حقوق معلمان در کشور‌های مختلف دنیا چقدر است؟

در این گزارش به میزان فعالیت، حقوق و دستمزد معلمان سراسر دنیا اشاره کرده ایم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از چاک، آیا تا به حال معلمی را ملاقات کرده اید که بیش از ۱۳۸ هزار دلار در سال درآمد داشته باشد؟ شاید بهتر باشد با معلمان در لوکزامبورگ صحبت کنید، جایی که حقوق اولیه معلمان در مقطع متوسطه اول ۷۹ هزار دلار معادل دلار آمریکا است.

معلمان در لوکزامبورگ ۳۰ درصد بیشتر از هر معلم دیگری در جهان حقوق می‌گیرند، دریافتی که تقریباً از حداکثر حقوق معلمان هر کشور دیگری بیشتر است. این موضوع در حالی پیش می‌رود که معلمان در استونی با حداکثر پتانسیل درآمد خود حدود ۱۷ هزار دلار در سال درآمد دارند.

بخش دیگر دریافتی‌های قابل توجه در میان قشر معلمان در جهان به آموزش در آلمان و دانمارک مربوط می‌شود که معلمان با حقوق اولیه خود نزدیک به حداکثر پتانسیل درآمدی را دارند.

معلمان در کانادا، ایالات متحده و نیوزلند در پایان دوران کاری خود به حداکثر حقوق خود می‌رسند و پس از ۱۵ سال سابقه به بالاترین حقوق خود دست پیدا می‌کنند. در انتهای مقیاس، معلمان مکزیکی تنها ۳۰ درصد از پتانسیل درآمد خود را با حقوق اولیه خود به دست می‌آورند.

حقوق معلمان

تاثیر اضافه کار کردن در دریافتی معلمان

داده‌های حقوق معلمان در سطح جهانی و مقایسه این موضوع با تعداد ساعت‌های تدریس سالانه برای همان کشور‌ها مقایسه شد تا دریابیم کدام معلمان برای دستمزدشان بیشتر کار می‌کنند. جای تعجب نیست که معلمان لوکزامبورگ بیشترین دستمزد را برای ساعات کاری خود دریافت می‌کنند.

با این حال، روی دیگر این مقیاس جالب‌تر است و نشان می‌دهد که معلمان در کلمبیا، شیلی، مکزیک و ایالات متحده بیش از هر کشور دیگری زمان صرف تدریس می‌کنند.

کلمبیا با ۱۲۰۰ ساعت در سال بیشترین ساعات تدریس را دارد که با توجه به دستمزد نسبتاً کم معلمان کلمبیایی تعجب آور است. توجه به این نکته حائز اهمیت است که این تعداد ساعات تدریس است و شامل وظایف آموزشی اضافی مانند زمان آماده سازی، برنامه‌های فوق برنامه یا زمان کمک اضافی دانش آموز نمی‌شود.

حقوق معلمان در کشور‌های مختلف دنیا چقدر است؟

سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) داده‌های ارائه شده را در گزارش سال ۲۰۱۵ آموزش در یک نگاه جمع آوری کرده است. داده‌های حقوق و دستمزد سال ۲۰۱۳ برای حقوق معلمان با استفاده از شاخص برابری قدرت خرید (PPP) با هزینه زندگی تنظیم شده و به دلار آمریکا تبدیل می‌شود. حقوق قانونی ارائه شده شامل پاداش، حقوق مرخصی، حقوق مرخصی استعلاجی یا سایر پرداخت‌های اضافی مربوط به کار نمی‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
دلیر
۱۳:۲۶ ۰۲ دی ۱۴۰۲
وقتی معلم نه پول داره ماشین بخره نه خونه بگیره و... انتظار داری دانش آموزان به حرفش گوش کنن.
معلم شده مثل بز.
با ماهی هفت میلیون که همش میره کرایه ماشین انتظار درس دارید ؟
همین که سی تا بچه رو تحمل کنی خودش ماهی بیست میلیون حقوق می خواد.
ماهی هفت میلیون به شش روز اولی نمی رسه.یه مرغ معمولی ۳۰۰هزار تومن ملت
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۱۹:۳۴ ۳۰ مرداد ۱۴۰۱
لطفا تا وقتی در شرایط و موقعیت قرار نگرفتید حرفی باور نکنید .کدوم حقوق و پول ؟؟؟
مظلوم ترین قشر معلم ها هستند .
Iran (Islamic Republic of)
گیلانی
۰۳:۱۹ ۱۷ خرداد ۱۴۰۱
همکاران خوبم ، معلمین عزیز ، در بازنشستگی حتماً به فکر شغل دوم باشید.
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۲:۲۹ ۲۶ آذر ۱۴۰۰
پناه بر خدا
این چه قضاوتی است که بعضی ها نظر میدن
کدام معلمی دوست داره خصوص درس بده و مول بگیره
وقتیکه حداقل دریافتی را دارند
نه اضافه کار و نه پا داش و غیره واقعا میشه با چنین حقوقی زندگی کرد
برید یه سرچی در باره حقوق معلم‌ها در دیگر کشورها بکنید
بعد می‌فهمید که معلم های ما چقدر مظلوم هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۲۶ آبان ۱۴۰۰
باسلام
معلم وفرهنگی همیشه تحقیر شده در این مملکت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۲۵ آبان ۱۴۰۰
خدا را شکر امسال آخرین سال خدمت من در آموزش و پرورش هست.ما که داریم میریم ولی خداوکیلی خداوکیلی اوضاع آموزش و پرورش فاجعه است.با توجه به مشکلات معیشتی معلم در ایران،دانش آموزان هم از آینده خود ناامید شدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۲۵ آبان ۱۴۰۰
من بی پولم
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۱۱:۴۷ ۲۵ آبان ۱۴۰۰
کسانی که میگن تو کرونا معلمها تعطیلن و آموزش افتاده گردن پدرمادرها و... ! شما یه نظر سنجی کنید از معلمین ببینید راضین کلاس برن یا مجازی درس بدن ؟؟! پدرمادر از پس فرزند خودشون برنمیان که فقط مشقهاشو بنویسه اونوقت یه معلم باید در یه تایم مشخص حدود 30-40 دانش آموز را مجازی اداره کنه و درس بپرسه و سوال براشون از واتساپ یا .... بفرسته و هزار مکافات دیگه !! چشمهای بیشتر معلمین به همین خاطر ضعیف شده ! اصلا میدونید اداره کردن مجازی 30-40 دانشآموز اونم با یه گوشی چه مصیبتی داره ؟! گفتم که همین بعضیها از پس فرزند خودشون برنمیان حتی مشقهاشو بنویسه ! اونوقت غیر درس و مشق ودرس در ساعات معین بقیه روز و شب را باید سوال آماده کنه ، ویس بگذاره و... برای روز بعد !! سر کلاس میرفتن راحت تا ظهر به همه درس میدادن و میومدن تا فرداش ! الان 24 ساعته درگیرن ! انصافم خوب چیزیه !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۰۳ دی ۱۴۰۰
شما کارتون تدریس به 20/30نفر دانش آموز و آموزش دیدین شاید چندسال اول آموزش کمی سخت باشه ولی سالهای بعد یه کتاب درسی رودیگه ازحفظ هم میتونید بگید
اولیا دانش آموزان هرکدام تخصص های دیگری دارند واین مقایسه اصلا درست نیست
حقوق شما که نه بلکه اکثرا همین وضعیت رو دارند پس اون بیچاره ای که طبق قانون کار حقوق میگیره آیا زن و بچه واجاره خونه،... نداره؟؟؟!!!!!
واین درشرا یطی که باید هر روز هفته زمستون وتابستون سرکارش حاضر باشه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
سیامک
۱۰:۲۵ ۲۵ آبان ۱۴۰۰
سلام. تکریم معلم، تکریم ملت است! آموزش عزیزان ما بر عهده معلمان است. ما توی این لیست جایی نداریم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۲۵ آبان ۱۴۰۰
چرا خبری از کیفیت آموزش و اقداماتی که معلمان انجام میدن نمیگذارید فقط از حقوقشان می گید چرا نمی گید در کشورهای پیشرفته معلمان از مقام بالایی برخوردار هستند و به شدت زیر ذره بین نظارت، نه تو ایران که معلمان میاد هزار مرتبه دیدیم با زنش دعوا شده میگه امروز حوصله ندارم درس بدم تمام به خدا دانشجو بودم استاد برا ی حقوق بین الملل که یک بحث مهمی برای دانشجویان حقوق هست یک کتاب 200 صفحه ای معرفی کرد ولی از اول ترم تا آخر ترم فقط اثبات کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۲۵ آبان ۱۴۰۰
تا زمانی که ارزشی برای کار معلم قائل نباشیم و عوام هم فقط ظاهر را می بینند کیفیت آموزش از بهتر نمی شود تحقیر معلمین از سوی دولتها و عوام الناس که هیچ شناختی از سیستم آموزشی کشور ندارند ادامه داشته باشد همین آش است و همین کاسه.امیدوارم روزی برسد که قدر معلمین دلسوز و زحمت کش شناخته شود .کمبود معلم کمبود خدمت گزار کمبود امکانات عدم پرداخت سرانه آموزشی ساختمان های فرسوده نبود برنامه ریزی در رده های بالای مدیریتی و هزاران نقص در سازمان آموزش و پرورش ........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۲۵ آبان ۱۴۰۰
شرایط معلمان توی این کشور کلا با بقیه فرق داره 3 ماه تابستان تعطیل 1 ماه عید نوروز تعطیل باران و برف بیاد تعطیل آلودگی هوا میشه تعطیل الان هم که به خاطر کرونا 3 ساله تعطیل و آموزش بصورت مجازی و آنلاین هستش تازه کیفیت لازم رو هم نداره و بیشتر مسئولیت آموزش بچه ها رو به گردن والدین انداخته اند بعدش با این شرایط نسبت به سایر کارمندان حقوق خیلی خوبی هم دریافت میکنند و همیشه هم ناراضی و معترض هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
عزیز دل این معلمه که باید جبران کنه و فشار بیشتری تحمل کنه واقعا هیچکس تو اموزش فرزند عزیز شما کوتاهی نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
دلیر
۱۳:۲۲ ۰۲ دی ۱۴۰۲
معنای مجازی یعنی چه؟یعنی یه ربات میاد درس میده ؟
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۰۷:۲۷ ۲۵ آبان ۱۴۰۰
علت اصلی نارضایتی مردم تبعیض و بی عدالتیه، چرا در همین اوضاع تحریم و تورم شدید تنها عده ای حق زندگی دارند و دیگران هیچ؟ مثالش همین وضع اسفبار پرداخت حقوق مزایاست، مجلس در سالهای گذشته با تصویب انواع قوانین تبعیض آمیز پایه گذار این اختلاف شدید شد به اینصورت که بیشتر کارکنان وزارتخانه ها و دستگاهها را مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و اقشار صاحب قدرتی مانند اعضای هیات علمی دانشگاهها( که اکثر دولتی ها و مجلسی ها جزو این گروه اند) قضات و شرکتها را مستثنا از این قانون و دارای قوانین خاص نمود به علت همین قوانین چندگانه، اختلاف شدید حقوق و مزایا به وجود آمد، نمونه اینگونه تبعیضها همین هیاهویی بود که برای همسان سازی حقوق بازنشستگان به راه انداختند، همه میدانند خط فقر با توجه به تورم افسارگسیخته چند ساله اخیر لااقل 14 میلیون تومانه، بعد یک بازنشسته بیچاره که تا کارمند بود 30 سال رو با بدبختی گذراند حالا که به سالهای انتهایی عمرش رسیده حداقل به اندازه خط فقر هم حقوق نمیگیره تا یک زندگی نسبتا آبرومندانه داشته باشه ولی همزمان حقوق اعضای هیات علمی وزارت علوم رو با هیات علمی وزارت بهداشت همسان سازی کردند ببینید چه افزایش کلانی داشته اند افزایش حقوقی بین 6 تا 14 میلیون تومان! یعنی حقوقهای 40 تا 50 میلیونی و دریافتی بالاتر(اکثرا همسرانشان هم هیات علمی اند یعنی 2 افزایش حقوق کلان)، واقعا نهایت بی عدالتیه که حقوق یک کارمند فوق لیسانس یا دکتری غیر هیات علمی دانشگاهها با یک عضو هیات علمی هم سابقه خود اینقدر اختلاف فاحش دارد؟ اگه دولت و مجلس توجهی هم کرده اند فقط به معلم هاست، هفته یا ماهی نبوده که وزیر آموزش و پرورش به بهانه های مختلف ازجمله استخدام یا بهبود معیشت معلمان به مجلس احضار نشه تازه هم خبر رسیده که قراره حقوق معلمان رو تا 80% حقوق و مزایای اعضای هیات علمی بالا ببرند؟ پس چرا همین اقدام را برای کارکنان غیر هیات علمی دانشگاهها انجام نمیدید که واجب ترند؟ مسئولین محترم این حق الناس، مردم رو سیاه و سفید نکنید عدالت رو برای همه مخصوصا اقشار ضعیف اجرا کنید دیگر کارمندان و بازنشستگان مزه گوشت ، مرغ ، تخم مرغ ، میوه و..... از یادشان رفته، راهکارش هم اینه که یک نظام عادلانه و منطقی پرداخت حقوق و مزایا ایجاد کنید که در آن اختلاف حقوق تمام اقشار حقوق بگیر بین 3 تا 5 میلیون تومان باشه نه مثل الان که اقشاری تا چندین برابر یک کارمند عادی حقوق و مزایا میگیرند.
Iran (Islamic Republic of)
معلم
۱۳:۵۴ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
حقوق منم معلم با مدرک ارشد و 5 سال سابقه کلا 5 میلیونه اون وقت شما از 80 درصد هیات علمی میگی ؟!!! نمیبینی هر روز معلما دران اعتراض میکنن اگر حقوق ما کافی بود یا به قول شما قرار بود 80 درصد هیات علمی بدن مگه مرض داشتیم اعتراض کنیم!! اینا فقط حرف میزنن یک سال و نیم سر یه قانون به نام رتبه بندی دارن مسخرمون میکنن به قول شما هر روز هم تو رسانه اعلام میکنن ولی چون هیچ عملی انجام نمیدن هر روز دارن زبونی اعلام میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۴ ۲۵ آبان ۱۴۰۰
وقتی فرهنگ مملکت را با تحقیر معلم زیر پا می گذارید و حقش را نمی دهید، باید منتظر فاجعه انسانی باشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۶ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
لطفا یه گزارش هم بزنید که حقوق معلمان ایران تو دنیا چندمین رتبه رو داره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۳ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
ما امنیت شغلی نداریم و هنوز شرکتی هستیم اون وقت شما چی میگید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
کاش معادل پولشون به ریال راهم میگفتین والاماکه تامیلیون بیشترسروکارنداشتیم براهمین توخوندنش دچارمشکل میشیم والا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۲ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
بالا بودن ساعت آموزشی لزوماً به معنی بهتر بودن آموزش و پرورش نیست، چه بسا مثل ایران که ساعت آموزشی خیلی بیشتر از کشورهای اروپاییه ولی بازدهی اون به شدت کمتر از مدارس اروپاست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
مقایسه ایران و اروپا ، منظورت مدارس کپری ایران با مدارس لوکس اروپا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۴ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
حقوق سایر کارکنان چقدر است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۸ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
حقوق کارگران در لوکزامبورگ چقدر است؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
تو این کشور حقوق معلم خیلی کمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۶ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
متاسفانه هنوز از رتبه بندی خبری نیست
Iran (Islamic Republic of)
م ن
۱۶:۰۳ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
در کشور ما معلمان را له می کنند با شکم گرسنه ابرو اعتبار انها را به کف خیابان می کشانند و فقط در روز معلم و موعد انتخابات و رسانه ها خبر خوش به معلم می دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۹ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
خبر خوش منظورت خبر و وعده دروغه دیگه
آخرین اخبار