نشست خبری حسین امیرعبداللهیان و مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه برگزار شد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، حسین امیر عبداللهیان و مولود چاووش اوغلو وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه امروز دوشنبه در محل وزارت خارجه باهم دیدار و گفت‌وگو کردند.

پس از این دیدار وزرای خارجه دو کشور در نشست خبری مشترک شرکت کردند.

امیرعبداللهیان در ابتدای این نشست خبری گفت: گفت‌وگو‌های مهمى را بر سر روابط دو کشور داشتیم، برای تدوین یک نقشه راه جدید و بلند مدت در راستای توافق بلند مدت تهران و آنکارا گفت‌وگو کردیم.

وزیر خارجه کشورمان ضمن اطلاع رسانى از سفر اردوغان رئیس جمهور ترکیه به ایران در آینده نزدیک، تصریح کرد: امیدواریم در سفر اینده آقای اردوغان به ایران، این سند در حضور روسای دو کشور به امضا برسد و سندبلند مدت حاوی روابط دو کشور عملی شود. توافق کردیم گفت‌وگو‌های دیپلمایتک را شروع کنیم.

وی افزود: در موضوع لبنان ما تحولات لبنان را با جدیت و نگرانی دنبال می‌کنیم. درباره عراق، ما به طور مشترک اقدام تروریستی علیه نخست وزیر عراق را محکوم می‌کنیم و امیدواریم که دولت جدید هر چه زودتر در عراق شکل بگیرد. در موضوع افغانستان نیز ما با جدیت تشکیل دولت فراگیر را پیگیری می‌کنیم. امروز هم نماینده ویژه ایران در کابل خواهد بود. ایران همه طرف‌ها را به تشکیل دولت فراگیر تشویق می‌کند.

امیرعبداللهیان بیان کرد: در این جلسه به مکانیسم‌های مشترکی برای سرعت بخشیدن به همکاری‌های دوجانبه رسیدیم. در حوزه سرمایه‌گذاری‌های متقابل و فعالیت بخش خصوصی ظرفیت‌های فراوانی در دو کشور وجود دارد. در عین حال موانع و مشکلات محدودی نیز در مسیر تجار دو کشور مورد شناسایی قرار گرفت که توافق کردیم که نسبت به آن در اسرع وقت اقدام لازم را به عمل بیاوریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی تأکید کرد: روابط دو کشور تاریخی، دوستانه و صمیمانه است و ما در مسیر توسعه همکاری‌ها به این روابط تاریخی و عمیق دو کشور توجه ویژه‌ای خواهیم داشت.

وی گفت: در مذاکرات امروز توسعه همکاری‌ها اقتصادی، تجاری و افزایش همکاری‌ها در حوزه انرژی، تسهیل تردد ترانزیتی و تقویت تجارت‌های مرزی و موضوعات کنسولی را مورد توجه ویژه قرار دادیم و خوشبختانه موانع جدی را در مسیر شتاب بخشیدن در این همکاری‌ها مشاهده نمی‌کنیم.

امیرعبداللهیان بیان کرد: آن‌چه در دو سال گذشته بر بخشی از روابط دوجانبه سایه افکنده متاثر از شرایط کرونایی حاکم بر جهان است که مایلم با کمال خرسندی اعلام کنم که حتی در این شرایط کرونایی هم توانستیم سطح تبادل تجاری را حفظ کرده و بلکه در حوزه‌هایی افزایش دهیم.

وی ادامه داد: موضوع صیانت از محیط زیست و مقابله با تهدیدات زیست محیطی که از نگرانی‌های امروز جهان است مورد توجه دو کشور است.

مولود چاووش اوغلو نیز در این نشست با ابراز تاسف و همدردی با ملت و دولت ایران بابت زلزله رخ داده در جنوب کشور، اظهار کرد: از حضور در تهران و ميزبانى گرم آقاى اميرعبداللهيان تشكر مى كنم. ما روابط مان را در همه حوزه‌ها بازبینی کردیم. در عین حال با آقای امیرعبداللهیان درباره آماده سازی برگزاری هفتمین نشست شورای عالی همکاری دو کشور صحبت کردیم. 

وی بیان کرد: اسناد مختلف درباره مهاجرت غیرقانونی، قاچاق و بقیه مسائل مرزی مورد گفت‌‌وگو قرار گرفت.

چاووش اوغلو در پاسخ به سوالی درباره روابط ایران و ترکیه گفت: در ترکیه و ایران دولت‌های نتیجه گرایی هستند و برای اینکه شتابی به روابط دو کشور داده شود، اسناد زیادی باید امضا شود و اسنادی که امضا شده بازبینی شوند و نقشه راه را نسبت به آینده مشخص کنم. هر دو طرف دیپلمات‌های مجربی دارند.

وی همچنین گفت که تحریم‌ها علیه ایران ظالمانه است و آن‌هایی که تحریم‌ها را اعمال کردند باید بردارند. امیدوارم مذاکرات در وین به نتیجه مثبت برسد.

چاووش اوغلو افزود: ما طرفدار ثبات در عراق هستیم و حمله‌ای که نسبت به نخست وزیر عراق صورت گرفت را محکوم کردیم. درباره سوریه نیز امیدواریم در سطوح عالی نشست‌هایی را برگزار کنیم. درباره افغانستان و ثبات آن با ایران همسو هستیم. از وضعیت افغانستان نگرانی‌های زیادی داریم و ایجاد یک حکومت فراگیر می‌تواند راه‌حل باشد. آماده همکاری درباره افغانستان هستیم. می‌خواهیم همکاری بین‌المللی را با ایران توسعه دهیم.

وی گفت: همواره خانه دوست را در تهران دیدم و خودم را در خانه خود دیدم. در پروژه‌هایی که به تقویت اقتصاد منطقه کمک کند حضور داریم.

وزیر خارجه ترکیه با اشاره به آخرین وضعیت لبنان هم گفت:‌ در لبنان دولت جدیدی شکل گرفت و دو ماه پیش تصمیم گرفتیم در پی دعوت به عمل آمده از سوی وزیر خارجه و نخست وزیر لبنان این سفر انجام می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
این نامرد چرا باید به ایران بیاید یک خائن جز نکبت چیز دیکری برای ایران ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
بله دیگه سد ایلسو اقتتاح میشه و باید ایران رو راضی کنند که با سدشون دارند گند میزنن به منطقه. ایران باید با اقتدار نسبت به اردوغان واکنش بده.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی قاسمی
۲۲:۲۲ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
چرا ما از کسی که تز او نژادپرستی و قوم پرستی که خلاف تعالیم اسلام و کرامت انسانی است باید پذیرایی کنیم؟ کسی که علناً گرایشات قومی و نژادپرستانه دارد که نتیجه آن خونریزی های بی پایان در اینده خواهد بود، و اخیراً دست در دست نژادپرستان صهیونیست هم گذاشته است تا ذات خود را نشان دهد. ما از کی و کجا باید عبرت بگیریم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
ترکیه وروسیه دو روباه مکاری هستن که به فکر منافع شخصی هستن از انرژی مفد ایران استقبال میکنن نه ملت
Iran (Islamic Republic of)
H.r
۰۷:۲۹ ۲۵ آبان ۱۴۰۰
دفعه دیگه شعرهای فردوسی و سعدی را خوب حفظ کن آقای چاووش اوغلو ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۸ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
این ترکیه هم رفیق دزد است هم شریک قافله
این ترکیه از جنس مردم کوفه هست که ۱۲ هزار نامه برای امام حسین فرستادن آخرش در نماز جماعت پشت سر مسلم عقیل را باشنیدن خبر رسیدن عبیدالله ب کوفه خالی کردن و سر امام حسین را بریدن و بر نیزه زدن
اصلا روی هم چین کشوری نمیشه حساب باز کرد
Iran (Islamic Republic of)
A
۲۲:۰۸ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
میاد که بگه اگه گاز مفتی بهش ندیدم میره سمت اذربایجان و از اونا مفتر میخره
این مرد نون به نرخ ثانیه میخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
داود اومد با یه شعر از سهراب سپهری واسه خر کردنمون، از گذشت حقآبه رود دجله و فرات.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۳ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
برای جلوگیری از نفوذ بیش از حد روسیه و حفظ دین و فرهنگمون باید با ترکیه همکاری استراتژیک داشته باشیم؛ این راهکار نیل به تمدن نوین اسلامی به عنوان چشم انداز بلند مدت کشوره
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۵:۳۲ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
بهترین همدردی ترکیه با ملت عراق و سوریه دست کشیدن از دخالت در امور این دو کشور است .
ترکیه هر چند قویی است اما باید به مرزهای بین‌المللی احترام بگذارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
این ترکیه عین آفتاب‌پرست‌رنگ‌عوض میکنه... همین ترکیه‌بود که با حمایتش از داعش و دلالیش سوریه رو به این روز انداخت.
Iran (Islamic Republic of)
مهدوی
۱۴:۵۷ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
به این عثمانی های اعتماد نکنید این اردوغان از اسرائیل هم دشمن تر برای ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
اگه ایرانیان در ترکیه خانه نمیخریدن تا حالا ورشکست شده بود ترکیه .ویزای ترکیه را گرون کنید تا چند صد میلیون دلار درامد به کشور میرسه. هرچند مسوولان که میخان تفریحی برن باید بدون ویزا باشه ارزون دربیاد براشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
حتما یه مشکلاتی برای زندگی در ایران دارن که میخوان برن تورم وبدبختی نا امیدی هرروز خدا گرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
وقتی سیاست خارجه از موضع قدرت باشد، گربه دزده حساب کارش را می کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
ناموسا فاز این اردوغان چبه؟؟


من که دیگه گیج شدم!!
Iran (Islamic Republic of)
امیدرفعتی
۱۴:۲۹ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
این بی همه چیز داره تند تند سد میزنه اب رو به روی مردم ما میبنده بعد میخواین دست دوستی بدین؟
باید کلا خرید از ترکیه و ورود به ترکیه کلا همه رفت و امد با ترکیه متوقف بشه تا بفهمه بازی با دم شیر الکی نیست
اینجوری فقط ما داریم نابود میشیم و به فنا میریم
مسیولینم که فقط سر زده اینور اونور میرن کار خاصی نمیکنن
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۴:۲۴ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
آقای عبداللهیان چرا دستشو دراز کرده بسمت چاووش اوغلو؟
لطفا ایشون این ژست های دیپلماتیک را بیشتر رعایت کنن.
Iran (Islamic Republic of)
بایرام اف
۱۴:۱۲ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
تنها کشوری که نقد از تحریم ایران سود می‌کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
به جهنم که میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
چرا اينقدر به اين ترکيه بها ميديد؟ ترکيه هم از پشت و هم رو درو با ايران دشمني مي کنه.از اين طرف اردوغان عليه ايران و تماميت ارضي ايران حرف مي زند. از يک طرف با سدي که به تازگي بهره برداري کرده تا چند سال ديگه تمام شهرهاي ايران مانند جنوب ايران پر از گرد و غبار ميشه و ايراني که در وضعيت معمولش دچار مشکل کم آبي هست را از اين بدتر مي کند. اردوغان بارها دشمنيش را با ايران از هر طريقي نشان داده. اميدوارم مسئولين ايراني به جاي اين نشست هاي بي نتيجه فکري به حال حق آبه ايران بکند. چون طولي نمي کشد که مردم به خاطر کم آبي دچار مشکل مي شوند همچنان که با اين مشکل دارن دست و پنجه نرم مي کنن.
United States of America
ناشناس
۱۳:۵۸ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
دوباره چهارتا جمله دوست دارم عزیزم بتون گفت خر شدید!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
دروغ میگن روده راست تو بدنشون نیست ما اون اردوغان نمک نشناس رو با یک تلفن از کودتا نجات دادیم ولی اون نامرد سیاستش هر روز در برابر کشور ما خصمانه تر شد از یک طرف با کشورهای غربی در مورد تحریم ها یک جناح شدن از طرفی به مهاجران کشورمون خیلی بی احترامی کردن و در آخرش هم در حمایت از آذربایجان تقلبی اشعاری بر ضد ایران سرود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۹ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
اگر بلد نیستی با ادب باشی پس بهتره ساکت بشی و حرف نزنی توهین به آذربایجان توهین به پنجاه میلیون ملت ترک آذربایجان است یاشاسین آذربایجان
Iran (Islamic Republic of)
طاهریان
۱۳:۱۲ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
این اردوغان چند رنگه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
ترکهای ایران و حتی آذر بایجان مردانگی و غیرت دارند ولی باید مواظب باشند طعمه گرگانی چون دولت ترکیه نشوند یک ایران بدون توجه به زبان و قومیت وطنش ایران است و ملت آذر بایجان هم با اینکه کشوری مستقل هستند ولی ملتش نسبت به ایران علاقه زیادی دارند .مشکل دولتهایی هستند که با مطامع سیاسی حتی دین و اعتقادات برایشان مطرح نیست آذریها عزیز ملت ایرانند پس با توجه به این اتفاقاتی که توسط دشمنان در حال رقم خوردن است باید مواظب بود و احساسی عمل نکرد و در دام دشمنان نیفتاد ان شاا.. ملت ایران از هر قومی پاینده و سربلند باشد.
آخرین اخبار