وزیر کشور با اشاره به مسئله آب در ۲۸ استان، گفت: اولویت تامین آب شرب است که با مدیریت صحیح این مسئله حل خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد،در مراسم تودیع و معارفه استاندار چهارمحال و بختیاری، وحیدی وزیر کشور دین مداری و ولایتمداری مردم چهارمحال و بختیاری را بزرگترین ظرفیت این استان عنوان کرد و افزود: مردم دست به دست هم می‌توانند مشکلات را حل کنند.

وی با اشاره به اینکه مردم این استان گره‌های بزرگ را با همدلی و همراهی باز کردند و می‌توانند مشکلات امروز همچون بیکاری را حل کنند، گفت: در حوزه اقتصاد باید الگوی حضور همه جانبه آحاد مردم در فعالیت اقتصادی را بیابیم.

وی به ظرفیت‌های نیروی انسانی در چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و گفت: خلاقیت‌ها باید دنبال شود و الگوی موفق را باید ادامه داد و رها نکرد.

وی با اشاره به مشکلات آبی کشور و استان چهارمحال و بختیاری، تاکید کرد: دولت جز عدالت و رعایت عدالت توزیعی برنامه دیگری ندارد و مسئله کمبود بارش نیز بر این مشکل دامن زده و کاهش آب در سراسر کشور وجود دارد و در حدود ۲۸ استان کشور این مسئله وجود دارد، با تامین نیاز‌های اساسی همه مردم باید برای توزیع آب برنامه‌ریزی شود و مردم خواستار توزیع عادلانه آب با اولویت تامین آب شرب هستند.

وزیر کشور تصریح کرد: نباید اجازه دهیم دشمن از موضوع کمبود آب در جهت اهداف خود استفاده کند چراکه هر بار از طریق ایجاد اختلال سعی دارد نمک روی زخم مردم بپاشد و با اقداماتی مثل هک کردن پمپ‌بنزین و شرکت هواپیمایی سعی در فشار وارد کردن به مردم است، اما مردم کشور ما آگاه، هوشیار و بصیر هستند و این مسائل باعث می‌شود دشمن را بیشتر بشناسیم که باید با تدبیر با همه مسائل برخورد و نیاز‌های مردم برطرف شود.

وحیدی با اشاره به مسئله گردشگری چهارمحال و بختیاری، گفت: روستای سرآقاسید که مشکلات زیادی دارد دارای ساختار گردشگری است و می‌توان از این ظرفیت برای رشد وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم آن استفاده کرد.

وزیر کشور با اشاره به ظرفیت جوشکاری صنعتی در شهر هفشجان استان چهارمحال و بختیاری، گفت: این شهر با چنین ظرفیتی شاید در کشور گمنام اما در خارج از کشور معروف است.

وی هنر دولت را به میدان آوردن مردم دانست و ادامه داد: خلاقیت و ایده در بین مردم فراوان است و می‌توان از آنها برای رفع مشکلات موجود جامعه استفاده کرد.

وزیر کشور با بیان اینکه در سیاست اقتصاد مقاومتی نکات مهمی آمده است، اظهار کرد: مسئولان باید به میدان بیایند و برای حل مسائل تلاش کنند.

وی با اشاره به رشادت‌های تیپ قمر بنی‌هاشم (ع) این استان، اظهار کرد: شجاعت، دلیری و غیرت رزمندگان چهارمحال و بختیاری در هشت سال دفاع مقدس مثال زدنی است.

وی با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری یک تکیه‌گاه مهم است و همیشه نظام و انقلاب اسلامی را حمایت کرده‌، گفت: مردم محوری ما بر پایه حکم امام خمینی (ره) که در خصوص بسیج دادند به شکل عملی به وجود آمد.

وی بسیج را امتداد حرکت خونین شهدا و اسلام ناب محمدی دانست و ادامه داد: مسئولان کمر همت را برای خدمت به مردم ببندند.

وی واکسیناسیون گسترده در کشور را یکی از فعالیت‌های مهم دولت عنوان کرد و افزود: تنظیم بازار در دستور کار دولت قرار دارد و در برخی حوزه‌ها موفقیت‌های خوبی حاصل شده است.


بیشتر بخوانید


حجت الاسلام محمد علی نکونام نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد در ابتدای این آیین، فقر و بیکاری را مهمترین معضل موجود در این استان عنوان کرد و گفت: دولت جدید فرصت مناسبی است تا چالش‌های استان را یکی پس از دیگری رفع کند.

او  با گرامیداشت هفته بسیج اظهار داشت: مدیران باید با روحیه بسیجی و ایمان و اخلاص، امور را در دست بگیرند.

حجت الاسلام نکونام ادامه داد: در دولت کنونی مدیران بیشتر با نگاه بسیجی و پایبند به ارزش‌های اسلامی و انقلابی فعالیت خواهند کرد که این شرایط فرصتی است برای یک هم افزایی جامع و کامل تا استان از این وضعیت فقر و بیکاری خروج کند.

او با بیان اینکه آب یکی از چالش‌های اساسی این استان است گفت: آبی در این استان وجود ندارد که بخواهد انتقال یابد، مردم استان ما به نحوه انتقال آب معترض هستند آن‌ها انتظار دارند عدالت برقرار شود.

حجت الاسلام نکونام با تاکید بر اینکه مدیریت باید بدست دولت و نظام باشد گفت: اگر عدالت برقرار باشد مردم هم اعتراضی ندارند و انتظار ما از دولت جدید در این است که مسئله آب را روی ریل عدالت قرار دهد.

او در پایان از استاندار جدید چهارمحال و بختیاری خواست، رفع چالش‌های بسیار زیاد این استان را از بیکاری تا فقر و معیشت و... در اولویت قرار دهد.

بیکاری بزرگترین چالش چهارمحال و بختیاری

اقبال عباسی استاندار سابق چهارمحال و بختیاری هم بیکاری را بزرگترین چالش استان دانست و گفت: نرخ ٤٣ درصدی جمعیت آماده به کار استان که در مقایسه با سایر استان‌ها بالاتر است و همین از عوامل بالارفتن نرخ بیکاری است.

او، کم آبی به ویژه در بخش کشاورزی و گردشگردی را از دیگر عوامل بیکاری اعلام کرد و افزود: نرخ بیکاری دست کم تا چهار سال دیگر گریبانگیر مردم استان چهار محال و بختیاری خواهد بود.

عباسی با انتقاد از اینکه طرح‌هایی مثل انتقال آب بن به بروجن که می‌تواند ٥٠ درصد جمعیت استان را آبرسانی کند، گفت: مشکلات زیادی سر راه این طرح به خصوص در استان همجوار وجود دارد که برای حل بخشی از مشکلات مردم چهارمحال و بختیاری باید هرچه سریعتر رفع شود.

استاندار سابق سهم کم چهارمحال و بختیاری از بودجه کشور را دیگر عوامل توسعه کم استان برشمرد.

عباسی گزارشی هم از عملکرد چهار ساله خود ارائه کرد و گفت: افزایش بودجه‌های عمرانی استان، افزایش تخت‌های بیمارستانی به یکهزار و ۸۰۸ تخت، دو هزار و ۳۴۰ تخت گردشگری و در بخش کشاورزی تجهیز ۲۵ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی و باغات به سامانه آبیاری هوشمند بخشی از این عملکرد است.

شورای اداری چهارمحال و بختیاری با حضور وزیر کشور

جعفر مردانی معاون سیاسی امنیتی استاندار چهارمحال و بختیاری هم پایین بودن تولید ناخالص ملی در استان، شکل نگرفتن بخش غیر دولتی وبنگا‌های اقتصادی، محدودیت ناوگان هوایی و ریلی، کاهش بارندگی و کاهش منابع آب زیر زمینی، فرونشست زمین و بیلان منفی در ۱۱ دشت استان را مهمترین چالش‌های استان دانست.

روایت نادرست از منابع آب، مهم‌ترین چالش چهارمحال و بختیاری

رئیس مجمع نمایندگان چهارمحال و بختیاری گفت: روایتگری نادرست از منابع آب این استان چالش بزرگی برای مردم شده است.

حسین بامیری گفت: در دهه ۶۰ استان چهارمحال و بختیاری ۱۰ درصد آب کشور را داشت، اما دو دهه است که سرچشمه‌ها نه تنها در این استان که در کشور به خاطر خشکسالی‌های گسترده، خشک شده است.

او افزود: تخصیص منابع آب توسط وزارت نیرو براساس این روایتگری اشتباه بوده که منجر به از بین رفتن کشاورزی در این استان‌ها شده است.

نماینده مردم شهرستان‌های لردگان و خانمیرزا در مجلس شوراس اسلامی افزود: به دلیل اغماض و ملاحظه کاری وزارت نیرو در گذشته، متأسفانه ابتدایی‌ترین مطالبات مردمی در حوزه آب را ندیدیم.

بامیری گفت: در سال‌های گذشته هیچ تخصیصی از روان آب‌ها به استان چهارمحال و بختیاری صورت نگرفت و اکنون ما به نگاه عدالت محور دولت سیزدهم دل بسته ایم.

او افزود: مردم استان‌های چهارمحال و بختیاری و اصفهان مطیع رهبری هستند و با رویکرد انتقال آب مخالف نیستند، اما اولویت را بر این می‌دانند که آب آشامیدنی شهری و روستایی و رعایت اصول زیست محیطی در اجرای طرح‌های انتقال آب مد نظر قرار گیرد.

رئیس مجمع نمایندگان چهارمحال و بختیاری با تأکید بر تعطیل شدن اجرای طرح تونل بهشت آباد، گفت: هم اکنون ۳۵۰ روستا در استان با تانکر آبرسانی می‌شود و طرح انتقال آب بن به بروجن باید برای رفع این مشکل اجرایی شود.

بامیری، تأمین خسارت‌های کشاورزان در حاشیه سد کوهرنگ سه را خواستار شد و گفت: خودنمایی صنایع آب بر در استان اصفهان، رواج کشاورزی سنتی و به ویژه برنج کاری و سرانه بیش از اندازه فضای سبز در اصفهان، همه را مستأصل کرده است.

رئیس مجمع نمایندگان چهارمحال و بختیاری در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر توسعه عدالت اجتماعی، گفت: کد‌های درآمد‌های شهری و دهیاری به حداقل رسیده و حوزه‌های امور عمرانی را به ویژه در استان چهارمحال و بختیاری مستاصل کرده است.

شورای اداری چهارمحال و بختیاری با حضور وزیر کشور

گفتنی است: در پایان این نشست که در سالن ابن سینای دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد برگزار شد،غلامعلی حیدری سودجانی به عنوان استاندار جدید چهارمحال و بختیاری معرفی و از خدمات اقبال عباسی تقدیر شد.

بازدید وزیر کشور از مناطق زلزله‌زده کوهرنگ

احمد وحیدی وزیر کشور در یک برنامه از پیش تعیین نشده به صورت سرزده با بالگرد همراه با استاندار جدید به مناطق زلزله زده شهرستان کوهرنگ رفت و با حضور در روستای حسین‌آباد بخش بازفت با مردم گفتگو کرد.

وزیر کشور در بررسی وضعیت مناطق زلزله‌زده کوهرنگ اظهار داشت: با فعالیت بنیاد مسکن در شهرستان بازسازی حدود ۲۰ واحد تخریبی این منطقه در حال انجام است.

او ادامه داد: برای بازسازی دیگر واحد‌های مسکونی نیز مصالح اولیه آماده و آواربرداری و نوسازی واحد‌ها در حال انجام می باشد.

وحیدی تصریح کرد: چند مشکل دیگر نیز در روستا وجود دارد از جمله تکمیل حسینیه روستا که باید پیگیری شود و مشکل آب نیز به زودی با اتصال به منبع برطرف می‌شود.

وزیر کشور در پایان دستگاه‌های مربوطه را مکلف به رفع مشکل ارتباط اینترنتی این منطقه کرد.

انتهای پیام/خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۲ ۰۵ آذر ۱۴۰۰
این استان در آمایش سرزمین و پدافند غیرعامل میتواند بسیار مهم و راهبردی برای کشورمان باشد.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاریان
۰۶:۰۱ ۰۵ آذر ۱۴۰۰
نه کارون از خوزستان سرچشمه میگیرد و نه زاینده رود از اصفهان ،هر دو رود از چهار محال بختیاری سرچشمه می‌گیرند که خود تشنه عدالت است ،تشنه عدالت در توسعه و تشنه عدالت در منابع و حوضه آبی ،که لزوم تشکیل حوزه مبدا و منشأ و بالادست را برای هم مدیریت بهتر و هم محیط زیست شکننده زاگرس میطلبد.
آخرین اخبار