جلد دوم کتاب «دنیای شیشه‌ای» به قلم علیرضا بهرامی منتشر شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ۶ سال پس از انتشار جلد نخست کتاب «دنیای شیشه‌ای» جلد دوم آن با موضوع تاریخچه اکسپو‌های جهانی از سال ۱۸۱۵ میلادی تا اکسپوی ۲۰۲۰ که در دبی برگزار می‌شود، به قلم علیرضا بهرانی در انتشارات آرادمان منتشر شد.


بیشتربخوانید


این کتاب حاصل سفر‌ها و مستندنگاری‌های نویسنده از سال ۲۰۱۰ به تمام اکسپو‌های جامع جهانی و اکسپو‌های تخصصی بین المللی است. در کنار آن وجوه پژوهشی درباره تاریخچه نمایشگاه‌های صنعتی جهان از سال ۱۷۹۱ میلادی و اکسپو‌های جهانی از ۱۷۰ سال پیش در کتاب دیده می‌شود.

در جلد دوم «دنیای شیشه‌ای» بیش از ۸۰۰ تصویر مستندنگاری از اکسپو‌های 2015 میلان ایتالیا و ۲۰۱۷ قزاقستان کلیه پاویون‌های حاضر در آن‌ها آمده است. در کتاب جدول کامل و استخراجی اکسپو‌ها از سال ۱۸۵۱ تا ۲۰۲۵، شهر و کشور محل برگزاری همچنین نوع آن‌ها را می‌بینیم. علاوه بر این، فهرست نمایشگاه‌های صنعتی جهان از سال ۱۷۹۱ تا قرن حاضر، شهر و کشور محل برگزاری و موضوع آن‌ها برای نخستین‌بار گردآوری و درج شده است.

از دیگر بخش‌های کتاب می‌توان به «اکسپو چیست؟»، «اکسپو باغبانی چیست؟»، «اکسپو دکوراسیون و معماری چیست؟»، «آیا هر نمایشگاه بین‌المللی بزرگ، یک اکسپو بوده است؟»، «درباره اکسپو ۲۰۱۰ شانگهای»، «همه چیز درباره اکسپو ۲۰۱۵ میلان»، «درباره اکسپو ۲۰۱۲ یوئسو» و «همه چیز درباره اکسپو ۲۰۱۷ آستانه» اشاره کرد.

بخش پایانی این کتاب هم که با همکاری مهرداد اسکویی، فیلمساز و پژوهشگر تدوین شده، روایتی از حضور ایران در اکسپو‌های جهانی در دوران قاجاریه و پهلوی، به روایت کارت‌پستال‌ها و کارت‌های تبلیغاتی تاریخی است. این بخش، تصویر‌های منحصربه‌فردی دارد، درباره نحوه حضور ایران در اکسپو‌های سال‌های دور و خیلی دور است که از آرشیو‌های غربی استخراج شده.

در جلد نخست کتاب که پیش از این منتشر شده است بیش از ۶۰۰ تصویرمستندنگاری از اکسپو‌های ۲۰۱۰ شانگ‌های و ۲۰۱۲ یوئسو در کره جنوبی و کلیه پایون‌های حاضر در آن‌ها آمده است. همچنین جلد نخست این اثر نخستین با عنوان مرجع فارسی‌زبان درباره اکسپو‌های جهانی، در موزه اکسپو، کتابخانه تخصصی بی آی‌ای و انجمن روزنامه‌نگاران آسیا (آجا) در شهر‌های شانگهای، پاریس و سئول ثبت شده بود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار