عبدالمجید خشنود عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تناسب نداشتن رشتههای دانشگاهی متناسب با صنعت و جامعه اظهار کرد: قاعدتا با نگاه به آمار دانش آموختگان استخدام شده در بازار کار متوجه میشویم که طی چند سال اخیر آموزش عالی در این زمینه روند خوبی را طی کرده و آمار دقیقی را هم به دست آورده است.
او افزود: آمار وزارت علوم از اشتغال و رتبه بندی دانش آموختگان و دانشگاهها نشان میدهد که برخی رشتهها طی دورههای طولانی باعث استخدام و جذب نیروهای انسانی و فارغ التحصیل شده دانشگاهها به بازار کار شده اند و آمار بیکاری آنها بسیار بالاست.
خشنود تصریح کرد: آمار بیکاری یا اشتغال فارغ التحصیلان در اختیار تمامی نهادها قرار دارد، منتهی استدلال نکردن در نتایج این آمار بسیار جای بحث دارد. معمولا در حوزههای آموزش عالی دو ماموریت تعریف میشود که یکی بحث جذب بازار کار و دومی بحث تداوم کارهای علمی در حوزه دانشگاهی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: در حال حاضر که حوزه اقتصادی کشور بسیار چالش برانگیز است و اشتغال به عنوان مسئله مهم شناخته میشود، بنابراین بخش آموزش عالی باید روی رشتههایی که باعث افزایش بالای درصد اشتغال میشوند سرمایه گذاری و هدفگذاری کند و روی همانها متمرکز شود.
خشنود گفت: هم اکنون دانشجویانی داریم که بدون آگاهی از رشته تحصیلی وارد دانشگاه میشوند و در آن ادامه تحصیل میدهند که این موضوع بعد از مدتی منجر به یاس و ناامیدی میشود و آنها به این موضوع فکر میکنند که بخش مهمی از عمر خود را از دست داده اند و در نهایت این موضوع منجر به افزایش آمار بیکاری خواهد شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی اضافه کرد: آموزش عالی باید در زمینه تناسب سازی رشتهها با بازار کار موجود در جامعه و آگاهی سازی آنها نسبت به دانشجویان شرایط لازم را فراهم کند تا داوطلبان بتواند با دانش و آگاهی و علم کافی انتخاب رشته کنند.
خشنود بیان کرد: سرمایه گذاری و هدفگذاری بودجهها و برنامه ریزیها و ساماندهیها باید به سمت و سوی رشتههایی باشد که آمار آنها درباره منجر شدنشان به اشتغال وجود داشته باشد. به هیچ عنوان نباید به حذف رشتههایی اقدام کنیم که آمار اشتغالشان پایین است و بحث حذف آنها مطرح نیست، چرا که احتمال دارد در دورههای آتی آمارها تغییر یابند.
عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تاکید کرد: اگر یک دهه برای مقاطع مختلف تحصیلی هر رشته تعریف کنیم، ممکن است هر ۱۰ سال گویشهای اشتغال در رشتههای مختلف تغییر یابد، از این جهت نباید رشتههایی با اشتغال پایین حذف شوند، بلکه سرمایه گذاری و برنامه ریزی از طرف سیاست گذاری کلان کشور باید کمتر صورت بگیرد و ضریب آنها کاهش یابد.
خشنود گفت: این نکته را باید مدنظر قرار داد که نبود هدف گذاری در نیازمندیهای کلان جامعه و کشور مهمترین و بزرگترین معضلی است که ما را به روزمندگی رسانده و باعث میشود تا توان و ظرفیت ارزشمند نیروی انسانی و منابع مادی از بین رود و نابود شود که به همین ترتیب در راستای اهداف گسترده کشور قرار نخواهند گرفت.
عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی بیان کرد: ساماندهی رشتههای دانشگاهی مستلزم تدابیر و راهکارهای بسیار مهم در حوزه آموزش عالی است تا بتوان آنها را در کشور هدفمند و پاسخگو کرد و متناسب با آنها اشتغال ایجاد شود.
انتهای پیام/