مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: سالانه ۴۲۰ تن گوشت شتر مرغ در استان تولید و توزیع می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، علیرضا قراگوزلو، مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان تولید سالیانه گوشت شتر مرغ استان همدان را ۴۲۰ تن برشمرد و افزود: استان همدان در پرورش شتر مرغ  دارای رتبه پنجم کشور است.

او افزود: در استان همدان ۲۴ واحد پرورش شتر مرغ فعال بوده که از این تعداد، هشت واحد به صورت توأم مولد و پرورشی بوده و بقیه نیز تنها در زمینه پرورش فعالیت دارند.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان سیستم پرورش شتر مرغ را شامل سه صورت توأم (مولد و پرواری)، فقط مولد (مادر) یا فقط پرواری دانست و افزود: با توجه به تغییر اقلیم و کاهش مراتع، پرورش شتر مرغ به عنوان پرنده قرن شناخته شده و کاهش دام مراتع مانند گوسفند به منظور حفظ مراتع موجود ضرورت داشته است.

قراگوزلو با بیان اینکه باید به سمت رشد تولید گوشت قرمز شتر مرغ و پرورش شتر مرغ پیش رفت، می گوید: مراتع در حال از بین رفتن بوده و علاوه بر آن شتر مرغ ضریب تبدیل خوبی دارد و زاد و ولد آن بیش از گوسفند است.

او با بیان اینکه پرورش شتر مرغ در استان گسترش دارد و در حال حاضر واحد ملایر یکی از بهترین واحد‌های پرورش شتر مرغ استان همدان به شمار می‌رود، خاطر نشان کرد: گوشت شتر مرغ تولید شده استان علاوه بر مصرف استان به سایر استان‌ها از جمله تهران و اصفهان ارسال می‌شود.

قراگوزلو با اشاره اشتغال ۸۰ نفر در واحد‌های پرورش شتر مرغ  استان همدان ادامه داد: یکی از برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان همدان ایجاد شهرک پرورش شتر مرغ بوده که برای این برنامه نیازمند متقاضی و سرمایه گذار است ضمن اینکه باید با همکاری منابع طبیعی و دستگاه‌های مرتبط اقدامات زیربنایی صورت گیرد.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان اضافه کرد: شترمرغ در فهرست پرندگانی قرار دارد که هیچ نوع ضایعاتی ندارد و تمامی قسمت‌های آن شامل پر، پوست، چرم، قرنیه، گوشت و تخم آن ارزش اقتصادی دارد.

انتهای پیام/ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار