با حضور معاون وزیر صمت دو واحد صنعتی در شهرک صنعتی زاهدان افتتاح شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،علی رسولیان معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در مراسم افتتاح واحد تولیدی دستمال کاغذی ساتین سلامت با تاکید بر اینکه سیستان و بلوچستان استانی با ظرفیت‌های بالا برای توسعه صنعتی است گفت: این استان با داشتن مرز مشترک با پاکستان و افغانستان و همچنین مرز‌های دریایی و با داشتن بندر چابهار، تا کنون از نگاه صنعتی مشکلاتی داشته که باید مورد توجه قرار گیرند

وی با بیان اینکه برنامه وزارت صمت امایش منطقه و شناسایی ظرفیت‌های قابل توسعه و استغالزا است افزود: بازدید از شهرک‌های صنعتی زابل و زاهدان با هدف شناسای مشکلات زیر ساختی و حل این مشکلات است

وی افزود متعهدیم تا در راستای تامین زمین مورد نیاز و ایجاد زیر ساخت‌های لازم اقداماتی انجام دهبم.

معاون وزیر صمت همچنین افزود در حوزه صنایع کوچک در سطح کشور دو برنامه جدید را در سال جاری در دست اقدام و اجرا داریم که یکی توجه به واحد‌هایی است که در مرحله نصب ماشین الات هستند و بیش از ۴ هزار و ۳۰۰ واحد در ابن زمینه در سطح کشور داریم که در مرحله نصب ماشین الات هستند.

وی دومی برنامه را تقویت واحد‌های تعطیل شده برای ورود به چرخه تولید و اشتغالزایی عنوان کرد و افزود: در بک پایش جامعه حدود ۹۳۵ واحد تعطیل شده در سطح کشوربه چرخه تولید برگشته است.

وی با بیان اینکه ایجاد کارگاه‌های کوچک یکی دیکر از اهداف وزارت صمت است که افراد دارای توانمندی خوب و اصناف می‌تواند زمینه اشتغالزایی مناسبی برای ان‌ها باشد افزود: در سطح کشور حدود هزار و ۹۰۰ واحد کارگاهی در سال جدید احداث خواهد شد که تا کنون حدود ۸۰۰ واحد تکمیل و بزودی در چرخه تولید قرار خواهد گرفت و در این استان هم ۷۰ واحد کارگاهی اماده بهره برداری و در حال واگذاری است.

وی همچنین در خصوص حمایت مالی از بخش صنعت افرود بر اساس طرح تام از محل منابع واحد‌های بررگ صنایع معدنی در بانک‌ها تسهیلاتی در اختیار صنایع و واحد‌های تولیدی قرار خواهد گرفت و مورد بعدی استفاده از منابع تبصره ۱۸ است که ابلاغ شده و سهم صنایع در ابن بخش نیز در نظر گرفته شده است

رئیس سازمان صمت استان سیستان و بلوچستان هم در این مراسم با بیان اینکه مشکلات حوزه تولید ببشتر در بخش تسهیلات است افزود: امسال ۳ مسیر برای رفع مشکلات تعیبن کرده ایم که تبصره ۱۸ با سود ۱۰ درصد و تقبل ۸ درصدی دولت در باز پرداخت سود تسهیلات رونق تولید برای واحد‌های بدهکار است و بررسی مشکلات تولید کنندگان در کار گروه رفع موانع تولید می‌تواندحلال مشکلات واحد‌های تولیدی در استان باشد.

مالکی نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه بزودی شاهد کلنگ زنی طرح بزرگ پتروشیمی به مساحت ۱۰۰ هکتار در مسیر زاهدان میرجاوه خواهیم بود افزود: با توجه به بالا بودن ضریب بیکاری در سیستان و بلوچستان، نیازمند انجام یک سری اقدامات اساسی در این استان هستبم که اجرای طرح‌های بزرگ همانند پروژه پتروشیمی در این استان، می‌تواند بخشی از مشکلات بیکاری در استان را حل کند.

وی افزود: پروژه نساجی، پروژه مهم دیگر در این استان است که در سه شهرستان زاهدان، ایرانشهر و زابل تقسیم خواهد شد

وی تاکید کرد راه اندازی سریع خط ترانزبت چابهار _ میلک از اولویت‌های کاری در استان باید باشد.

احداث شهرک صنعتی مشترک بین ایران و پاکستان در نقطه اشتراکی

مالکی همچنین در ادامه گفت: قرار است شهرک صنعتی مشترک بین ایران و پاکستان در نقطه اشتراکی توافقی مورد نظر احداث شود.

مالکی همچنین در خصوص توافقنامه‌ها با طالبان هم گفت در سفری که مقامات کشوری به افغانستان داشتند گفتگو‌های با مقامات طالبان صورت گرفت که تبادلات تجاری بازرگانی بین دوکشور صورت گیرد.

وی ادامه داد: مهمتربن موضوع مورد بحث، گرفتن حق ابه بود که طالبان در این خصوص موافقت خودشان را اعلام کردند و منتظر گزارش نهایی هیت هستیم.

مالکی در خصوص احداث شهرک صنعتی مشترک با افغانستان هم گفت ابن موضوع چند سال قبل مطرح شده و در اجلاس روسای جمهور ایران، افغانستان و پاکستان در این زمینه توافقاتی شد که یک منطقه ازاد در نیمروز افغانستان و یک منطقه ازاد در میلک سیستان احداث شود که در این خصوص وقفه ۸ ساله شده است و باید مجدد پیگیری شود.

وی تاکید کرد:خیلی از کشورهااز مزایای این شهرک صنعتی مشترک می‌توانند بهره‌مند شوند.

واحد تولیدی محصولات سلولزی با برند ساتین سلامت با سرمایه ۶ میلیارد تومان با همکاری پست بانک راه اندازی شده است.
این واحد تولیدی سالیانه ۶۴۰ میلیارد تن، ظرفیت تولید دارد.

پیمان شاهرخی مدیرعامل شرکت ساتین سلامت با اشاره به اینکه آمادگی برای توسعه طرح داریم، بیان کرد: سعی کردیم این برند با سایر محصولات تاپ کشور قابل رقابت باشد و برای بسته بندی برخی محصولات از نماد‌های سیستان و بلوچستان بهره بردیم.

همچنین امروز با حضو ر معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، کارخانه تیرچه صنعتی فایکو زاهدان به بهره برداری رسید.

حسین مرتضوی مدیرعامل کارخانه تیرچه صنعتی فایکو زاهدان ب بیان اینکه در فاز اول این کارخانه ۱۴ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است گفت: افتتاح این واحد صنعتی باعث اشتغال ۱۵ نفر به صورت مستقیم و ۳۰ نفر غیر مستقیم شده است.

وی گفت: این واحد سالیانه ظرفیت سه هزار تن محصول را دارد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی سیستان و بلوچستان هم گفت: عملیات اجرایی شهرک صنعتی زاهدان - میرجاوه در سال ۶۹ آغاز شد و این شهرک با مساحت ۹۳۲ هکتار و فاز عملیاتی ۴۴۶ هکتار در کیلومتر سه جاده زاهدان - میرجاوه قرار دارد.

راشکی افزود: تاکنون ۲۰۴ واحد با سرمایه گذاری ۲ هزارو ۳۵۷ میلیارد ریال و ظرفیت اشتغال چهار هزارو ۴۸۶ نفر در این شهرک به بهره برداری رسیده است.

وی اظهار داشت: در این شهرک تصفیه خانه آب، ایستگاه آتش نشانی، پایگاه اورژانس، پارک شهرک صنعتی، سالن ورزشی چند منظوره، زمین ورزشی و تنیس، مرکز خدمات فناوری و کسب و کار و بارانداز اختصاصی راه آهن مستقر است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی سیستان و بلوچستان به شهرک صنعتی کارگاهی نیز اشاره کرد و گفت: عملیات اجرایی این شهرک در سال ۷۰ آغاز شد و با مساحت و فاز عملیاتی هر کدام ۷۴ هکتار در شمال غرب زاهدان ورودی شهر قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: این شهرک با ۷۳۱ واحد بهره برداری و سرمایه گذاری هزارو ۳۵۰ میلیارد ریال و ظرفیت اشتغال ۲ هزارو ۷۰۰ نفر به بهره برداری رسیده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران همچنین امروز از واحد کارگاهی آرمین لوله شرق در شهرک کارگاهی زاهدان نیز بازدید کرد.

این واحد کارگاهی با تولید لوله و اتصالات پلی اتیلن، پلی پروپیلن و پی وی سی و سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیارد ریال و ظرفیت تولید سالیانه ۱۰ هزار تن در زمینی به مساحت هشت هزار متر مربع فعالیت می‌کند.

این واحد کارگاهی برای ۷۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

انتهای پیام/.ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.