شهردار اصفهان گفت: می‌توان زمینه‌های انعقاد پیمان خواهرخواندگی میان اصفهان و یکی از شهرهای بولیوی را که به لحاظ فرهنگی و اجتماعی با اصفهان دارای شباهت است، فراهم کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، علی قاسم‌زاده شهردار اصفهان در دیدار با سفیر بولیوی در ایران، با اشاره به اینکه اصفهان شهر مردمان مهمان‌دوست است، گفت: ما در شهرداری اصفهان علاقه‌مند به دیپلماسی عمومی هستیم.

وی ادامه داد: دیپلماسی عمومی فارغ از دیپلماسی رسمی سختی‌های خود را دارد و گروه‌های مردمی می‌توانند ذیل دیپلماسی عمومی، با یکدیگر تعامل داشته و ارتباط برقرار کنند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه در دیپلماسی عمومی تبادل فرهنگی بسیار مهم است، تصریح کرد: امیدواریم در همکاری‌های دوجانبه بتوانیم مردم اصفهان را با آداب و رسوم بولیوی و مردم این کشور را با شهر اصفهان آشنا کنیم. این امر از طریق رفت‌و‌آمد نخبگان و هنرمندان قابل تحقق است.

وی با بیان اینکه فرم تعریف شده این تبادلات از طریق پیمان خواهرخواندگی دو شهر فراهم می‌شود، گفت: می‌توان زمینه‌های انعقاد پیمان خواهرخواندگی میان اصفهان و یکی از شهر‌های بولیوی را که به لحاظ فرهنگی و اجتماعی با اصفهان دارای شباهت است، فراهم کرد.

قاسم‌زاده بیان کرد: در حال حاضر، شهر اصفهان با ۱۵ شهر دنیا از قاره‌های اروپا و آسیا پیوند خواهرخواندگی دارد و می‌توانیم با فراهم کردن زمینه خواهرخواندگی با یکی از شهر‌های بولیوی، با نخستین شهر از قاره آمریکا نیز این پیمان را امضا کنیم.

در ادامه، رومینا گوادالوپه پرز راموس، سفیر بولیوی در ایران با بیان اینکه باعث افتخار من است که شهر زیبای اصفهان را می‌بینم، اظهار کرد: سیاست تاریخی دولت من این است که وقتی به شهری می‌رویم، ابتدا با مقامات آن دیدار کرده و سلام مردم بولیوی را به آن‌ها ابلاغ کنیم.

وی ادامه داد: در روز‌های اخیر، به نمایندگی از کشور بولیوی در نمایشگاه بین‌المللی تهران حضور یافتم و از نزدیک با مهربانی و شوق مردم ایران برای آشنایی با بولیوی مواجه شدم.

سفیر بولیوی در ایران افزود: صرف حضور در تهران برای من به‌عنوان سفیر کافی نیست و باید با برقراری تبادلات فرهنگی به این روابط عمق دهیم که سفر من به اصفهان نیز در همین راستا تعریف می‌شود.

وی با بیان اینکه مردم ایران می‌توانند با مکان‌هایی که در بولیوی ثبت جهانی شده است، آشنا شوند، گفت: برای من بسیار لذت‌بخش است که مردم ایران در غرفه کشور ما حضور پیدا کرده و درباره فرهنگ ما از من سؤال می‌کنند.

پرز راموس بیان کرد: پیوند خواهرخواندگی اصفهان و یکی از شهر‌های بولیوی نیازمند طی کردن فرآیندی است که این پیشنهاد شهرداری اصفهان را با اراده سیاسی که در کشور وجود دارد، به سمع و نظر دولت مرکزی رسانده و پیگیری خواهم کرد.

وی به استعمار بولیوی در سال ۱۴۹۲ میلادی اشاره و اظهار کرد: اکنون فرهنگ روستایی و سنگ‌های عظیم بنا شده در کشورمان نماد قدمت بولیوی به‌شمار می‌رود، ولی استعمارگران سعی در تخریب آن با شمشیر و صلیب داشتند.

سفیر بولیوی در ایران با اشاره به شهر تاریخی و فرهنگی پوتوسی در این کشور، گفت: این شهر در تاریخ یکی از شهر‌های پرجمعیت جهان بوده و معادنی غنی از نقره در آن وجود داشته؛ همچنین ثبت جهانی شده است.

وی افزود: البته شهر‌های بسیاری در بولیوی وجود دارد که به ثبت جهانی رسیده است و می‌تواند کاندیدای خواهرخواندگی با اصفهان شود.

پرز راموس با اشاره به تحصیلات خود در زمینه جامعه‌شناسی و سومین سفر خود به اصفهان در روز‌های اخیر، تصریح کرد: با توجه به تأکیدی که بر دیپلماسی عمومی داریم، معتقدیم مردم می‌توانند بیشترین کار‌ها را پیش ببرند.

وی به بازدید خود از معماری و آثار تاریخی اصفهان اشاره و اظهار کرد: میدان نقش جهان، مساجد ساخته شده در این میدان و نیز پل‌های تاریخی در مسیر رودخانه زاینده‌رود، سه مورد از زیبایی‌های برجسته اصفهان است. خوشحالم در سال ۲۰۱۹ که نخستین مأموریت دیپلماتیک خود را به‌عنوان سفیر در ایران دریافت کردم، به اصفهانی سفر کردم که در آن زمان رودخانه زاینده‌رود از زیر پل‌هایش جاری بود.

پرز راموس گفت: در حال حاضر، دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در حال برگزاری دوره‌های کوتاه، میان و بلندمدت در حوزه ایران‌شناسی برای مردم بولیوی است.

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.