بهنام بهراد عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان در دوران همه گیری کرونا آموزشهای دانش آموزان به صورت مجازی صورت گرفته و این امر طبیعی است که هر چه میزان تدریس روش مجازی استانداردتر باشد، میزان افت تحصیلی دانشآموزان کاهش پیدا میکند،افت یادگیری ناشی از آموزش مجازی در دوران همه گیری کرونا دارای دو جنبه مهم است.
او افزود: سنجش افت یا شکاف یادگیری، به عبارتی که آزمون های استانداردی در ابتدای سال از دانش آموزان در کلیه مقاطع و پایه ها برگزار می شود تا در آن اطلاعات دریافتی دانش آموز در پایه های قبل بررسی شود تا بتوان تفاوت میزان یادگیری جدید دانش آموزان را بررسی کرد.
مداخلات ترمیمی و جبرانی
بهراد ادامه داد: با توجه به ضرورت سنجش و اهمیت برقراری ارتباط مجدد با دانش آموزان، معلمان باید به راهبرد های زیر توجه شود:
عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: سنجش ها می توانند به صورت مستقیم و از طریق آزمون های استاندارد و در فقدان آنها از طریق آزمون های معادل آزمون های نهایی در حوزه های کلیدی موضوعات اصلی درسی در سطح مدرسه، منطقه و استانی و ملی انجام شوند. در عین حال روشهای غیرمستقیم دیگری نیز میتوانند بصورت تکمیلی استفاده شوند مانند میزان مشارکت دانش آموز در فعالیت ها، انجام تکالیف، فعالیت های گروهی و غیره، سنجش سلامت عاطفی و اجتماعی و روانی دانش آموزان نیز از طریق پرسشنامه های استاندارد مربوط قابل ارزیابی است.
اتواع افت یادگیری در دانش آموزان
او افزود: افت تحصیلی در دانش آموزان انواع مختلفی دارد، افت یادگیری چشمگیر با نابرابری محدود که شامل پاسخ بزرگ مقیاس از طریق تغییر سیستمی گسترده مانند تغییر برنامه درسی یا برنامه ترمیمی همسان مانند اجباری شدن مدارس تابستانی برای دانش آموزان، است.
بهراد گفت: یکی دیگر از انواع افت یادگیری در دانش آموزان، افت یادگیری چشمگیر با نابرابری چشمگیر است که به دو بخش شکاف یادگیری درون مدرسه ای و شکاف یادگیری بین مدرسه ای تقسیم بندی می شود.
او ادامه داد: شکاف و افت یادگیری نامتوازن بین مدرسه ای شامل پاسخ گسترده مبنی بر داده های جمع آوری شده در سطح مدارس است، برای مثال مدرسه تابستانی اجباری، افزایش بودجه مدارس و انتصاب مدیران با تجربه است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: افت و شکاف یادگیری نامتوازن درون مدرسه شامل پاسخ گروهی مبتنی بر اطلاعات بدست آمده در سطح دانش آموزی است، به طوری که مدرسه تابستانی برای دانش آموزان پایین تر از آستانة خاصی در آزمون ها است.
او افزود: افت یادگیری محدود با نابرابری چشمگیر، شامل پاسخ هدفمند درون مدرسه ای است، مانند برنامه های پس از ساعات جاری مدرسه برای تمامی کودکانی که عقب افتادگی تحصیلی دارند، یا بین مدرسه ای برنامه های تابستانی برای دانش آموزان خاص است.
این پژوهشگر در خصوص راه های جبران افت تحصیلی در دانش آموزان اظهار کرد: افزایش ساعات صرف شده روی مواد آموزشی به منظور کسب اطمینان از یادگیری مانند مدارس آخر هفته و تعطیلات، افزایش ساعات روزانه مدارس، مدارس تابستانی، افزایش کیفیت یادگیری با افزایش توجه بهتر به مواد آموزشی مانند یادگیری از طریق همسالان، گروه های بحث کوچک از طریق ویدیو کنفرانس یا حضوری، نظارت و راهنمایی بسیار شدید و فشرده موثر است.
او اضافه کرد:کاهش، ترکیب یا بازنگری در محتوای برنامه درسی به منظور تأکید بر اصول و مبانی به طور همزمان یا داربست سازی مانند اولویت بندی درون و بین موضوعی در موضوعات درسی، برنامه درسی فشرده، داربست سازی برای یادگیری متناسب با پایه هم برای جبران افت یادگیری توصیه میشود.
انتهای پیام/
بابا والله بالله !! این کرونا فقط به نفع معلمان محترم تمام میشود.
چون همانجا تو خونه نشسته جای گرم و نرم فقط تا میتونن تکلیف به بچه ها میدن. درس هم که الحمدالله نمیدن.
ای خدا !! یه بچه کلاس دوم ابتدایی چه گناهی داره که باید بره زیرآواری از تکالیف ریاضی و علوم وفارسی و....
که اون هم اصلاً معلمش هنوز درس را تو ضیح نداده . والله بالله این بچه ها گناه دارن. روز قیامت مسئولین آموزش و پرورش و معلمان بی درک تنبل باید جوابگوی خدا باشن.!!!
اسمش روشه دانش اموز ولی من تو این دوسالی که کرونا اومده دانشی کسب نکردم!!
شاید الان یسری ها بگن از خنگی بوده ولی خودتون بزارید جای من یکی با ویس و یه اپلیکیشنی که سراسر باگه بهتون درس بده ایا خودتون متوجه میشید
سیستم اموزشی هم از بن و ریشه مشکل داره
بعد موندم چه توقع هایی هم از ما دارید
برید یکم بخونید خواهشا انقدر چشمتون رو از مال و پول و دارایی هاتون بردارید و به فکر ما هم باشید همه چی پول نیس
واقعا برای همتون متاسفم سیستم آموزشی اونقدر مشکل داره ادم نمیدونه چیکار کنه بعد می اندازن تقصیر ما که اره دانش اموز خنگه !!
یه خنگ دوتا خنگ سه تا خنگ چهار تا خنگ دیگه نه ۱ میلیون خنگ !!!
من تجربی میخونم باید کنارش هزار تا چرت و پرت دیگه بخونم که به کارم نمیاد!!!!
عوضش تمرکزشونو بزارن رو درسایی مثل زیست و شیمی و علوم ازمایشگاهی نه دکتر کم میاد نه بی سواد زیاد میشه نه کسی از زندگی زده میشه
یکم از این بحث پول و مال و دارایی بکشید بیرون پول همیشه هست مقام همیشه هست
یکم هم خواهشا یکم قد دو سه روزم کافیه به فکر ما باشید
در حالی که قبل از اینکه مدارس مجازی باشه من هیچ وقت اصلاً حتی ترس و احساس هم نکردم و طی این چند سال گذشته تقریبا بیمار شدم از شدت استرس و شوک و بی برنامگی های مدرسه!
فرزندان ما باید آموزش حضوری داشته باشن وگرنه نسل بعدی ما خدا می داند چه می شوند یا حضوری یا تعطیل فضای مجازی اصلا مناسب فرزندان نیست توروخدا کمی فکر کنید چه بر سر نسل ما می آید معلمان بی انگیزه و سست، بچه ها اصلا به یه سمت دیگر رفتند اصلا دیگه رغبتی به تحصیل ندارن، فقط به فکر بازی های اینترنتی یا گشتن در فضای مجازی هستن.
من معلم بچه ها افت پیدا کردن
بجای محتوای آموزشی وکلیپ رابطه طبیعی میخوان