۴ گسل بیخ گوش مشهد/ مسئولان شهری تجهیزات آتش‌نشانی و امدادی را ارتقا دهند

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد گفت: مشهدمقدس دارای ۴ گسل اصلی است که از لحاظ وقوع بلایای طبیعی به غیر از حوادث انسانی، ضرورت ایمن‌سازی شهر و ساختمان‌ها را دوچندان کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،حمید ضمیری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد گفت: مشهدمقدس دارای ۴ گسل اصلی است. بروز حادثه ساختمان پلاسکو تلنگری برای مالکین و به ویژه مسئولان است که قبل و هنگام بروز حوادث و سوانح از تمام ظرفیت‌ها و امکانات برای مقابله با بحران و آسیب بهره گیرند.

او با بیان اینکه هر قطعه از ساختمان دارای عمر مفیدی است که بر مبنای نوع مصالح، تاسیسات برقی، مکانیکی تعریف شده است، افزود: طبق لایحه شماره ۲۱/۲۱۲۳۰۸ شورای شهر مشهد مورخ ۱۷/۱۲/۱۳۹۳ تمام واحد‌های صنفی و اماکن پر خطر باید شناسنامه ایمنی (تاییدیه ایمنی) از طریق سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهیه کنند همچنین طبق طرح شماره ۴/۹۵/۱۹۷۵۴ شورای اسلامی مورخ ۰۵/۱۱/۹۵ شهرداری مشهد مکلف است هر سه ماه یک بار نسبت به ابلاغ اخطار رسمی به مراکز، ساختمان‌ها و مجتمع‌های تجاری و مسکونی که فاقد استاندارد‌های آتش نشانی لازم باشد، اقدام کند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد ادامه داد: کشور‌هایی که از لحاظ فنی و قوانین مربوطه صنعت ساختمان پیشرفته‌تر هستند بودجه‌ای سالانه برای بازرسی‌های فنی دوره‌ای متناوب از ساختمان‌ها برای بررسی و ارائه گزارش تخصیص می‌دهند.

ضمیری با اشاره به اینکه زلزله از مهمترین حوادثی است که مشهد را تهدید می‌کند، بیان کرد: باید در امر ساختمان‌سازی از کارشناسان با تجربه و کاردان استفاده شود. زمان به‌کارگیری نوع مصالح غیراستاندارد تمام شده و باید پذیرفت که در امر ساختمان‌سازی باید از مناسب‌ترین مصالح و از کارشناسان خبره هر رشته تخصصی استفاده کرد. باید مسئولان شهری تجهیزات آتش‌نشانی و امدادی را به‌روز و ارتقاء دهند. باید قبول کرد که مشکلات و حوادثی در کنار و نزدیکی شهر‌ها و ساختمان‌های ما هستند که باید به صورت علمی با آن‌ها برخورد کرد و آمادگی لازم را جهت مواجهه با آن ایجاد کرد.

او تصریح کرد: یکی از ابزار‌های مهم در ایمن سازی شهر‌ها و ساختمان‌ها ارتقاء آگاهی مردم و فرهنگ‌سازی آنان در استفاده از مصالح مرغوب در تمامی مراحل ساخت و سازهاست. ایران با موقعیت خاص جغرافیایی و قرارگیری بر روی گسل‌ها و کمربند‌های فعال لرزه‌ای به‌عنوان یک کشور در معرض زلزله و تهدیدات طبیعی و البته قابل کنترل قرار دارد. بیش از نیمی از مساحت کشور با خطر نسبی متوسط و بالای زلزله روبه رو بوده و ساختمان‌های غیر ایمن با خسارات احتمالی و جدی مالی و جانی تهدید می‌شوند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد تاکید کرد: تشکیلات مدیریت بحران در حوادث و سوانح طبیعی و غیرطبیعی در کشور وجود دارد، اما مدیریت دانش برای کاهش خسارت ناشی از حوادث و مدیریت یکپارچه بعد از آن وجود ندارد. ایمن سازی و مقاوم سازی مدارس، ساختمان‌های تجاری، اداری، مسکونی و بیمارستان‌ها و ساختمان‌هایی که به نحوی در مدیریت بحران در حوادث نقش تعیین کننده دارند، در سطح کشور ضروری و اجتناب ناپذیر است.

ضمیری اظهار کرد: نکته مهم و چالش برانگیز دیگر هماهنگ‌نبودن دستگاه‌های متولی امر مسکن و وجود متولیان متعدد با قوانین و راهبرد‌های مختلف است. این امر سبب شده ضوابط شهرسازی و مقررات ملی به‌طور کامل اجرائی نشده و ساختار‌های مدیریت شهری دچار خدشه شده و ساختمانی ابنیه‌ای که باید عمر مفید آن بر مبنای سطح خطر ۵۰ سال باشد عمرش به کمتر از ۲۰ سال کاهش پیداکند.

او با بیان اینکه نظر به چالش‌های جدی موجود ضوابط معماری و شهرسازی و طرح‌های تفصیلی و جامع شهری باید در کوتاه‌ترین زمان و با توجه شرایط موجود کشور کارشناسی و به‌روزرسانی شود، افزود: توجه به ایمن‌سازی و بهسازی لرزه‌ای ساختمان‌های آسیب پذیر و رعایت ضوابط شهرسازی و معماری و مقررات ملی ساختمان در ساختمان‌های جدید احداث به‌عنوان یک راهبرد در امر ساخت و ساز باید برای مردم فرهنگ سازی شود.

انتهای پیام//ف.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.