دانشمندان دانشگاه NUS سیستمی را ایجاد کرده اند که ضایعات غذایی را به کود و بیوگاز تبدیل می‌ کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از news.nus.edu.sg، یک سیستم هضم بی هوازی برای تصفیه ضایعات غذایی در دهکده غذایی ساحل شرقی به صورت آزمایشی در حال اجرا است. این سیستم توسط تیمی از محققان دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) توسعه یافته است و ضایعات غذایی تولید شده توسط غرفه‌های مواد غذایی و مشتریان را به بیوگاز و کود زیستی تبدیل می‌کند. یک موتور، بیوگاز را به برق تبدیل می‌کند، در حالی که کود در برنامه‌های محوطه سازی استفاده می‌شود.

ضایعات غذایی یکی از اولویت‌های سنگاپور در طرح جامع صفر کردن زباله است. در سال ۲۰۲۰، ضایعات غذایی حدود ۱۱ درصد از کل زباله‌های تولید شده در این کشور را تشکیل می‌داد، اما تنها ۱۹ درصد از زباله‌های غذایی بازیافت و بقیه آن در نیروگاه‌های زباله سوزانده شدند. بنابراین، کاهش هدر رفت مواد غذایی، توزیع مجدد مواد غذایی فروخته نشده یا اضافی و بازیافت یا تصفیه ضایعات مواد غذایی از استراتژی‌های مهم سنگاپور به حساب می‌آید.

سیستم هضم بی هوازی

آژانس ملی محیط زیست (NEA) از دانشگاه NUS در اجرای آزمایشی سیستم هضم بی‌هوازی کانتینری خود در دهکده غذایی تالاب شرق ساحل، حمایت می‌کند. تیم NUS به رهبری Tong Yen Wah از بخش مهندسی شیمی و بیومولکولی بر عملکرد و نگهداری سیستم هضم بی هوازی نظارت دارد. این تیم به طور همزمان در حال مطالعه بر روی عوامل رفتاری انسانی در تشویق دستفروشان و نظافتچیان به جداسازی ضایعات غذا از سایر زباله‌ها است. پروفسور تانگ از NUS گفت:" تیم ما هیجان زده است که با حمایت NEA و NParks برای کاهش ضایعات در سنگاپور و تبدیل آن‌ها به منبع انرژی سبز گام مثبتی بردارد. فناوری ما منحصر به فرد است و می‌تواند گرما، کود و برق را برای مناطقی در اطراف یا مرکز تولید کند."

دهکده غذایی ساحل شرقی

نهاد‌های NEA و NParks یک یادداشت تفاهم برای همکاری در این پروژه آزمایشی امضا کرده اند. NParks کاربرد استفاده از بقایای مایع حاصل از تجزیه بیولوژیکی ضایعات مواد غذایی را برای محوطه سازی در پارک ساحل شرقی مطالعه خواهد کرد. چیا سنگ جیانگ مدیر گروه پارک‌های NParks، گفت:" ما خوشحالیم که با حمایت از این پروژه آزمایشی و همکاری با NEA و NUS زباله‌های غذایی را به انرژی و کود تبدیل می‌کنیم. ما در حال شناسایی مکان‌های آزمایشی در پارک ساحلی شرقی هستیم تا کارایی مواد هضمی را به عنوان کود آزمایش کنیم."

نحوه کار سیستم هضم بی هوازی ضایعات مواد غذایی

سیستم هضم بی هوازی پسماند‌های مواد غذایی قابل هضم تفکیک شده مانند میوه‌ها و سبزیجات، ضایعات غرفه‌ها و مواد باقیمانده میز‌ها را دریافت می‌کند. میکروب‌ها از ضایعات مواد غذایی ترکیبی تغذیه می‌کنند تا بیوگاز غنی از متان تولید کنند. بیوگاز برای راه اندازی یک موتور گازی برای تولید برق استفاده می‌شود، در حالی که از هضم آن می‌توان به عنوان کود برای گیاهان زینتی و کاربرد‌های محوطه سازی استفاده کرد. پاتریک پانگ مدیر ارشد فناوری NEA، گفت:" نوآوری‌هایی مانند هضم بی‌هوازی ایجاد محصولات مفید از ضایعات مواد غذایی را ممکن می‌سازد که در غیر این صورت باید برای سوزاندن به مکان‌های خاص فرستاده شوند. چنین فناوری‌هایی به کاهش ردپای زیست‌محیطی مدیریت ضایعات مواد غذایی و اقتصاد کمک می‌کنند."

ضایعات مواد غذایی

ادغام سیستم‌های فرعی چه سودی دارد؟

این پروژه سیستم‌های فرعی مانند لودر سطل زباله، مرتب‌کننده، خردکن و فیدر را برای بهبود عملکرد سیستم هضم بی‌هوازی ادغام می‌کند. این کار بارگیری ضایعات غذا را خودکار می‌کند و آلودگی ضایعات غذایی وارد شده به سیستم هضم بی هوازی را به حداقل می‌رساند. بیوگاز تولید شده از فرآیند هضم بی هوازی برای تامین انرژی سیستم و دو ایستگاه شارژ تلفن همراه برای استفاده عموم به الکتریسیته تبدیل می‌شود. علاوه بر این، برق اضافی می‌تواند انرژی ۳۱ فن دیواری را در دهکده غذایی تالاب شرق تامین کند. پایه بتنی که از سیستم هضم بی هوازی پشتیبانی می‌کند که از NEWSand ساخته شده است و اگر به طور گسترده‌تر استفاده شود به کاهش زباله‌های ارسالی به محل دفن زباله سمکائو کمک می‌کند.

بازیافت زباله


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار