دهقانی فیروز آبادی گفت: دانشگاه آزاد قصد دارد با بهره‌گیری از اطلاعات استادان و دانشجویان فناور به رفع موانع اقتصادی کشور کمک کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، روح الله دهقانی فیروز آبادی، معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد در همایش گام دوم دانشگاه آزاد با شعار صد فناور، صد شرکت، صد استارتاپ گفت: امروز جهاد برای رسانه ها، تلاش برای حوزه اقتصاد است و یکی از پشتوانه‌های تقویت اقتصاد، به حوزه فناوری و نوآوری کشور مربوط می‌شود.

او افزود: معاونت فناوری در دو سال و نیم گذشته کار‌هایی را انجام داده است که ثمره آن را می‌توان در قانون‌های بالادستی مشاهده کرد. این موضوع در قالب آیین نامه جامع با عنوان بازار فناوری و سرای نوآوری دانشگاه‌های آزاد تدوین شد و به تایید هیئت علمی و ریاست دانشگاه آزاد رسیده است. در واقع هدف ما سیاستگذاری، حمایت و رفع موانع برای توسعه فناوری و اقتصاد کشور است.

دهقانی فیروز آبادی ادامه داد: سرای نوآوری دانشگاه آزاد از بذر و نهاده‌های کشاورزی تا فولاد و صنایع کیف و چرم به شرکت‌های دانش بنیان و فناور در هر شهر و استان کمک می‌کند. آیین نامه دیگری برای فعالیت فناورانه اعضای هیئت علمی به تصویب رسید تا در ارتقاء وضعیت آن‌ها موثر باشد.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد گفت: از دیگر آیین نامه‌های مصوب می‌توان به آیین نامه حمایت از فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه دانشجو‌ها و آخرین آیین نامه فناورانه این دانشگاه اشاره کرد. در واقع دانشگاه آزاد مجهزترین دستگاه، تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی را به خود اختصاص داده است.

او ادامه داد: هدف از این آیین نامه این است که شرکت‌های فناورانه، نوآور، دانش بنیان و مجموعه‌های دانشگاهی بتوانند در قالب شرکت، مدیریت و بهره‌وری از آنها را به صورت خصوصی به عهده بگیرند. 

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد گفت: با ارائه این فرصت به شرکت‌های دانش بنیان و مجموعه‌های دانشگاهی آنها می‌توانند از امکانات و فضای این دانشگاه در جهت فناوری و پیشرفت اقتصاد کشور استفاده کنند.

او افزود: قانون بهره برداری از فضا‌های دانشگاه آزاد، از دیگر آیین نامه‌های مصوب برای استفاده از فعالیت‌های فناورانه است. معتقدیم یک ریل گذاری خوبی برای فعالیت‌های فناورانه و شتاب دهنده‌ها صورت گرفته است. 

دهقانی فیروز آبادی گفت: از دیگر اقدامات فناوری دانشگاه آزاد در ۲ سال گذشته، راه اندازی صندوق پژوهش و فناوری این دانشگاه با سرمایه ۲۵ میلیارد تومان بود. هفته گذشته با افزایش سرمایه ۲۰۰ میلیارد تومان رو به رو شد. چشم انداز ما برای این صندوق هزار میلیارد تومان است تا بتواند برای سرمایه گذاری موثر واقع شود. امروز از ۹۰ تا صد در صد ، فرصت حمایت و رفع موانع برای علاقه مندان به فعالیت حوزه فناوری فراهم شده است تا بتوانند ایده های مهم خود را با کمک و مشارکت دانشگاه آزاد به ثمر برسانند.

جذب استارتاپ های جدید توسط دانشگاه آزاد

او ادامه داد: طی این ۶ ماه تا زمان برگزاری رویداد ملی در تلاش هستیم یک فعالیت چشمگیری در بدنه ستاد دانشگاه شکل بگیرد تا هزار شرکت خلاق و ایده برتر شناسایی شوند. بر اساس سند تحول دانشگاه، هر استان بر اساس سهمیه خود باید برنامه گام دوم را پشتیبانی کنند. در واقع در نظر داریم استعدادها، استادان، دانشجوها و مراکز فناورانه دانشگاه آزاد به همه دنیا و مسئولان عرضه شود.

دهقانی فیروز آبادی گفت: از اهداف دیگر ما در این رویداد جذب هزار استارتاپ و مرکز فناورانه است تا بتوانیم نقاط قوت و ظرفیت های دانشگاه آزاد را به مسئولان، شرکت های خصوصی و دانش بنیان معرفی کنیم. دانشگاه آزاد وابسته به بودجه دولتی نیست و اگر بتواند خدمات خوبی در زمینه کارآفرین کردن دانشجوها انجام دهد؛ می تواند خودکفا و پویا شود و از چرخه فعالیت های فناورانه و اقتصادی حذف نشود.

او درباره تاثیر این رویداد برای همخوانی رشته تحصیلی و شغل دانشجوها، گفت: دانشجویان از طریق فعالیت در این مراکز فناورانه ضمن تحصیل در رشته خود، می توانند مشغول به کار شوند. فعالیت دانشجو در مراکز فناورانه باعث می شود تا شهریه پرداختی دانشجو به صفر برسد.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد بیان کرد: تلاش ما این است دانشجوها از طریق مراکز فناورانه در رشته تحصیلی خود مشغول به کار شوند. در واقع ایجاد توازن بین رشته های تحصیلی و شغل دانشجو ها یکی از اهداف مهم ما از طریق مراکز فناورانه است. برای کاهش آمار تفاوت بین شغل و رشته تحصیلی؛ حدود ۳ تا ۴ سال زمان نیاز داریم تا بتوانیم هر سال به اهداف خود نزدیک تر شویم. ظرفیت های دانشگاه آزاد و همچنین صندوق پژوهش و فناوری برای ارائه تسهیلات از مهم ترین کمک های دانشگاه آزاد در این زمینه محسوب می‌شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار