعاتی اقتصادی تکمیل نشود نمی‌توانیم فرآیند حذف و اضافه را انجام دهیم.  دولت قبل، فرآیند راه‌اندازی سامانه‌ها شروع شد، اما کامل نیست. به طوری که اطلاعات برخی خانواده‌ها به سال ۹۸ برمی‌گردد و تا تکمیل این سامانه‌ها نمی‌توانیم حذف و اضافه‌ای در باب یارانه‌ها انجام بدهیم. در خصوص افزایش یارانه نقدی هم باید گفت که تصمیم‌گیری در نظام یارانه‌ها با دولت است، البته از گذشته نیز در این خصوص صحبت‌هایی شده، اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

۱۳ هزار میلیارد تومان هدر رفت بیت المال به نام یارانه

صالحی دبیر فدراسیون صادرات انرژی ایران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص حرف‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دولت همچنان برنامه‌ای برای حذف یارانه پر درآمد‌ها ندارد و باید هر چه سریع‌تر برنامه خود را اعلام کند تا از بودجه ۱۳ هزار میلیاد تومانی که در کشور هدر می‌رود جلوگیری کند، افراد پر درآمد نیازی به ۴۵.۵۰۰ تومان یارانه ندارند و نباید از  این حمایت دولت برخورد دار شوند.

طبق این گزارش، اگر یارانه پر درآمد‌ها حذف شود می‌توان به ۱۳۰ هزار نفر وام ۱۰۰ میلیون تومانی ازدواج پرداخت کرد و یا ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به حقوق معلمان اضافه کرد. حتی می‌توان یارانه اقشار ضعیف جامعه را اضافه کرد تا توازن بیشتری در کشور برقرار شود.

علاوه بر این، طرح هدفمند سازی یارانه ها ناقص اجرا شده است یعنی تنها  تمرکز دولت بر  پرداخت یارانه نقدی بوده و  از سهم صنعت و تولید از درآمدهای طرح هدفمندی چشم پوشی کرده که این موضوع به اقتصاد کشور نیز ضربه زده است.

هدف حذف یارانه پر درآمدها


بیشتر بخوانید


هدر رفت سالانه این میزان از منابع به علاوه یارانه های پنهانی که مشوق استفاده بی نهایت از انرژی است، منجر شده تا دولت ها همواره با کمبود بودجه در سایر ردیف ها مواجه شوند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰۰
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۰۸:۱۱ ۲۶ آبان ۱۴۰۰
اینقدر عوام غریبی نکنیم و مشکلاتی را که عرضه حل آنها را نداریم گردن ثروتمندان نیندازیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۹ ۲۶ آبان ۱۴۰۰
با سلام البته کالای اساسی مربوط به همه چیز میشود که متاسفانه من موردی را ندیدیم که به دست مردم عزیز کشورمان برسد فقد وفقد داره با عرض احترام به مسولان کشورمان دزدی میشود با سپاس لطفا مجلس ریس جمهوری اسلامی ورهبر عزیزمان پیگیر اداره عادلانه باشند تا این موردا پیش نیاید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۸ ۲۶ آبان ۱۴۰۰
با سلام درمورد حذف ۴۲۰۰ شما چجوری میتواید این را در سفره مردم حذف کنید در مورد کالاهای اساسی مردم وبخواید با یارانه ۱۱۰ هزار تومانی به سفره مردم اضاف کنید در مورد خرید با ماهی ده میلیون تومانم کم پرداخت نماید بازم به سفره مردم اضاف نمیشود شما چجوری دارید قضاوت میکنید چرا مردم بیگناه را تحت فشار میگذارد چرا کالای اساسی چرا خودت دولت وارد نمیکند چرا به وارد کننده قرارداد رسمی زکر نمیکنید که کالای ها را جای دیگری استفاده نشود وبه دست دولت ومردم برسد چرا قانون جمهوریت را به رسمیت نمیشناسید لطفا به مجلس شورای اسلامی کشورمان اعلام کند با سپاس به درگاه خداوند بزرگ مرتبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۶ ۲۶ آبان ۱۴۰۰
تمام کسایی که حقوق بگیر دولت و بیت المال هستند یارانه شون قطع کنید تازه نصفشون هم با بند پ استخدام دولت شدن من خودم تو فامیلهام حتی یکنفر رو هم ندیدم برای استخدام دولت شدن آزمون بده دقت کنید حتی 1 نفر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۲۵ آبان ۱۴۰۰
اینکه هذف نشن حق هر ایرانیه و این خاک متعلق ب هر ایرانیه ولی کیف ک یارانه امثال من رو به بهانه نداشتن کارت ملی از سال نود 1390 سه سوته قطع نمودن هعععییی
Iran (Islamic Republic of)
کوروش
۲۱:۳۵ ۲۵ آبان ۱۴۰۰
یارانه و معیشت از نظر شرعی.عقلی.عرفی و وجدانی فقط باید به اقشار آسیب پذیر که کمیته امداد و بهزیستی هستن تعلق بگیره.کسی که از بنزین ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومنی استفاده میکنه یعنی خودبخود ۱۷ هزار تومن بابت هرلیتر یارانه بنزین میگیره پس منتی سر فقرا نیست.پول پاشی هنر نیست .تجربه همه کشورهای جهان غیر از ایران نشون داده دادن یارانه به فقرا و دادن وام به تولیدکنندگان بهترین روش توسعه و پیشرفته.اینجا برعکسه.وام رو به کارمندان میدن بابت تعویض خونه و خرید ماشین و سفر خارجی.درحالی که باید به تولید کننده بابت تولید و استخدام کارگر بدن
Iran (Islamic Republic of)
ندا
۱۹:۰۶ ۲۵ آبان ۱۴۰۰
ما که چند سال است یارانه نمی گیریم ولی تو فامیل هر کی پول دار داریم که پزشک و هییت علمی است یارانه می گیرند من نمی دونم علت حذف بی دلیل بعضی ها و ادامه گرفتن پول دار هایی که نصف سال خارج تشریف دارند چیه
فکر نمی کنم کار سختی باشه بررسی حقوق یا خروج از کشور
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۰۰ ۲۵ آبان ۱۴۰۰
والله سال ۹۳خیلی از کسانی که ماشین یا خونه خریدن هر چند کوچک از لیست یارانه بگیر ها حذف شدن در حالی که خیلی از کسانی که وضعیت مالی خوبی دارند تا حالا یارانه می گیرا
خانواده من به دلیل خرید یک خانه ۱۰۳متری با وام حذف شد
در حالی که بسیاری از اطرافیان خود من ده برابر خانه من قیمت یک خانه اوست یارانه می گیرد کجای این عدالت است...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۲۵ آبان ۱۴۰۰
یارانه ما رو چرا قطع کردین باحقوق بازنشستگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۲۵ آبان ۱۴۰۰
ایران مال ثروتمندهاست نه قشر طبقه پائین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۲۵ آبان ۱۴۰۰
چقدر دوستان نگران پول هدر رفت بیت المال شدن چه عجب همین که بالخره بعد این همه چپاول نگران شدن خوبه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۲۵ آبان ۱۴۰۰
این هم شد سوال کسانی که باید حذف کنند خودشان شاه دزدان این مرز و بوم اند. که تف به شرف شان و هفت پشت شان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۸ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
طبق این گزارش، اگر یارانه پر درآمد‌ها حذف شود می‌توان به ۱۳۰ هزار نفر وام ۱۰۰ میلیون تومانی ازدواج پرداخت کرد و یا ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به حقوق معلمان اضافه کرد.
دهک های پایین جامعه دارن له میشن از اینهمه گرونی،اونوقت میگن وام ازدواج یا افزایش حقوق معلمان! نه داداش این منابع رو که نباید وام ازدواج بدن،باید بلاعوض باشه تا کمکی بشه برای تشویق جوانان برای ازدواج که البته مهمتر از اون شغل اونهاست اونم فقط و فقط برای پسرها نه دختر خانم ها که الآن وضع جامعه خود شاهد قضیه است،بعدش هم اینکه معلمان محترم که حقوق بگیر هستن،کاری نداریم که حقوقشان کمه ولی بهرحال حقوقی دارن برای امرار معاش ولی اون بنده خدایی که به نون شبش محتاج و یا جوانی که بیکار و هیچ امیدی به آینده نداره چه گناهی کردن!؟
لطفا خواهشا تمنا داریم مسولان محترم که امید بسته بودیم بهشان درست و با عقل و منطق و بر اساس کار کارشناسی تصمیم درست رو اتخاذ کنید تا آینده ای روشن پیش روی ایران اسلامی عزیز باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۲۵ آبان ۱۴۰۰
دیگه حال مردم داره از این که دوتا شغل پرستار و معلم رو هی درخواست افزایش حقوق میدن و ارتقا قرارداد بهم میخوره !!! ساعت 8 تا 12 کار میکنید اونم نصفه نیمه و ...که اخرش باید خودمون به بچه ها درس بدیم یا فیلم و کتاب اموزشی بگیریم
پرستارا هم رفتیم همه کارا رو همراه مریض انجام میده و پرستار اگه لطف کنه و با التماس بیاد یه امپول بزنه و به کارای خودش و حرف زدناش برسه . !!
تو جامعه شغلای دیگه هم مثل افراد نظامی - شرکتهای خصوصی - صنایع دستی و ....هم هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۶ ۲۵ آبان ۱۴۰۰
همون دولت بخوره بهتره تا بدن به معلما
بدن به ما میدیم به گاج و کتابای میکروطبقه بندی و ... بخریم برا بچه ها بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۷ ۲۵ آبان ۱۴۰۰
بقیه کارمندا چی فقط معلم خخخخ یعنی منظورت اینه که کمیته امداد و آموزش و پرورش حقوق یکسان پرداخت بشه خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۷ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
یارانه ثروتمندان خخخ قبلا بحثش خیلی داغ بود الان که دلار روی 27 هست و گوشت کیلویی دویست تومن ، حذف شدن یا نشدنش زیاد تفاوتی نداره ، کلا فقیر و ثروتمند رو با هم حذف کنید خ خخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
بی عدالتی دولت 13 ما یه فامیل دارم میلیاردر هست یارانه هم میگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
یارانه و معیشت فقط مال خونواده ها و افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداده.۴۵۵۰۰ یارانه و ۵۵ هزار معیشت زیاد نیست ولی وقتی به ۸۰ میلیون نفر پرداخت میشه رقمش خیلی زیاد میشه که شرعا و عقلا حرامه.این مبالغ یا مال کمیته امداد و بهزیستیه یا مال عمران و آبادانی کشور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۲ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
محاکمه ستاد شبه علمی کرونا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
منم میخوام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۳ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
آمار کارمندان شهرداری ها.خودروسازها رو با کره جنوبی و ترکیه مقایسه کنید تا بفهمید چرا پیشرفت نمیکنیم.سایپا و ایرانخودرو دوبرابر هیوندای کره حقوق بگیر دارن.آمار کارکنان شهرداری تهران ۱/۵برابر لندن و پاریس با ۳۰ میلیون توریسته.همین که تا الان ادامه دادیم خیلی پوست کلفتیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۱ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
با اجرای ریاضت اقتصادی در نهادهای دولتی و حکومتی و افزایش بهره وری میشه هزینه هارو کاهش داد.کاهش کارمندان.حذف یارانه و معیشت.فروش املاک اضافی.حذف فوق العاده ماموریتهای نمایندگان و کارمندان دولتی و اختصاص وام به بنگاههای تولیدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۸ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
یارانه و معیشت رو حذف کنید.آمار کارمندان رو نصف کنید.مطمئن باشید بودجه هم اضافه میارید.ایران خیلی خیلی گرون اداره میشه.سازمان و نهاد و بنگاه و بانکهای دولتی ایران با یک سوم همین شاغلین هم اداره میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۷ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
با پول پاشی فقط تورم درست میشه.بجای یارانه و معیشت و وام برای مردم کار درست کنید تولید و صادرات رو افزایش بدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
دولت باید از پول پاشی. استخدام کارمند پرهیز کنه .همه سرمایه گذاری ها و تزریق پول باید به کارگاههای تولیدی اختصاص پیدا کنه.تولید و صادرات باید افزایش پیدا کنه نه یارانه بگیر.۴۵۵۰۰ عددی نیست ولی در حالت کلی دولت ماهیانه ۷ هزار میلیارد تومن یارانه و معیشت میده که میشه باهاش دهها نیروگاه.کارخونه.مدرسه بیمارستان ساخت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۳ ۲۵ آبان ۱۴۰۰
کارگاهای تولیدی تو شهرستانا به پرسنلشون هیچ اهمیتی نمیدن . حقوقا کمتر از حقوق اداره کاره
محصولشونم سود خیلی بالایی داره براشون ( کمترین جایی که رفتم 50 درصد سود بود) . خیر سرم چندساله حسابرسم تو شهرم . البته تو تهران و کلان شهرا اوضاع خیلی خیلی بهتره .
تو شهر ما ادم با سابقه 10 سال می شناسم ( کم هم نیست تعدادشون ) که حقوقش 3 میلیون تومنه . اکثرا هم میگن بیمه برامون نریزید و پولشو بدید به خودمون که دریافتیمون بره بالاتر . اگه شکایت هم کنن هم اخراج میشن و هم اینکه چون شهر کوچیکه و تعداد صنایع و کارگاهها محدود و خبر شکایتش رئیس شرکتا به همدیگه میدن دیگه راهی جز مهاجرت به تهران و کرج براش نمی مونه !!
پس اینکه یارانه رو بدن به شرکتهای تولید که طبق تجربه گذشته این یارانه دادنا به شرکتها هیچ تاثیری تو کاهش قیمت محصولشون نداره!! ظلم به قشر فقیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
یارانه .معیشت و وام .فقط باید به شغلهای آزاد و تولید کنندگان اختصاص پیدا کنه نه کارمندان.تولیدکنندگان با وام و یارانه دریافتی کالای بیشتر تولید میکنن و کارگر بیشتری استخدام‌میکنن ولی کارمندان با دریافت وام فقط خونه عوض میکنن و ماشین میخرن.پول و وام فقط و فقط باید به جای مولد تزریق بشه
-
ناشناس
۰۸:۰۷ ۲۶ آبان ۱۴۰۰
منظورت همانهایی است که تا چیزی شروع می کنه به گران شدن زودتر میخرند و گران میفروشند مثلا دلار فروش های آزاد ! یا داروفروشان ناصر خسرو ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
از همون 45هزارتومنم نمیگذرن....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
دولت باید بدون توجه به جوسازیها در مسیر اجراء عدالت یارانه ثروتمندان را حذف کند قطعا" عده ای اعتراض خواهند کرد ولی دولت باید رضا خدا را در نظر بگیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۰ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
با حذف سهم عده ای میخوای عدالت برقرار بشه؟!
Georgia
محمد
۱۵:۵۶ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
چنان حرف از یارانه می زنید انگار دردی از مردم دوا کردید اولا منتی نیست سر یکماه نشده چند برابرشو بیرون می کشید دوما غنی وفقیر نداره چیزی که متعلق به همه هست باید به ساوات بین همه پرداخت بشه پس منت الکی سر مردم نزارید از مردم گرفتن ودوباره به انها دادن هنر نیست خیانته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
اگه اینها یارانه نگیرند کی یارانه بگیرد مردم فقیر ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
والا چندین ساله یارانه ی ما حذف شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
خوبه دیگه. هم پولدارند و هم یارانه می گیرند
ببیند چقدر خانواده مستضعف دور و اطرافمون ریخته
این پول ها رو بگیرید و بدید به این خانواده های مستضعف
United States of America
ناشناس
۱۳:۴۷ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
دولت به ۹ میلیون کارمند و بازنشسته حقوق میده.گرون اداره میشه.با ۳۰۰ هزار کارمند میشه اداره کرد نباید اینهمه هزینه به بیت المال تحمیل بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۲ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
چرند نگو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۲ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
حقوق مسئولین چند برابر کل اینهایی هست که گفتی ولی تعداد... سه میلیون حقوق بازنشسته ای که ۳۰ سال پول ریخته شده از جیبش به حساب های دولت را با حقوق حداقل ۳۰میلیونی مسئولین و مدیرانش مقایسه کن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
یه سوال مگه یارانه از پول درآمد نفتی کشور و بیت المال نیست . خوب اگه اونه باید بین همه مردم تقسیم بشه جز اونی که به شخصه خودش نخواد بگیره.
این حرف شما که یارانه بگیران پر درآمد حذف بشن یعنی خوردن حق یه سری آدم دیگه. درسته یه درصدی تو این کشور پر درآمد هستن ولی اینکه بگیم چون پردرآمد هستن پس حقی در بیت المال ندارن مصداق حق خوریه.
کاری نداریم با این پول حتی نمیشه تو تهران یه اسنپ بگیری و بری مرکز شهر. (اول سال با حدود 30 تومن روز جمعه میشد از شرق تهران رفت غرب تهران، هفته پیش حدود 60 تومن دادم برای همون مسیر)
بعد شما هنوز دارین سر اینکه اقشار پر درآمد این پول رو بگیرن یا نگیرن چونه میزنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۸ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
دقیقا بیت المال مال همس ما خانواده ی معمولی هستیم ولی نزدیک ده ساله به ما یارانه نمی دن
United States of America
ناشناس
۱۳:۴۱ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
یارانه.معیشت رو حذف کنید.حق عائله کسانی که زن و شوهر هردو کارمند دولت هستن قطع کنید.پرداخت حقوق بازنشستگی پدر به دختر مجرد یا مطلقه و نوه دختری رو قطع کنید.اعطای زمین و امتیاز به کارمندان دولت رو قطع کنید.املاک اضافی دولت رو بفروشید.تدریس دینی و قرآن و پرورشی در اموزش پرورش رو به پدرمادر و روحانی محل بسپرید و بابتش معلم اسنخدام نکنید.خرج و هزینه دولت رو کم کنید.مطمئن باشید بودجه اضافی هم جهت بهداشت.عمران.ابادانی و ساخت پالایشگاه و نیروگاه برق اضافه میارید.گدا پروری رو تموم کنید و مولد سازی و کیفی سازی رو شروع کنید
-
ناشناس
۰۸:۰۵ ۲۵ آبان ۱۴۰۰
با این همه نفرت درونی که در داخلت انباشته شده خوب شد کاره ای نیستی شایدهم هستی و بی عرضه ای
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۳:۳۷ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
سرمایه داران و صاحبان قدرت و ثروت حاضر نیستند تک ریالی از درآمدشان کم بشه . ولی در عوض تعداد زیادی از قشر کم درآمد و مستضعف از دریافت یارانه حدف شدند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
من باز نشسته هستم حقوقم خیلی نیست ۷ ساله یارانه ام قطع شده دیگه تو کار مملکت چه جنگ بشه چه رای دادن شرکت نمی کنم ویارانه ام را حرام اعلام میکنم حلا گیر هرکی مخواد بیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
جیب ما رو نزنن یارانه پیشکش
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۳:۲۱ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
من یک کارمند ساده ام یارانه ام را ۲ ساله قطع کردند. ولی بسیاری از تجار و بازاریان گردن کلفت همچنان یارانه میگیرند.
این یعنی عدالت؟!
آهای دولت عدالت محور میشنوی؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
چون کسانیکه بایدتصمیم بگیرند خودشان جزو پر درآمد هان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
یارانه من که کارمند هستم ، ۷ ساله که قطع شده ، پیگیری هم نتیجه نداد ، چون زورمون کم بود ، اما اون ثروتمندی که پول داره ، زور هم داره ، رابطه هم داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
دقت کنید مستعضعفین انقلاب کردن که مستعضف بمونن قرار نبود مستعضعف از این انقلاب چیزی بهره ببره وگرنه بعد از چهل سال این وضع مستعضفین نبود ..البته به جز اونهای که از انقلاب سهم داشتن و خوب خوردن و هم خوب بردن و الان هم بچه هاشون خوب میکنن و میبرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
یارانه با توجه به قانون هدفمندی یارانه ها متعلق به همه مردم و مهم اینکه حق همه مردم این کشور است که از درامد حاصل از نفت و گاز حاصل میشه بنابراین دم از قطع یارانه پا گذاشتن رو حق این مردمه دولت باید با توجه به منابع بزرگی از نفت و گاز که ما داریم به دنبال افزایش یارانه باشد نه قطع آن که حق مردمه چون قطع حق تعدادی از مردم به منزله اینه که بگیم شهروند این مملکت نیستن و گرنه با چه استدلالی باید حق کسی رو بهش نداد بنابراین دولت صرفا به دنبال درامد زایی خودشه نه چیز دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
محاکمه ستاد شبه علمی کرونا
-
ناشناس
۱۲:۲۲ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
افاضه فرموده اند : ۱۳ هزار میلیارد تومان هدر رفت بیت المال به نام یارانه !!! متعجبم و البته بسیار متاسفم از اینکه دادن حق مردم به علت حذف سوبسیدها را را به خود مردم "هدر رفتن " بیت المال" میدانید آنهم در حالیکه در طول چندین سال یک ریال به مبلغ یارانه ها اضافه نکرده اید شما اگر یادتان رفته من یادتان بیاورم دولت در طول این چند سال به هرچه که عرضه میکند قیمت اضافه کرده از آب و برق و نان و دلارو هزاران چیز دیگر بدون اینکه مبلغی به یارانه ها بیفزاید من یادم هست که دولتهای قبلی به این دلیل سوبسیدها را حذف کردند که یارانه بدهند راست گفته اند که پول ارباب میرود و دل نوکر ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
بخاطر خدا نه سهام عدالت نه کمک معیشتی نه يارانه خواهشا رسیدگی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
این سوال رو از سید مظلومان وبت شکن بفرمائید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
در عوض حذف یارانه کم درآمدها عملی شد ۵ م حقوق میگیرم یارانه خانومم ۸ ساله حذف شده چراااااا؟؟؟؟
United States of America
ناشناس
۱۱:۴۶ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
هتوز چسبیدین به یارانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
خدا ازتون نگذره اگه یارانه مکو حذف کنید سه تا جوان چهل ساله دارم که ازدواج نکرده اند تو این شرکتها مشغول کارند شاید پولی به حساب انها واریز شود وجابه جا شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
خدا ازتون نگذره اگه یارانه مکو حذف کنید سه تا جوان چهل ساله دارم که ازدواج نکرده اند تو این شرکتها مشغول کارند شاید پولی به حساب انها واریز شود وجابه جا شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
برید فکر نان کنید که خربزه همش آب است
ولخرجی عوامل دولت و حکومت چند هزار برابر یارانه است آن هم کدام یارانه اونی که چند برابرش را از جیب مردم میچاپند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
و
۱۱:۰۳ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
یارانه حق ثروتمندان است باید از فقرا گرفته شود و به پولدارها داده شود تا از حرص و طمع ورزی کوتاهی کرده و آنوقت قانع شوند و پس از آن اقشار متوسط و فقیر با آنها تناسب سازی گردد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
چون دنیا دنیای سرمایه داران هستش واسه همین بنده که سهله خدا هم به فکر فقیران نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
می خوام سوار بر اسب تورم پارو کنم پول هارو
-
ناشناس
۰۸:۰۹ ۲۶ آبان ۱۴۰۰
مواظب باش اسبه زمینت نزنه یه جاییت بشکنه !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
خیلی از اطلاعات هدفمندی خانوارها مال 2 یا 3 سال قبل است و به روز رسانی هم نمیشود به همین دلیل خیلی از کسانی که همین الان یارانه وکمک معیشتی دریافت میکنند وضعیت مالی خیلی خوبی دارند و مستحق دریافت آن نیستند مثلا یکی از آشنایان ما که از خانواده کم درآمدی میباشند وتا 18 ماه قبل مجرد بود و با پدر و مادرش زندگی میکرد . الان هم خودش و هم خانمش کارمند بانک هستند و وضعیت مالی خیلی خوبی دارند ولی همچنان تمام یارانه ها و کمک معیشتی را دریافت میکنند.
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۱۰:۰۱ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
یارانه برای همه هست. مگر سیستم درستی برای احصاء پردرآمد و کم درآمد دارید. در همان یارانه دومی که دادند دیدم کسانی که را که باید یارانه می گرفتند ولی به دلیل سیستم غلط یارانه تعلق نگرفت. یارنه حق همه هست.
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۳:۰۲ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
شما که معنقدید یارانه کشور حق همه است درست هم میگویید اما آیا میدانید چه یارانه یی به برق و آب و گاز و و وجاده ها و زیرساختهای کشور تعلق میگیرد یا از محل هزینه های جاری کشور بودجه میگذارند...گمان میکنید یک خانواده که یک موتورسیکلت هم ندارد یا شب تمام مصرف برق او یک لامپ 40 وات با یه یخچال فکسنی شاید باشد و و و تفاوت او با مثلآ شخصی که ماهیانه بیش از دوهزار کیلوات مصرف برق خانه اش است یا نصف این یا حتا یک چهارم یا اینهمه زیرساختهای مختلف کشور... اون خانواده دوچرخه سوار یارانه های میلیونی میگیرد یا مثلآ اقای علی کریمی و امثالهم که حدود بیست تا سی میلیون نفر هستند..البته از دهک شش تا ده...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
اون عکس بالایی منشوری هست
یعنی چه که یه زن وسط دوتا مرد و یه مرد وسط دوتا زن
اختلاط تا این حد؟
زنها هم که مانتو کوتاه پوشیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
ابروی ملت عزیز ایران به خاطر 45هزارتومن بردید ..دیگه خجالت بکشید جمع کنید این بچه بازیها را
Iran (Islamic Republic of)
قریشی
۱۱:۱۲ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
اگر خودت نگران آبروی خودت هستی شرف داشته باش مثل مرد برو از یارانه انصراف بده . جزو همون دسته هستی که سر ماه که یارانه واریز میشه منتظر پیامک نشستی و راس ساعت 12 و یک دقیقه میری پای دستگاه برداشت کنی ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
بخاطر یک دلار و نیم خخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
مگه همه معلم اند کار که نمیکنن همش به حقوقشان اضافه میشه
Iran (Islamic Republic of)
معلم
۱۱:۲۳ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
از کجا می دانی معلمها کار نمی کنند؟
-
ناشناس
۱۳:۰۹ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
همین نیمچه سوادی که این خط را علیه معلمین نوشتی مدیون آنها هستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
معلم بودن کرامت و ارزش هست....هر وقت یاد گرفتی در مورد کسی که بخودت و نسل آینده ت سواد (آموزشی و تربیتی) می آموزد، احترام بگذاری ، اونوقت در مورد روشنفکری بیا کامنت بزار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۹ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
حقوق معلم چهار میلیون ه ، خواهشا نمی دونی چرت نگو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
مگه در ایران کلا چقدر افراد پر دآمد داریم که بخواهید یارانه شون قطع کنید ؟! تازه اون هم یارانه کمتر از ۲ دلار که به زودی ۱ دلاری هم میشه!!!
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۳:۱۲ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
سی میلیون درامد دار تا میلیلردر داریم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۳۰ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
ما که راضی هستیم دولت یارانه را حذف کند فقط از جیب مردم پول بر ندارد
الان دولت با پول مردم اموراتش رو میگذرونه بعد منت میذاره که داریم یارانه میدیم
Iran (Islamic Republic of)
قریشی
۰۹:۰۸ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
چون خود پردآمدها عزت نفس ندارند . من پردرآمد هم نیستم، یک کارمند ساده شهرستانم ولی در همان انتهای سال اول واریز یارانه از دریافت آن انصراف دادم چون احساس کردم نیازی به آن ندارم و اگر این مبلغ به حساب خزانه مملکت بازگردد نقشی هر چند کوچک را در اقتصاد مملکتم ایفا کرده ام و الان هم پشیمان نیستم . بسیارند کسانیکه کوچکترین نیازی به مبلغ یارانه ندارند ولی سر ماه منتظر واریز آن هستند
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۱۱:۱۳ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
احسنت، هزار احسنت . آدم خودش باید وضعیت خودش رو محاسبه کنه ببینه واقعا نیاز داره یا نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
منظورت دقیقا از نقش کوچک ، اختلاسه
چون چیزی صرف عمران کشور نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۸ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
این پول باید صرف اشتغالزایی برای بیکاران میشد.
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۳:۱۱ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
اشتغالزایی از وظایف و سیاستهای درست حاکمیت است نه جیب مردم!!! این یاران مابه التفاوت واقعی کردن قیمت حاملهای انرژیست که از مردم بخصوص پولدارها دریافت میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
هر کاری سواد و تخصص میخواد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
فقط باید پرسید چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
همش بهونه است بهونه عاشقونه است
ما رو مسخره کردند چندین سال همینو میگن اما غیرت انجام اینو ندارن
برین خودتونو مسخره کنید
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۱:۱۹ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
نگو ما، چون ما جزو شما مدعیان داد و هوار در رفته نیستیم . شما لیاقتت مسخره شدنه و گرنه اگر شعور داشتی میدونستی یارانه دولتی بر اساس محاسبات صورت گرفته نمیخوای بگیری آدم باش برو انصراف بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
منظورش از ما ، مردم بود نه شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
یعنی اونقدرر ضعیفه که حداقل یه ۱۰میلیون نفرم نمیتونید حذف کنید. صاحب کارخونه ها و خانواده هاشونو حذف کنید. اونایی که گزدش مالی بالایی دارن.‌‌.. فک کنم راحت بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس *
۰۸:۲۷ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
خب برسیم به بحث بیت المال و تقسیم ثروت
ایا زمان حکومت امام علی سهم طلحه و زبیر و مروان ( از مخالفان امام )و... از بیت المال که از ثروتمندان زمان خود بودند از سوی امام قطع شدیا پرداخت میشد اینو اگر جواب بدهید به جواب خیلی از حرف ها خواهیم رسید
با پرداخت کردن یا نکردن این چندر غاز پول مشکل حل نمیشه اینقدر این پول یارانه خار چشمتون نباشه یه روز یکی بگویید شب پرداخت یارانه شب عزای دولته
Iran (Islamic Republic of)
معصومه
۰۸:۱۶ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
سلام .چون خود مسئولین جزو آنها هستند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۶ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
مالیات از خانه های لوکس و خودرو های لوکس چی شد. اونایی که صدتا خودرو انبار کردن وضعیتشون چی شد دولت و صدا و سیما خوابند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۵ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
یارانه حق همه مردم است و نمیتونند قطع کنند مگر افراد خودشان بخواهند وگرنه حق الناس به گردن اونی است که گفته حذف بشه
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۸:۱۱ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
چونکه فهمیدند اونهایی که یارانه می گیرند پر درآمد نبودند در درجات و دهکهای مختلف بینوایان قرار داشتند . افتاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد .
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۸:۰۷ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
چون یارانه حق هر ایرانیه // این سیاست بین مردم اختلاف بیانداز و حکومت کن دیگه نخ نما شده
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۰۳ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
لطفا دست بردارید از این حرفهای بی ربط واقعا چیز شفافی در مملکت وجود دارد که این مورد نخ نما بخواهد دومی آن باشد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۳ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
شما بجای فکر کردن به جیب بیکاران و فقرا به فکر اضافه کردن حقوق کارمندان بخصوص معلمان هستید !؟!؟
خاک تو سرتون که فقط خودتونو مسئول پر کردن جیب حقوق بگیران دولتی میکنیدو قشر بیکارو مستضعف را به کل فراموش کردید!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۶ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
یارانه من با حقوق ماهی 5م حذف کردن!!!
پردرامد یعنی چی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۸ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
سلام به خانواده ی ما ده ساله یارانه نمی دن
آخرین اخبار