معاون سابق وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، استاد دانشگاه و نویسنده کتاب گفت: بیانات، فرمایشات و سیره عملی رهبر معظم انقلاب در رونق کتابخوانی نقش بسزایی دارد.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، در حاشیه نشست تخصصی مبنا محسن پرویز معاون سابق وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، استاد دانشگاه و نویسنده کتاب با اشاره به اینکه کتاب و کتابخوانی در ایران و قبل از انقلاب مهجور بوده و اهتمامی به این موضوع نمیشده است، ولی این تعداد اکنون صد برابر شده و جهش بزرگی هم در نوع خود است، گفت: جمهوری اسلامی فضای پرورش اذهان نویسنده را داشته و فضا برای رشد افکار، تعالی اندیشه‌ها و رشد انسان‌هایی که میتوانند اندیشه را به جامعه عرضه کنند بازتر شده است.

او با بیان اینکه بیست سال است که تعداد کتاب‌ها؛ یعنی همان تعداد تیراژ ضربدر عناوین کتاب ثابت مانده است، افزود: این مسئله مربوط به مسائل اقتصادی و حاشیه فرهنگ است و برای اقتصاد فرهنگ نگران کننده است و دلیل عمده این مشکل این است که منابع یکسان و ثابت است.

معاون سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در حوزه فرهنگ اولویت اولیه و اصلی برای همه کسانی که مسئولیت داشتند این بوده که اجازه بدهیم توانایی افراد به منصه ظهور برسد و سعی بر آن داشتیم که مشکلات اقتصادی را حل کنیم.

پرویز بیان کرد: در حوزه رونق کتابخوانی باید به سند مهندسی فرهنگی بپردازیم مبنی بر اینکه همه ابزار‌ها در خدمت این گزاره قرار بگیرد و اینکه بگوییم چه کار‌هایی در جهت اجرای این اسناد انجام دادیم؟

او تصریح کرد: جسته و گریخته اسناد کافی در خصوص رونق کتاب و کتابخوانی در کشور داریم که مقداری نواقص دارد و اخیرا شورای عالی انقلاب جمع بندی کرده است که به اصلاحات نیاز دارد، اما باید گفت اسناد کافی داریم و کار‌هایی در اجرای این هدف اجرا شده است.


بیشتر بخوانید


معاون سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نقش راهبردی اقدامات مقام معظم انقلاب در مسئله کتاب و کتابخوانی اشاره و تاکید کرد: امام خمینی و امام خامنه‌ای هر دو اهل تالیف و تشویق به فرهنگ کتابخوانی بودند و هستند.

پرویز اظهار کرد: رهبری معظم در خصوص تشویق جامعه به کتابخوانی دو شیوه را به کار میبرند؛ اول فرمایشات و بیانات و دوم سیره عملی ایشان  است.

نقش راهبردی رهبر معظم انقلاب در رونق کتابخوانی

او در خصوص بیانات و فرمایشات رهبری افزود: برای هدایت جامعه به سمت کتاب و کتابخوانی رهبری در این مرحله دو نگاه دارند، یکی به مسئولین برای راهبری عرضه کتاب و دوم برای مردم و عوام است که گاهی نکات برجسته‌ای را برای تشویق کتابخوانان بیان میکنند.

معاون سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: رهبری معظم انقلاب در رابطه مسئولین ارشد و قانونگذار و کارشناسانی که با مخاطبان رابطه دارند، در دیدار با کتابداران راجع به نحوه کتابخانه‌ها هم فرمایشاتی موثر دارند که راهگشا است.

پرویز بیان کرد: رهبری معظم انقلاب در خطاب به دست اندرکاران تولید کتاب نیز نویسندگان و شعرا را در بعضی از جلسات مورد پرسش قرار میدهند که مخاطبان این مطلب گویای مطالعه بالای ایشان است.

او در مورد سیره عملی حضرت آیت الله خامنه‌ای نیز تصریح کرد: تقریظ‌هایی که بر حاشیه کتاب‌ها می‌نویسند یکی از مهمترین وجوه سیره عملی ایشان در بحث کتابخوانی است.

معاون سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: بازدید از نمایشگاه‌های کتاب سند محکم بعدی در اشاعه فرهنگ کتابخوانی توسط رهبری است که راهنمایی و توصیه‌های ایشان به مسئولین در این نمایشگاه‌ها که بسیار راهگشای افراد است.

نقش راهبردی رهبر معظم انقلاب در رونق کتابخوانی

نقش راهبردی رهبر معظم انقلاب در رونق کتابخوانی
انتهای پیام//س. ع.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
رهنمودهای رهبری همیشه راهگشای مردم و مسئولین هست
India
ناشناس
۱۳:۳۱ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
بسیار خوب