پرونده‌سازی و شکنجه در شاباک از زبان افسر سابق صهیونیست

یک افسر سابق رژیم صهیونیستی در گفتگو با یک روزنامه عبری، ماجرای پرونده‌سازی برای خود و ناچار شدنش به اعتراف دروغ به جاسوسی برای لبنان در زندان‌های شاباک را تشریح کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه عبری «هاآرتص» با انتشار مصاحبه یک افسر سابق ارتش رژیم صهیونیستی به نام «عزت نفسو»، به افشای ماجرای پرونده‌سازی سازمان امنیت داخلی رژیم اشغالگر (شاباک) برای او و متهم شدن به جاسوسی برای لبنان پرداخت.

خبرنگار روزنامه هاآرتص در تماس با این افسر اسرائیلی، می‌گوید: «یادآوری می‌کنم که طی عملیات نظامی "حامی الاسوار" ناآرامی‌هایی در "اسرائیل" به وجود آمد و تعدادی از یهودیان و عرب‌ها به یکدیگر حمله کردند. در آن زمان شاباک، دو جوان عرب را به اتهام حمله به یک سرباز در یافا دستگیر کرد و آن‌ها را مجبور به اعتراف به این تعدی کرد و سپس کیفرخواست بسیار جدی علیه آن‌ها تنظیم شد. با این حال، چهار ماه پس از اقامت آن‌ها در بازداشت، فیلمی پیدا شد که ثابت می‌کرد به‌رغم اعتراف آن‌ها در بازجویی در سلول‌های شین بت، آن‌ها هرگز در این حمله شرکت نداشتند و تنها پس از حادثه در صحنه حضور یافته‌اند. این یک اعتراف دروغ بود که شما را به یاد من آورد».

وی پس از این مقدمه می‌پرسد، چرا افراد بی‌گناه در بازجویی شاباک، به اعمالی که مرتکب نشده‌اند اعتراف می‌کنند؟ آیا برای شما هم همین‌طور بود؟ شین بت با اتهاماتی دروغین، علیه شما پرونده‌سازی و شهادت‌هایی دروغین را در دادگاه ارائه کرد که بر اساس آن شما به مدت هفت سال و نیم محکوم و زندانی شدید. تو یک افسر عالی‌رتبه در ارتش اسرائیل بودی و به جاسوسی برای لبنان متهم شدی. اما در نهایت، کیفرخواست ارائه شده که صرفاً بر اساس اعتراف شما بود، تعدیل شد.

این افسر سابق اسرائیلی در پاسخ گفت: «خُب داستانش، کمی طولانی است.. من برایت این‌گونه خلاصه می‌کنم: اصرار بر عدم اعتراف در بازجویی‌های شاباک، حتی اگر بی گناه باشید، نوعی دیوانگی است. هر کس که بر عدم اعتراف هرچند دروغین اصرار ورزد، دیوانه است».

خبرنگار هاآرتص می‌پرسد: چرا؟

وی می‌گوید: «چون از نظر روانی شما را می‌شکنند».

خبرنگار ادامه می‌دهد: عزت! خیلی متاسفم برای اتفاقی که برایت افتاده، آنچه که گفتی با وجود این‌که مدت زیادی از دستگیری تو در سال ۱۹۸۰ می‌گذرد، ناراحتم کرد.

این افسر سابق ارتش رژیم صهیونیستی که به زودی ۶۷ ساله می‌شود، ادامه داد: «آن‌ها من را از نظر روانی شکستند. روز اول و دوم شما را کشف می‌کنند. آن‌ها نقاط ضعف شما را کشف می‌کنند و سپس از آن‌ها علیه شما استفاده می‌کنند. آن‌ها علیه من متوسل به زور و شکنجه هم شدند، اما شدید نبود. اما به من اهانت کردند و از شیوه‌های دیگر شکنجه استفاده کردند. نمی‌گذاشتند بخوابم، مجبورم می‌کردند دوش آب سرد بگیرم، خسته‌ام کردند و تهدیدم کردند. در نهایت آن‌ها من را از نظر روانی شکستند. در این شرایط بود که به آن‌چه که مرتکب نشده بودم، اعتراف کردم، زیرا تنها چیزی که در این شرایط می‌خواهی این است که رهایت کنند و شما را تنها بگذارند».

وی افزود: «تو سعی می‌کنی شرایط را با قدرت خود ارزیابی کنی، اما بعدا برایت محرز مشخص می‌شود که ارزیابیت اشتباه است. آن وقت فکر می‌کنی که شاید قضات "اسرائیل" عدالت را در حقت رعایت کنند و باور می‌کنی که خدا تو را رها نمی‌کند و دادگاه قادر به افشای حقیقت است... در نهایت با خودت می‌گویی: این چیزی است که می‌خواهید، بفرما، اعتراف کردم.. آن‌ها هیچ مدرکی علیه من نداشتند، هیچ چیز، هیچ چیز، به جز شهادت یک لبنانی که اساساً مشکوک بود... گینوسار به هر دلیلی بود تصمیم گرفت که من را مقصر جلوه دهد و من را به حال خودم رها نکرد».

منظور این افسر، «یوسی گینوسار» است که از افسران بلند پایه شاباک است و برای ارتکاب جنایات وحشیانه در حق فلسطینی‌ها معروف است. وی در پرونده عزت نفسو، بازپرس بود و زمانی که وی در دادگاه گفت که تحت شکنجه اعتراف کرده، هرگونه شکنجه و بدرفتاری علیه او را تکذیب کرد.

خبرنگار هاآرتص در ادامه می‌گوید: به نظر می‌رسد با توجه به آزادی دو متهمی که هفته پیش با انتشار ویدئو آزاد شدند، دستگاه شاباک تغییر نکرده باشد.

عزت نفسو می‌گوید: قطعا خیر. چرا فکر می‌کنی تغییر کرده است؟ با وجود تشکیل کمیته‌های نظارتی، عملکرد شاباک تغییری نکرده است.

شاباک یا (شین بت)، نام اختصاری سازمان اطلاعات و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی است که مسئولیت جمع‌آوری اطلاعات مربوط به داخل مرز‌های فلسطین اشغالی و مناطق خودگردان فلسطینی و همچنین خنثی‌سازی فعالیت‌های به اصطلاح تروریستی را بر عهده دارد. مقر اصلی این سازمان در شمال تل‌آویو است و در کنار موساد و امان یکی از سازمان‌های سه‌گانه اطلاعاتی و امنیتی مهم رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود.

 

منبع: فارس

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۲۶ آبان ۱۴۰۰
صهیونیست = داعشی
آخرین اخبار