به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، محققان جاپانی، نقاشیهای دیواری در کنار تندیسهای بودا در بامیان که توسط طالبان تخریب شد را با استفاده از تکنیکهای سنتی و دیجیتالی شبیه سازی کردهاند.
آنها امیدوارند که چنین کاری روح این اثر تاریخی را برای نسلهای آینده حفظ نماید.
در سال ۲۰۰۱ وقتی طالبان با مواد انفجاری بوداهای بزرگ بامیان را ویران کردند، حتی قطعهای هم از نقاشیهای رنگی مربوط به قرن هفتم در مغارههای آن باقی نماند.
اما تنها چند هفته پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان یک کپی دقیق این نقاشی که حاصل سه سال تلاش هنرمندان برای بازتولید است، در موزیم توکیو در ماه سپتامبر و اکتبر به نمایش گذاشته شد.
نقاشی دیواری روی سقف غاری در نزدیکی مجسمههای معروف «بودیساتوا» آبی رنگ است و شخصی را که در مسیر تبدیل شدن به بودا بود، به تصویر میکشید.
این تیم از ۱۰۰ عکس گرفته شده توسط باستانشناسان جاپانی از این نقاشی دیواری قبل از منهدم شدن آن، استفاده کردند تا یک مدل کامپیوتری از سطح این نقاشی با پردازش دیجیتال بسازند.
آنها سپس این دادهها را به دستگاهی وارد کردند که شکل دقیق آن را در یک بلوک پلی استایرن حک کرد.
برای تکمیل این نسخه کپیبرداریشده، نقاشان یک رنگ سنتی را با مقداری لاجورد، چیزی مشابه به رنگ مورد استفاده برای نقاشی دیواری اصلی ترکیب کردند.
جاپان برای سالها یکی از کمککنندگان اصلی به افغانستان بوده است و از مدتها پیش در حفاظت از میراث فرهنگی در بامیان مشارکت داشته است.
بامیان از چهارراههای تمدنهای باستانی است که یکی از زادگاههای بودیسم جاپان محسوب میشود.
طالبان در یازده مارچ سال ۲۰۰۱ دو مجسمه بزرگ بودا را در ولایت بامیان افغانستان منفجر کردند.
صلصال با ارتفاع ۵۳ متر و شهمامه با ارتفاع ۳۵ متر، در میان سالهای ۳۰۰ تا ۷۰۰ میلادی با سبک ویژه و با تراشیدن کوه ساخته شده بودند.
طالبان در ۱۵ آگوست برای بار دوم قدرت کامل افغانستان را به دست گرفتند؛ اما رژیم جدید اصرار دارد که میخواهد از میراث باستانشناسی محافظت کند. این در حالی است که اخیر ویدئویی منتشر شده بود که نشان میداد نیروهای طالبان در حال شلیک به سمت پیکرههای تخریب شده بودا هستند.
انتهای پیام/