وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: باید فضاسازی داخلی گنبد سلطانیه به بهترین نحو انجام گیرد و اعتبارات لازم به آن تخصیص خواهیم داد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، عزت الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی روز پنجشنبه در جریان بازدید از پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه گفت: گنبد سلطانیه علاوه بر شکوه و عظمت معماری که در نوع خود بی نظیر است، دانشنامه‌ای از نقش و طرح در تزیینات معماری دوره ایلخانی است که بیانگر برهه‌ای از تاریخ معماری و هنر ایران است.

وی افزود: بنای گنبد سلطانیه علاوه بر تابلو‌های فارسی و انگلیسی نیازمند تابلو‌های معرفی به زبان عربی است و باید فضاسازی داخلی گنبد سلطانیه به بهترین نحو انجام گیرد و اعتبارات لازم به آن تخصیص خواهیم داد.

توسعه مراکز رفاهی در سلطانیه مورد توجه  بیشتری قرار بگیرد

ضرغامی بااشاره به اینکه گنبد سلطانیه نماد و نشانه فرهنگ و ارزش مردم است، گفت: مرمت‌گران قدیمی این شهر که در گنبد سلطانیه هنرنمایی کردند، جزو افتخارات  سلطانیه هستند و باید به‌عنوان اشخاص برتر نام و نشان آن‌ها به یادگار باقی بماند.

او ادامه داد: مرمت این بنای فاخر به‌درستی و زیبایی انجام شده و امیدواریم به همین روال و با سرعت بیشتر ادامه یابد.

ضرغامی با تاکید بر اینکه مشکل شهرستان سلطانیه فقط نبود اقامتگاه نیست بلکه فقدان اقامتگاه‌های بوم‌گردی، امکانات رفاهی و تفریحی از اساسی‌ترین مشکلات این شهرستان است، افزود: توسعه مراکز بومگردی و رفاهی به عنوان یک نیاز مهم برای توسعه گردشگری و بالابردن میزان اقامت مسافر در سلطانیه باید مورد توجه قرار گیرند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: افزایش حضور گردشگران در سال‌های اخیر به جز این دو سال، در گنبد سلطانیه محسوس بوده است و امیدواریم تأثیر مطلوبی بر گردشگری منطقه بگذارد.

ضرغامی ادامه داد: باید تلاش کرد با ایجاد محوطه و فضاسازی مناسب در ارگ سلطانیه و تسهیل در بخش حرایم و تزریق اعتبارات لازم به این بنا و محوطه فاخر جهانی، هر آنچه به‌عنوان مانع برای مردم و شهر شناخته می‌شود را مرتفع کرد و باید ترمیم اعتماد ازدست‌رفته مردم را در اولویت قرار داد.

بوسه ضرغامی بر دستان مرمتگر گنبد سلطانیه زنجان

وزیر میراث‌فرهنگی بر دستان هنرمند سیدعلی غفاری مرمتگری که ۴۰ سال در این میراث جهانی کار کرده است، بوسه زد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پیش از ظهر امروز در ادامه حضور در سطانیه از تربت خانه، سردابه و کارگاه‌های تزیینات این گنبد جهانی بازدید کرد.

افتتاح موزه مشارکتی صنایع‌دستی استان زنجان 

 ضرغامی در آیین افتتاح موزه مشارکتی صنایع دستی استان زنجان گفت: با راه‌اندازی موزه صنایع‌دستی، شرایط برای معرفی تولیدات بومی و شاخص استان زنجان بیش از قبل فراهم شده است.

او با بیان اینکه افتتاح این موزه موجب آشنایی بیش از پیش گردشگران با صنایع‌دستی زنجان می‌شود، افزود: اشخاصی مانند مرحوم رجبعلی مقدم با ساخت بنا‌های عام‌المنفعه باعث افتخار زنجان و ایران در تاریخ هستند.

در حاشیه افتتاح این موزه نمونه‌هایی از انواع ظروف مسی شرکت زر مس زنجان به نمایش گذاشته شد.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.