دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی گفت: یکی از مشکلات در حوزه نشر، نقض حقوق معنوی نویسندگان است و اگر کسی بدون اجازه دیگری اثرش را چاپ و منتشر کند اقدامی مجرمانه است و رقم سیاه یعنی رقم جرائمی که ناشناخته باقی می‌مانند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، عباس شیخ الاسلامی دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه یکی از مشکلات در حوزه نشر، نقض حقوق معنوی نویسندگان است که در قانون حمایت از مولفان و مصنفان، این اقدام جرم محسوب می‌شود، گفت: اگر کسی بدون اجازه دیگری اثرش را چاپ و منتشر کند اقدامی مجرمانه است.

او افزود:کپی کتاب‌ها بیشتر به دلیل سود مالی و اغلب توسط افرادی انجام می‌شود که بدون مجوز از ناشر و نویسنده کتاب‌ها را کپی و به بازار عرضه می‌کنند و خصوصادر کتاب‌هایی دیده می‌شوند که پرفروش هستند و متخلفان در این حوزه به دلیل اینکه نامی از خود به جای نمی‌گذارند وکتاب‌های کپی را در چاپ‌خانه‌های غیرمجاز و زیرزمینی چاپ می‌کنند قابل ردیابی و کشف نیستند.

دانشیار دانشگاه ازاد اسلامی ادامه داد: اصطلاحا در جرم شناسی به این قبیل اقدامات که منبع مشخصی ندارند رقم سیاه گفته می‌شود یعنی رقم جرائمی که ناشناخته باقی می‌مانند.

شیخ الاسلامی بیان کرد: پرونده‌های قضایی متعددی داشتیم که خود نویسنده متوجه نمی‌شود، چون در چاپ‌خانه‌های زیر زمینی کپی می‌شود و به عنوان کتاب اصیل در بازار به فروش می‌رسند.

او با بیان اینکه پرونده‌های زیادی در دادگاه در خصوص عدم رعایت حق نویسنده داریم که نویسنده متوجه تخلف می‌شود تصریح کرد: کشف اینگونه موارد سخت است زیرانویسنده نمی‌داند این تخلف توسط چه کسی صورت گرفته لذا پیگیری‌های قضایی به سختی انجام می‌شود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: جهت حفظ حقوق نویسنده و ناشر در مرحله اول باید فرهنگسازی شود تا پیشگیری اجتماعی صورت گیرد و در مرحله بعد علاوه بر پیشگیری‌های وضعی نظیر داشتن هولوگرام باید پیشگیری‌های کیفری هم انجام شود تا اثر اصیل از غیر اصیل به راحتی قابل تشخیص باشد.


انتها‌ی پیام// ف. غ.

برچسب ها: صنعت چاپ ، کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.