معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: تعلیم و تربیت دانش‌آموزان بانیازهای‌ویژه، کار بسیار سختی است و نظام‌های تعلیم و تربیت مترقی دنیا آن را پیشران تعلیم و تربیت می‌دانند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سیدجواد حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی کاشمر، گفت: نظام‌های تعلیم و تربیت دنیا حساسیت ویژه‌ای بر روی دانش‌آموزان بانیاز‌های ویژه دارند و از نظر آنان آموزش و پرورشی موفق‌تر است که در تعلیم و تربیت این قشر از دانش آموزان موفق عمل کند.

او افزود: سازمان آموزش و پرورش استثنایی در جهت عدالت ترجیحی ایجاد شده است و مخاطبان و فراگیران این سازمان کسانی هستند که زحمت، وقت، تخصص و هزینه مضاعفی را طلب می‌کنند.

 معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه این سازمان همه مأموریت‌های وزارت آموزش و پرورش را در خود دارد، ادامه داد: ساختار سازمانی متناسب با مأموریت‌های سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سطح ملی و استانی دیده شده است، اما با وجود خدمات فراسازمانی، ساختار آموزش و پرورش استثنایی در سطح مناطق حلقه مفقوده است و این ساختار در سطح مناطق ۷۶۰ گانه آموزش و پرورش وجود ندارد.

حسینی بیان کرد: برخی از خدمات سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیازمند هماهنگی بین معاونت‌ها در سطح ادارات کل است که بعضاً این هماهنگی و هم افزایی وجود ندارد.

او اجتماعی شدن آموزش و پرورش استثنایی را از برنامه‌های جدی این سازمان برشمرد و تصریح کرد: شورا‌های هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی شهرستان‌ها و مناطق می‌توانند به اجتماعی شدن مدارس استثنایی و معرفی توانمندی دانش آموزان استثنایی به جامعه کمک شایانی بکنند.

 معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تاکید کرد: مناسب سازی الگویی یک مدرسه، مناسب سازی کتابخانه ها، سالن‌های ورزشی، آزمایشگاه‌ها برای دانش آموزان با نیاز‌های ویژه از جمله مواردی است که در حیطه کار شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی شهرستان‌ها و مناطق است.

حسینی یکی از آرمان‌های نظام تعلیم و تربیت را مدارس ترکیبی با آموزش‌های فردی شده دانست و اظهار کرد: توسعه کمی و کیفی طرح تلفیقی فراگیر و اجرای دقیق شیوه نامه تلفیقی فراگیر باید در دستور کار شورای هماهنگی مناطق و شهرستان‌ها قرار گیرد.


بیشتر بخوانید


او افزود: مبادله نتایج حاصل از غربالگری وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی می‌تواند در دستور کار این شورا قرار گیرد و اطلاع رسانی و اقناع والدین کودکان پیش دبستانی و مدیران این مراکز برای ثبت نام این نوآموزان در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نیز باید در دستور کار این شورا باشد.

 معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با ذکر اینکه امسال در قالب نهضت توان بخشی ۵۰ میلیارد ریال به استان خراسان رضوی اختصاص خواهد یافت، ادامه داد: پنج میلیارد ریال از این اعتبار برای خرید تجهیزات مورد نیاز دانش آموزان استثنایی کاشمر اختصاص می‌یابد.

حسینی بیان کرد: کاشمر از معدود شهرستان‌هایی است که مرکز پیش دبستانی تخصصی نوآموزان استثنایی را دارد که البته نیازمند برخی تجهیزات و مناسب سازی‌ها است و علاوه بر اختصاص اعتبار از سوی سازمان به این مرکز، بخشی از اعتبار و تجهیزات مورد نیاز نیز از طریق تصویب در شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی شهرستان کاشمر تامین خواهد شد.
وی اظهار داشت: مرکز جامع مشاوره، تشخیص، آموزش و توانبخشی در حال ساخت شهرستان نیاز به اعتبار و تجهیزات دارد که از طریق هماهنگی با نوسازی مدارس اعتبارات لازم تامین خواهد شد و تجهیزات مورد نیاز این مرکز از سوی آموزش و پرورش استثنایی تامین می‌شود.

او تصریح کرد: ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار نیز برای چهار مدرسه استثنایی و یک مرکز مشکلات ویژه یادگیری این شهرستان اختصاص خواهد یافت.

 معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در طرح هدایت با بیان اینکه خیران، هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به تامین تجهیزات هوشمند آموزشی دانش آموزان کم برخوردار کمک کرده اند؛ تاکید کرد: امسال ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار ویژه برای طرح هدایت دیده شده است که از طریق سازمان نوسازی بین استان‌ها توزیع می‌شود.

حسینی با اشاره به اینکه از محل این اعتبار ۱۰۰ تبلت برای دانش آموزان کم برخوردار کاشمر خریداری می‌شود اظهار کرد: رسیدگی به دانش آموزان دیرآموز از وظایف شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی شهرستان کاشمر است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام//ص.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.