هیأت ترکیه‌ای در دیدار با معاون فرهنگی شهردار اصفهان خواستار فراهم شدن مقدمات خواهرخواندگی این دو شهر شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، مجتبی شاه‌مرادی معاون فرهنگی شهرداری اصفهان گفت:  قونیه برای ایرانیان به واسطه آرامگاه مولانا از اهمیت زیادی برخوردار است و تخت فولاد اصفهان نیز به واسطه تدفین عرفا و دانشمندان فراوان در آن به نوعی مهد عرفان ایران محسوب می‌شود.

وی یادآور شد که شهر قونیه پایتخت سلجوقیان روم و شهر اصفهان پایتخت سلجوقیان ایران بوده و از این جهت نیز قرابت دارند.

معاون فرهنگی شهرداری اصفهان با اشاره به برگزاری جلسات مثنوی‌خوانی و مولوی‌شناسی در اصفهان تاکید کرد: این قرابت فرهنگی می‌تواند زمینه همکاری‌های مشترک را فراهم کند.

شاه‌مرادی همچنین برای پذیرش گردشگر از قونیه اعلام آمادگی و بر گسترش همکاری‌های دوجانبه در حوزه گردشگری تأکید کرد.

نماینده قونیه در مجلس ترکیه و مشاور پیشین رئیس‌جمهور این کشور نیز با ابراز خرسندی از اینکه پس از ۲۵ سال بار دیگر به اصفهان سفر کرده، گفت: اصفهان شهری است که باید چندین دفعه به آن سفر کرد.

احمد سورگن افزود: طبق آموزه‌های مولانا هم‌دلی میان ملت‌ها از هم‌زبانی مهم‌تر است و دو کشور مسلمان ایران و ترکیه می‌توانند در این عرصه پیشتاز باشند.

حسن کلیچا شهردار منطقه کاراتای قونیه نیز در این دیدار گفت: زمانی که در خیابان‌های اصفهان قدم می‌زدیم گویی در خیابان‌های قونیه گام برمی‌داریم.

وی با اشاره به حضور گردشگران و دانشجویان ایرانی در قونیه افزود: محله‌ای شش هزار نفری در قونیه وجود دارد که ساکنان آن اصفهانی هستند و بر سر در این شهر شعری حک شده که کلمه اصفهان در آن وجود دارد.

هیأت ترکیه ای متشکل از نماینده قونیه در مجلس ترکیه، شهردار منطقه کاراتای قونیه و معاونش، مدیر مرکز فرهنگی گردشگری قونیه و مدیر بخش موسیقی مولویه شهر قونیه در سفر به اصفهان با مجتبی شاه‌مرادی معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و علیرضا مساح رئیس اداره گردشگری این سازمان دیدار و گفتگو کردند.

 

انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.