مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: حدود ۴۰ درصد افراد مبتلا به دیابت در استان از بیماری خود اطلاع ندارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، سیما اورنگ مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: حدود ۴۰ درصد افراد مبتلا به دیابت در خوزستان از بیماری خود آگاه نیستند که نیاز به غربالگری و آموزش بیشتر وجود دارد و در خوزستان بر اساس آخرین آمار ۶۰.۶ از بیماری خود آگاه هستند که نسبت به آمار کشور کمی پایین‌تر است.

او با بیان اینکه ۵.۵ میلیون نفر بالای ۲۵ سال در کشور مبتلا به دیابت هستند و در خوزستان تقریبا ۱۴ درصد این گروه جمعیتی از این بیماری رنج می‌برند، افزود: عواملی مانند کم تحرکی، اضافه وزن و چاقی، سابقه خانوادگی در ابتلای به دیابت موثر است و آمار موجود نشان‌دهنده این است که این بیماری رو به افزایش است.

اورنگ تصیح کرد: برای پیشگیری باید بر روی عوامل خطر و مراقبت بیماران برنامه‌ریزی صورت گیرد؛ عوامل خطر ایجاد دیابت از جمله کنترل اضافه وزن و چاقی، افزایش تحرک و تغذیه مناسب باید به مردم آموزش داده شود تا از دوران کودکی اقدام مناسب را انجام دهند و افرادی که در مرحله پیش دیابت هستند و  احتمال بروز دیابت در آن‌ها بیشتر و به عبارتی تحمل گلوکز آن‌ها مختل است باید سبک زندگی خود را تغییر داده، وزن خود را کنترل کنند، تغذیه مناسب و تحرک کافی داشته باشند.

مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اینکه تمام افراد ۳۰ سال به بالا باید با مراجعه به مراکز بهداشتی، از نظر خطرسنجی بیماری‌های قلبی عروقی مورد بررسی قرار گیرند، گفت: بروز دیابت نوع یک، معمولا از سن پایین وابسته به انسولین است، و نوع دو آن معمولا در سن بالاتر و افراد چاق‌تر بروز می‌کند؛ بنابراین زمانی که چاقی و کم تحرکی در کودکان و نوجوانان افزایش می‌یابد احتمال بروز دیابت در سن پایین‌تر وجود دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: افراد مبتلا به دیابت نوع دو، با دارو‌های خوراکی درمان می‌شوند، اما ممکن است در مرحله‌ای از بیماری در کنار دارو نیاز به تزریق انسولین نیز باشد و افزایش شانس بیماری قلبی، نارسایی کلیه، بینایی، زخم پای دیابتی و قطع عضو از جمله این عوارض است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.