آفتِ خشکسالی دامن گیر باغ های پسته

مدیر جهاد کشاورزی خور و بیابانک گفت: عملکرد باغ‌های پسته در شهرستان خوروبیابانک هزار و ۲۰۰ کیلوگرم در هکتار بوده و امسال به حدود ۳۰۰ کیلوگرم در هکتار کاهش‌یافته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  سید حکمت موسوی مدیر جهاد کشاورزی خور و بیابانک گفت: در سال‌های محصول دهی به‌طور میانگین عملکرد باغ‌های پسته در شهرستان خوروبیابانک هزار و ۲۰۰ کیلوگرم در هکتار بوده و امسال این رقم به حدود ۳۰۰ کیلوگرم در هکتار کاهش‌یافته است.

او گفت: بر اساس آمار موجود از مجموع کل سطح زیر کشت پسته در این شهرستان،۸۰ درصد بارور و ۲۰درصد غیر بارور است و سالیانه ۱۰ درصد به سطح زیر کشت این محصول شهرستان افزوده می‌شود.

موسوی افزود: خشکسالی‌های اخیر باغ‌های پسته را دچار مشکل کرده و باعث هجوم آفات مختلف به باغ‌های پسته شده است.

مدیر جهاد کشاورزی خور و بیابانک با اشاره به‌ضرورت توسعه واحد‌های فرآوری محصولات کشاورزی و پسته  افزود: ارزآوری، اشتغال‌زایی و مصرف بهینه آب از مواردی است که کشاورزان رغبت زیادی برای احداث باغ پسته دارند.  همچنین افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی شامل سم و کود و افزایش هزینه نگهداری، مکانیزاسیون و کارگری سبب افزایش هزینه‌های تولیدشده که نیاز است تسهیلات سرمایه در گردش کم بازده بانکی به باغداران پرداخت شود.

او ارقام کشت‌شده در شهرستان را کله قوچی، فندقی، احمد آقایی، اکبری معرفی کرد و افزود: متوسط عملکرد پسته خشک در شهرستان هزار و ۲۰۰ کیلوگرم در هکتار و افت عملکرد باغات، ناشی از تاثیر سرمای دیررس بهاره است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار