پادکست تیزبین؛

از به دوش گرفتن حملات اخیر در کابل توسط داعش تا تخریب مخفیگاه داعش از سوی طالبان

شما می‌توانید آخرین و جذاب‌ترین اخبار روز افغانستان را هر روز ساعت ۱ بعد از چاشت در پادکست تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان بشنوید.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، افغانستان این روزها آبستن تغییرات مهم و سریع می باشد. در این گزارش کوشش گردیده تا مهم ترین تحولات افغانستان تقدیم مخاطبان تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان شود.

گروه داعش مسؤولیت ۲ انفجار در کابل پایتخت افغانستان را برعهده گرفت

گفته میشود انفجار نخست در منطقه ایستگاه دواخانه در غرب شهر کابل در جاده شهید مزاری به وقوع پیوسته و موتر نوع «تونس» غیر نظامیان را هدف قرار داده .همچنین ساعتی پس از این انفجار در منطقه "چهار‌ راهی شهید" غرب پایتخت افغانستان انفجار دوم روی داد که به گفته شاهدان عینی تلفاتی نیز در پی داشته است. گفته میشود شمار زخمی ها و تلفات این دو انفجار بیش از 7 تن میرسد. پس ازگذشت ساعاتی داعش با نشر اعلامیه مسولیت این دو انفجار را به اعهده گرفت ، گفته میشود حملات داعش در افغانستان در حال افزایش پیدا کرده که چندی قبل مسئول امنیتی طالبان از تامین امنیت به خصوص در شهر کابل به مردم اطمینان داده بود.

تخت روانچی: افغانستان با چالش‌های جدی مواجه است

مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نشست شورای امنیت درباره "وضعیت افغانستان" گفت: نشست امروز بسیار به موقع و مهم است، زیرا افغانستان با چالش‌های جدی مواجه است. وی افزده است که وضعیت مردم به شدت نگران کننده است با نزدیک شدن به فصل سرما، مردم با یک بحران انسانی قریب الوقوع روبرو هستند. این امر ارائه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را در اولویت قرار میدهد. وی همچانان گفته است که ایران به عنوان یک کشور همسایه و بر اساس پیوند‌های مشترک تاریخی، فرهنگی، زبانی و مذهبی قوی بین دو ملت، نمی‌تواند نسبت به مشکلات مردم افغانستان بی تفاوت بماند. این در حالیست که گفته میشود "کاظمی قمی" فرستاده ویژه ایران در افغانستان نیز درباره همکاری‌های اقتصادی، علمی، فرهنگی و گسترش روابط میان افغانستان و ایران با مقامات طالبان بحث و تبادل نظر کردند.

حامد کرزی سخنان مقام حکومت طالبان در مورد خودش و عبدالله را 'شایسته پاسخ' ندانست

حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان در صحفه توییتر خود نوشته در حالیکه اظهارات دیروز سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان را در مورد خودش و عبدالله عبدالله، قابل پاسخ نمی‌داند، ولی "به او توصیه می‌کند که وحدت و همبستگی ملی راه تکریم کشور و ایجاد یک نظام ملی با ثبات است". محمد خالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، دیروز در مزار شریف گفت: "آیا مجرمینی بزرگتر از کرزی، عبدالله و مسلمیار وجود دارد؟ طالبان از آن‌ها حفاظت می‌کند ولی از دیگران نمی‌کند؟ سوانح تمام این‌ها به ما معلوم است. گفته میشود پس از به قدرت رسیدن طالبان، کرزی و عبدالله در حل مسائل افغانستان با طالبان همکاری قابل توجه داشته است.

متقی: یکی از چالش هایی که افغانستان با آن مواجه هستند، مسئله بی ثباتی مالی است

امیر خان متقی در نامه ای مشخص عنوان کرد که یکی از چالش هایی که افغانستان با ان مواجه هستند، مسئله بی ثباتی مالی است و ریشه این نگرانی ها به مسدود شدن دارایی های مردم توسط حکومت امریکا برمی گردد. کشورها، نگران وضعیت افغانستان، صدها میلیون دالر کمک را متعهد شده‌اند، اما تمایلی به اختصاص بودجه ندارند، مگر اینکه طالبان با تشکیل دولت فراگیرتر و تضمین حقوق زنان و اقلیت‌ها موافقت کنند. با این حال متقی گفته است که گام‌های عملی در راستای حکمرانی خوب، امنیت و شفافیت برداشته شده است.

‏طالبان: یک مخفیگاه داعش در منطقه «سرای‌شمالی» کابل از بین برده‌ شد

انعام‌الله سمنگانی، معاون سخن‌گوی حکومت طالبان می‌گوید که شب گذشته در نتیجه‌ی عملیات نیروهای طالبان یک مخفیگاه داعش در منطقه‌ی «سرای‌شمالی» کابل از بین برده‌ شد؛ یک داعشی کشته شده و چندین تن دیگر شان نیز بازداشت شده‌اند. این در حالیست که فعالیت این گروه برای نا امن سازی شهر کابل بیشتر شده بود. آگاهان میگویند که طالبان باید دروردی افراد این گروه به مرزهای شهر کابل توجه کافی داشته باشد

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.