تاخیر مصر در بازسازی نوار غزه با هدف اعمال فشار بر حماس است

مصر با وجود تبلیغات رسانه‌ای در خصوص آغاز بازسازی مناطق جنگ زده در نوار غزه، فقط ۵ درصد از تعهداتش را انجام داده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه الاخبار چاپ لبنان، مصر با وجود تبلیغات رسانه‌ای در خصوص آغاز بازسازی مناطق جنگ زده در نوار غزه، با هدف اعمال فشار بر جنبش حماس و پایین آوردن سقف مطالبات این جنبش، عملا کاری صورت نداد و اقدامات آن فقط محدود به آوار برداری از مناطق ویران شده است.

با گذشت شش ماه از پایان نبرد «سیف القدس» در غزه در ماه مه گذشته، همچنان بازسازی منطقه به علت تعلل مصر در انتقال مواد لازم برای اجرای طرح‌های اعلام شده به ارزش نیم میلیارد دلار (از جمله احداث سه شهرک مسکونی جدید) و همچنین موانع ایجاد شده توسط تشکیلات خودگردان فلسطین در مخالفت با کمک‌های قطر و کویت، به کندی صورت می‌گیرد.

منابع آگاه به الاخبار گفتند، مصری‌ها تاکنون فقط ۵ درصد از تعهداتشان را انجام داده اند و مشغول آوار برداری هستند بدون اینکه ساخت و ساز را خصوصا در خیابان البحر الشمالی که توسط بولدوزر‌های مصری آماده شده است؛ آغاز کنند.

به گفته این منابع، کاری که کارگران مصری می‌توانند یک روزه انجام دهند، دو هفته یا بیشتر زمان می‌برد و دولت غزه مسئولیت تامین سوخت ماشین آلات مصری و همچنین تامین جای خواب و غذای کارگران مصری را بر عهده دارد.

این منابع با اعلام اینکه مصر عمدا این اقدامات را با تاخیر انجام می‌دهد گفتند، هدف از این اقدامات اعمال فشار بر حماس برای کاهش سقف خواسته‌ها و مطالبات خود خصوصا در موضوع نظامیان صهیونیست بازداشت شده در نوار غزه است که رژِیم صهیونیستی آزادی آن‌ها را مهمترین شرط بازسازی غزه می‌داند. این درحالیست که قاهره به تبلیغات خود در زمینه بازسازی غزه ادامه می‌دهد بدون اینکه عملا اقدامی در این زمینه انجام دهد. از سوی دیگر قطری‌ها و کویتی‌ها در انجام تعهدات خود به علت مخالفت تشکیلات خودگردان فلسطین با مشکلاتی مواجه هستند، تشکیلات خودگردان فلسطین جز توافق هفته گذشته محمد العمادی سفیر قطر در رام الله، مخالف کمک‌های قطر و کویت به خانواده‌های متضرر در نوار غزه است.

در همین حال، ناجی سرحان، معاون وزارت کار و مسکن در نوار غزه اعلام کرد، مصر قصد ساخت سه شهر مسکونی در نوار غزه یعنی دو شهرک در شمال نوار غزه با گنجایش ۵۰۰ و ۷۰۰ واحد مسکونی و سومی در منطقه الزهراء در مرکز نوار غزه با گنجایش ۱۵۰۰ واحدی است.

سرحان گفت: مصری‌ها اراضی مذکور را برای ساخت شهر‌ها تحویل گرفته اند و آسفالت خیابان الرشید را به عنوان نخستین مرحله از کار آغاز کرده اند. این درحالیست که دولت مصر ساخت دو پل یکی در منطقه الشجاعیه در شرق غزه و دیگری در منطقه السرایا در مرکز غزه را آغاز کرده است.

ناجی سرحان بدون ذکر علت تاخیر مصری‌ها در انجام اینکار علی رغم توانایی اعلام کرد دولت غزه ترمیم موقت جاده ها، شبکه‌های آبرسانی، بهداشت و برق را آغاز کرده و طرحی با هدف بازسازی غزه به طرف‌های کمک کننده به ارزش ۳.۸ میلیارد دلار ارائه کرده است.

شایان ذکر است در حمله اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه ۱۳۳۵ به طور کامل و حدود ۱۲ هزار و ۸۸۶ خانه به طور جزیی خسارت دید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار