چرا بازار مرغ در آذربایجان غربی نا متعادل است؟

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی علت عدم تعادل در بازار مرغ در استان را تشریح کرد.

اکبر کرامتی رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، کاهش جوجه ریزی به علت بیماری "نیوکاسل" را مهمترین علت کمبود مرغ در بازار استان عنوان کرد و گفت:  در مهرماه به دلیل بیماری نیوکاسل کاهش ۴۰ درصدی جوجه ریزی در استان در دوره ۴۵ روزه تولید (بین ۱۵ آبان تا ۱۵ آذر) رخ داده که سبب عدم تعادل در بازار عرضه و تقاضا شده است.

وی اضافه کرد: میزان مصرف روزانه در آذربایجان غربی ۲۴۰ تن در روز است که برای تامین این نیاز، گوشت مرغ منجمد داخلی و خارجی از کشور ترکیه وارد بازار مصرف شده است.

کرامتی با اشاره به اینکه در استان ۷۳۶ مرغداری گوشتی با ظرفیت ۱۶ میلیون قطعه مرغ فعالیت می‌کنند، بیان کرد: آذربایجان غربی جزو استان‌های مطرح و شاخص در صنعت طیور هم از نظر تولید گوشت مرغ و هم از نظر تعداد زنجیره تولید در کشور است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: ۱۵ میلیون و ۷۵۰ هزار قطعه مرغ، ظرفیت تولید مرغداری‌های گوشتی استان در هر دوره ۴۵ تا ۶۰ روزه است.

وی اضافه کرد: ۶ کارخانه جوجه کشی با ۹۴ میلیون قطعه ظرفیت تولید، ۱۵ کشتارگاه طیور با ظرفیت ۳۹ هزار ۵۰۰ قطعه کشتار در ساعت، ۲۷ واحد کارخانه خوراک دام و طیور با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۳۶ هزار تن در استان فعال است که می‌تواند در هدایت این استان به رده‌های بالای تولید و صادرات این محصول نقش ایفا کند.

دکتر علی اللهیاری معاون سلامت اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی هم در گفتگو با ایرنا گفت: انواع بیماری‌های طیور و دام در تمام فصول سال در این استان وجود دارد، ولی علت اصلی این موضوع در رفتار مرغداران است که درصدد کاهش تولید برای افزایش میزان قیمت هستند و مشروح این موضوع به زودی اعلام می‌شود.

نیوکاسل یک بیماری ویروسی است و در زمان وقوع به دلیل سرعت بالای انتشار در جمعیت طیور صنعتی و بومی نمی‌توان درمان خاصی برای آن انجام داد از این‌رو برای پیشگیری از این بیماری باید تمام طیور واکسینه شوند.

آذربایجان غربی از استان‌های پیشرو در صنعت طیور کشور است که سالانه ۱۰۲ هزار تن گوشت مرغ در ۷۶۰ واحد مرغداری استان تولید می شود که بخش عظیمی از بازار‌های استان‌های همجوار را تغذیه می‌کند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.