مدیر کل شیلات خوزستان گفت: میزان تولید مجتمع پرورش میگوی چوئبده نسبت به سال قبل رشد بیش از سه برابری را تجربه کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان فتح اله ابوعلی، مدیر کل شیلات خوزستان در اولین نشست ملی علمی_تخصصی نرسری نیگوی وانامی گفت: میزان تولید مجتمع پرورش میگوی چوئبده با رشد بیش از سه برابری نسبت به سال قبل به ۶۹۱ تن رسیده است و در سال آینده تولید یک هزار و ۵۰۰ تن میگو پیش بینی می‌شود.

او ظرفیت اشتغالزایی مستقیم در این مجتمع را ۵ هزار نفر خواند و از هم جواری آن با ۹ مرکز تکثیر میگو و ۱۳ کارگاه عمل آوری و بسته بندی آبزیان خبر داد.

ابوعلی، از جمله ظرفیت‌های مهم مجتمع پرورش میگوی چوئبده آبادان را دسترسی آسان به گمرکات، ناوگان ریلی، بندری و فرودگاه بین المللی آبادان، جهت صادرات محصولات تولیدی، مجاورت با منطقه آزاد تجاری اروند مطرح کرد.

مدیر کل شیلات خوزستان، راه اندازی پیوسته مزارع و مراکز تکثیر و پرورش میگو با شیب تند را ناشی از استقبال و انگیزه مضاعف تولیدکنندگان به دلیل پیگیری‌های صورت پذیرفته جهت رفع موانع تولید دانست و گفت: پیش بینی می‌شود در سال آینده تعداد مزارع فعال در این مجتمع از ۲۷ به ۴۵ قطعه برسد.

این مقام مسئول، مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات موجود در بخشی از این مجتمع را رکود و تعطیلی مراکز تکثیر، انباشتگی سود و جرایم بانکی مربوط به بدهی‌های معوق واحد‌های تولیدی غیرفعال، عدم وجود تشکل منسجم بهره برداران و فرسودگی زیرساخت‌ها عنوان کرد.

برگزاری بیش از ۱۵۰ بازدید شیلات و دامپزشکی از میگوهای پرورشی چوئبده

ابوعلی، در بخش دیگری بیان کرد: امسال ۱۶۰ بازدید مشترک کارشناسان شیلات و دامپزشکی استان در فصل پرورش میگو از مزارع پرورشی فعال در مجتمع پرورش میگوی چوئبده با هدف نظارت‌های فنی و بهداشتی انجام شد.

او از احیا و راه اندازی مجدد مراکز تکثیر در سطح استان پس از سه سال رکود خبر داد.

ابوعلی گفت:طرح نرسری به عنوان راهکاری جهت کنترل و فعالیت و تولید موفق در کنار نجات میگو‌ها از بیماری می‌تواند خسارت‌های وارد شده به صنعت پرورش میگو به ویژه در مجتمع پرورش میگوی چوئبده به کمترین میزان برساند.

در بخش پایانی این نشست ازعزیزالله برون، داود احمد زاده، علی بحرانی، عادل حمید و قباد ابوالعباس به عنوان ۵ تولیدکننده برتر میگو در استان خوزستان با اهدای لوح سپاس تجلیل و قدردانی شد.

انتهای پیام/ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.