مدیرکل دامپزشکی همدان گفت: مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها خارج از چرخه مجاز در صنعت دام و طیور زنگ خطری برای سلامت انسان است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، محمودرضا رسولی، مدیرکل دامپزشکی همدان گفت: تغذیه دام و طیور با داروها و مکمل ها و استفاده از هر نوع دارو باید تابع شرایطی از جمله علمی بودن آن محدودیت استفاده مجاز بودن دارو ها و نظارت بر مصرف باشد.

او افزود: هر آنتی بیوتیکی کارایی و تاثیر متفاوتی دارد، بنابراین اگر دامداران و مرغداران خودسرانه اقدام به شروع خوراندن آنتی بیوتیک به دام و طیور کنند، تنها مقاومت میکروبی در برابر آنتی بیوتیک‌ها را ایجاد کرده و زمان طلایی برای رفع بیماری دام و طیور را از دست می‌دهند.

این مسئول بیان کرد: برای درمان بیماری‌های دامی در بحث آزمایشگاهی از میکروآنتی بیوگرام استفاده می‌شود که به تشخیص و درمان بیماری با تجویز نوع آنتی بیوتیک مورد نظر کمک می‌کند.

رسولی با بیان اینکه اهمیت مصرف دارو و آنتی بیوتیک در حوزه دامپزشکی بسیا حائز اهمیت است، تاکیدکرد: این موضوع با سلامت مردم بسیار در ارتباط بوده و در صورت عدم رعایت میزان مصرف آنتی بیوتیک‌ها در واقع این روند در سفره‌های مردم ادامه خواهد داشت.

مدیرکل دامپزشکی همدان ادامه داد: اگر دامدار یا مرغداری به میزان مصرف آنتی بیوتیک توجه نداشته باشد و داروها را به موقع قطع نکند این موضوع علاوه بر ایجاد مقاومت میکروبی در بدن دام به سفره جوامع انسانی نیز تسری پیدا کرده و سلامت شهروندان نیز در مورد مقاومت‌های میکروبی در برابر آنتی بیوتیک‌ها به خطر می‌افتد.

رسولی اضافه کرد: مصرف آنتی بیوتیک‌ها در مرغداری‌ها تحت نظارت مسئولان فنی و ناظر فنی انجام می‌شود و حتی تجویز نوع آنتی بیوتیک نیز با تشخیص دامپزشک است.

مدیرکل دامپزشکی همدان با بیان اینکه با واکسیناسیون‌های انجام شده، کاهش مصرف آنتی بیوتیک در دام را شاهد هستیم گفت: برخی بیماری‌ها واکسن نداشته و گاهی آنتی بیوتیک‌ها برای عفونت‌های ناشی از باکتری و ویروس ایجاد شده در یک ارگان تجویز می‌شود که تمامی نکات لازم در مورد میزان مصرف، زمان قطع دارو و سایر مصادیق توسط دامپزشکان به دامداران و مرغداران ارائه می شود.


انتهای پیام/م

برچسب ها: دامپزشکی ، دام و طیور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار