استاندار خوزستان گفت: درخصوص تامین آب شرب برای سراسر استان ۷ طرح بزرگ در نظر گرفته شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، خوزستان استانی پهناور و در واقع منبع عظیم ثروت برای کشور محسوب می‌شود، اما علیرغم اهمیت ویژه‌ای که دارد، مشکلات بسیار سبب نارضایتی مردم شده و روز به روز شرایط زندگی در این استان زرخیز و ثروتمندتر سخت‌تر می‌کند، این در حالی است که ثروت‌های آن مخارج کشور را تامین می‌کنند، اما خود بی نصیب و رنجور بوده و رمقی برای آن نمانده است.

استاندار ویژه خوزستان درخصوص مصوبه‌های سفر سید ابراهیم رئیسی، ریاست جمهوری و هیات دولت گفت: با توجه به اینکه این سفر اولویت سفر استانی بود و بلافاصله پس از آغاز به کار دولت انجام شد، مصوبه‌هایی از قبل آماده نشده بود.

صادق خلیلیان افزود: بر اساس تجربه‌های قبلی و آگاهی از مشکلات و مسائل استان، حدود یک ماه با برنامه ریزی‌های انجام شده پروژه‌ها و طرح‌هایی که برای پیشرفت خوزستان ضروری هستند را به صورت کتابچه، با شناسنامه و زمان بندی مشخص و اعتبارات معلوم تدوین شدند.

او با اشاره به بررسی و جمع بندی پروژه‌های تعیین شده در تهران با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور و وزرا به مدت ۲ هفته اشاره و بیان کرد: با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزرا و همه مدیران عامل بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی مربوطه از جمله؛ بنیاد مستضعفان، کمیته امداد، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و ... نهاد‌های حاکمیتی پروژه‌هایی به تصویب رسیدند.

تصویب پروژه‌ها و طرح‌ها در حوزه‌های مختلف

خلیلیان با اشاره به تصویب ۹ مصوبه در زمینه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در رابطه احداث، تکمیل و تجهیز بیمارستان‌ها در برخی نقاط استان با اعتبار‌های مختلف اظهار داشت: همچنین چندین پروژه اصلی در حوزه راه و شهرسازی شامل؛ محور اهواز_استان چهارمحال و بختیاری و مناطق مرکزی کشور متصل می‌کند و جاده اصلی که به سمت شرق و استان فارس متصل می‌شود طی مدت ۲ سال تکمیل خواهند شد.

نماینده عالی دولت در استان خوزستان تصریح کرد: موضوع ۲ خطه کردن راه آهن از بندر امام خمینی (ره) به اهواز تا اندیمشک نیز تصویب شده و در دستور کار قرار گرفته است، ضمن اینکه راه‌های فرعی دیگری نظیر جاده منتهی به شهرستان زلزله زده اندیکا که نیاز به احداث، ترمیم و بهسازی دارند احصاء شده اند.

این مقام مسئول درخصوص اشتغالزایی و رفع مشکلات موجود در این حوزه بیان داشت: بانک‌ها مکلف شدند اعتبار‌های ارزان قیمت را برای توسعه سرمایه گذاری تامین کنند که اعتبار آن حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تعیین شده است و ۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ازدواج جوانان در نظر گرفته شده که به صورت قرض الحسنه به افراد واجد شرایط تعلق خواهد گرفت.

اختصاص ۳۶هزار میلیارد تومان اعتبار برای خوزستان

او مجموع اعتبار‌های موجود برای خوزستان را حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و ادامه داد: تلاش می‌کنیم طی ۲ الی ۳ سال مسائل و مشکلات اصلی در بخش‌های مختلف این استان پهناور را مرتفع کنیم.

خلیلیان توسعه بخش‌های کشاورزی، گردشگری و صنایع دستی را از دیگر مصوبه‌ها اعلام و عنوان کرد: ۵ هزار میلیارد تومان نیز مربوط به تعهدات وزارت نفت در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی است.

او درخصوص تعیین زمان بندی برای اجرا و بهره برداری مصوبه‌های مذکور گفت: مردم و رسانه‌ها پشتوانه‌های دولت و مسئولان هستند و باید بدانند که چه مصوبه‌هایی تعیین و تصویب شده و در دستور کار قرار گرفته و حق خوزستان ادا شده و محفوظ مانده است.

دولت ضمانت اجرایی مصوبه‌ها است

استاندار ویژه خوزستان گفت: بدون شک ضمانت اجرایی مصوبه‌های مذکور همانند سایر استان‌های کشور، دولت است و بخش‌هایی از آن‌ها در بودجه قرار می‌گیرند و بخش‌هایی نیز از مکانیزم‌های طراحی شده برای سفر هستند و در دبیرخانه دائمی قرار می‌دهیم تا هر کدام از آن‌ها توسط کارگروه‌هایی پیگیری می‌شوند تا بتوانیم طی ۲ الی ۳ سال اجرایی کنیم.

او افزود: هر ضمانتی که برای اجرای بودجه کشور وجود دارد، از آن بالاتر برای مصوبه‌های سفر رئیس جمهور و هیات دولت است که علت آن این است که بودجه تعیین و ثبت می‌شود، اما ممکن است تخصیص داده نشود، ولی هم اکنون اسناد درخصوص امضا‌های مسئولان مربوطه و تعهدات آن‌ها برای اجرای پروژه‌ها موجود هستند و مشکلی برای انتشار آن‌ها به منظور آگاهی مردم و امیدوار شدن به رفع مشکلات و بهبود شرایط استان وجود ندارد.

خلیلیان اضافه کرد: طبیعتا استانداری، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سایر دستگاه‌های اجرایی ستاد‌هایی هستند که به طور عادی باید مصوبه‌ها را پیگیری و اجرای پروژه‌های مربوط به خود را انجام دهند.

او درخصوص به مصوبه‌های بهداشت و درمان اشاره کرد و بیان داشت: بر اساس این مصوبه‌ها ۹ بیمارستان احداث، تکمیل و تجهیز می‌شوند، ضمن اینکه در کلانشهر اهواز که بیمارستان‌ها قدمت زیادی دارند و تجهیزات آن‌ها فرسوده شده اند و لازم است یک هزار تخت بیمارستانی بازسازی شوند.

طرح‌های آب و فاضلاب بطور جدی در حال اجرا هستند

صادق خلیلیان درباره مشکلات حوزه آب و فاضلاب گفت: مقرر شده علاوه بر تصفیه خانه‌های فاضلاب در شهر‌ها مختلف، شبکه فاضلاب طی ۲ الی ۳ سال تکمیل یا نوسازی و بهسازی شوند که از آن جمله می‌توان به تصفیه خانه فاضلاب شادگان اشاره کرد که آماده بهره برداری است.

او به اجرای شبکه فاضلاب در ۲ فاز در کلانشهر اهواز اشاره کرد و گفت: فاز اول این پروژه اضطراری است که در مواجه با بارندگی‌های شدید تدوین شده تا اگر بارش‌هایی همانند ۲ سال قبل رخ داد، بتوان تا ۸۰ درصد مشکلات را مرتفع کنیم، اما رفع کامل معضل فاضلاب حدود ۲ سال به طول می‌انجامد، به عبارت دیگر بازسازی‌های اضطراری در راستای طرح بلندمدت هم هستند.

آب شرب سالم سهم خوزستانی‌ها می شود

خلیلیان درخصوص تامین آب شرب برای سراسر خوزستان گفت: ۷ طرح بزرگ در این زمینه تعریف شده که مهمترین آن‌ها طرح آبرسانی غدیر است و ۵۲ درصد جمعیت استان را پوشش می‌دهد که تا ۲ سال آینده به پایان خواهد رسید، البته پروژه ۸ ماهه‌ای که حدود ۳۴ درصد آن طی ۳ ماه اخیر انجام شده، علاوه بر افزایش کیفیت آب، حجم آب را ۲ برابر کرده و از ۱۰ مترمکعب بر ثانیه به ۲۰ مترمکعب بر ثانیه افزایش خواهد داد و هم اکنون جزو پروژه‌های شناسنامه دار است و بخش‌هایی از آن در حال اجرا می‌باشد.

ایجاد ۱۵۰ هزار شغل در استان

استاندار ویژه خوزستان به تعهدات بنیاد مستضعفان برای تکمیل بیمارستان‌های تحت پوشش در شهرستان‌های مختلف و بازسازی شهرستان اندیکا اشاره کرد و افزود: همچنین پروژه‌هایی در رابطه با مسائل فرهنگی، مسائل مربوط به زنان و خانواده، اقدامات محوله بر کمیته امداد امام خمینی (ره) برای خانواده‌های تحت پوشش، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و... طراحی شده است که حدود ۱۵۰ هزار شغل طی ۳ سال برای استان به ارمغان خواهند آورد.

به گفته نماینده عالی دولت در خوزستان، علاوه بر ۳۶ هزار میلیارد تومان اعتبار برای رفع مهم‌ترین مشکلات استان، ۸ هزار میلیارد تومان نیز تسهیلات بانکی برای توسعه اشتغال و حمایت از بنگاه‌های اقتصادی تعطیل و نیمه تعطیل خوزستان اختصاص یافته است.

خواب‌های خوش مسئولان برای زلزله زده‌های اندیکا

صادق خلیلیان درخصوص تحقق وعده‌ها برای اسکان زلزله زده‌های اندیکا و احداث مسکن بیان کرد: موضوع زلزله زده‌ها شامل ۳ بخش است که اولین بخش آن به اسکان اضطراری مربوط می‌شود و در این زمینه هلال احمر با برپایی چادر و براساس استاندارد‌ها و وظایف تعریف شده، مکانی را برای اسکان افراد زلزله زده فراهم می‌کند که در زلزله اخیر حدود ۹۸۰ واحد مسکونی تخریب شدند، ضمن اینکه یکهزار و ۳۵۰ واحد مسکونی نیز نیاز به تعمیر دارند و با توجه به گستردگی خسارت ها، عملیات بازسازی از سوی مالکان در حال انجام است و خسارت‌ها بر اساس پرونده متشکله و ارزیابی‌های انجام شده پرداخت می‌شود.

او به وجود ۹۸۰ واحد مسکونی ۱۰۰ درصد تخریب شده یا نیازمند بازسازی اصولی در مناطق زلزله زده این شهرستان اشاره کرد و ادامه داد: ساکنان این قبیل منازل هم اکنون یا در چادر‌های هلال احمر ساکن هستند یا در چادر‌های خصوصی و سنتی سکونت دارند، همچنین یکسری امکانات موقت دیگر شامل؛ پوشش‌های پلاستیکی برای حفاظت از سرما، باران و برف نیز در اختیار آن‌ها قرار داده شده و اسکان موقت آن‌ها شامل جایگاه دام‌ها و ۳۰ متر مربع محلی برای گذران زندگی صورت گرفته تا اسکان دائمی آن‌ها پس از پایان ساخت و ساز‌ها آماده شود.

افزایش تجهیزات ساختمان سازی در مناطق زلزله زده

خلیلیان با اشاره به تسریع عملیات آواربرداری و ورود و بکارگیری تجهیزات بیشتر از سوی اداره کل بنیاد مسکن خوزستان گفت: سفر‌های مستمر و بازدید‌ها مکرر با هدف رصد پیشرفت عملیات ساخت و ساز، پیگیری و هماهنگی‌ها با دستگاه‌های متولی و تسریع در روند عملیات احداث انجام می‌شود تا بتوانیم در حداقل زمان عملیات بازسازی و احداث مسکن را برای اهالی منطقه را به پایان برسانیم.

چرا تغییر مدیران استانی به کُندی پیش می‌رود؟

این مقام مسئول گفت: برای دولتی که در بازه زمانی ۴ تا ۸ ماه قرار است امورات و مسائل کشور را به دست بگیرد باید مدت زمانی برای رصد و پایش وضعیت استان صرف شود، نیرو‌ها شناسایی شوند و متناسب با مشکلات موجود باید مدیران انتخاب شوند، تغییر کنند یا ابقا شوند، البته برخی مدیران شایستگی و توانایی لازم دارند و انتصاب آن‌ها سیاسی نبوده است، بنابراین تغییرات را از حلقه‌های ضعیف آغاز می‌کنیم، به همین دلیل این فضا را در اختیار مدیران فعلی که انتصابشان سیاسی نبوده و بر اساس شایستگی‌های حرفه‌ای انجام شده قرار داده ایم تا کار‌های خود را تا جابجایی و تغییر تدریجی مدیران انجام دهند.

استاندار ویژه خوزستان افزود: هم اکنون تعدادی از فرمانداران شهرستان‌های مختلف در حال تغییر هستند، البته قرار نیست همه آن‌ها تغییر کنند، ولی ۸۰ درصد آن‌ها تغییر خواهند کرد، به گونه‌ای تا به امروز فرماندار خرمشهر، فرماندار اهواز، فرماندار باغملک تغییر کردند و به همین ترتیب ۲ تا ۳ فرماندار دیگر طی هفته آینده یا به صورت دائم تغییر می‌کنند یا سرپرست برای شهرستان‌ها تعیین خواهیم کرد.

تغییر معاونت‌های استانداری در حال انجام است

صادق خلیلیان با بیان اینکه جمع بندی تغییرات معاونت‌های استانداری خوزستان کامل شده و در ۴ رده از معاونت‌ها تغییرات آغاز شده، گفت: با توجه به اهمیت ویژه معاونت امور اقتصادی استاندار، فردی که منصوب شده تجربه مسئولیت‌های ملی در سطح معاون وزیر را نیز دارد تا بتوانیم از ظرفیت‌های ملی و استانی همزمان به بهترین شکل استفاده کنیم تا کار‌ها به خوبی بروند.

او بیان داشت: سایر تغییرات در سطح اداره‌های مرتبط با وزارتخانه‌ها در حال رایزنی است، در رابطه با شرکت نفت نیز از همان هفته‌های اول شروع به کار تغییرات صورت گرفت، همچنین مدیریت دانشگاه شهید چمران نیز در دست پیگیری استکه امیدواریم طی هفته جاری برخی تغییرات ایجاد خواهند شد و انتظار به حق پاسخ خواهیم داد.

ملاک انتصاب مدیران چیست؟

خلیلیان با اشاره به تغییر ۵ مشاور در رده سنی جوان تا میانسالی با هدف ساماندهی و پیگیری کار‌ها اضافه کرد: ملاک انتخاب و انتصاب مدیران در خوزستان بر اساس جوانگرایی منوط به داشتن تجربه، انگیزه و توانایی انجام کار انقلابی و جهادی است، به عبارت دیگر مدیرانی که منصوب می‌شوند باید بتوانند کار کنند و شب و روز برای آن‌ها به منظور پیشبرد کار‌ها و اهداف تفاوتی نداشته باشد.

تلاش برای تحول در آبادان، خرمشهر و منطقه آزاد اروند

استاندار ویژه خوزستان گفت: منطقه آزاد اروند برای توسعه شهرستان‌های آبادان و خرمشهر که در جنگ تحمیلی آسیب زیادی را متحمل شده اند، ایجاد شد تا منطقه رونق پیدا کند و شرایط رفاه حال مردم و بهره مندی از امکانات فراهم و آثار جنگ زوده شود.

او با بیان اینکه همچنان ویرانی‌های ۸ سال جنگ تحمیلی در آبادان و خرمشهر قابل مشاهده هستند، گفت: بطوریکه پس از گذشت بیش از ۴۰ سال اتفاقات موثری رخ نداده، ولی باید نگاهمان نسبت به قبل تغییر کند و منطقه آزاد اروند تغییرات محسوسی را به چشم ببیند که امیدواریم با تغییرات مدیریتی، چشم انداز‌های طراحی و تدوین شده متناسب با تحقق اهداف پیشروی داشته باشند.

صادق خلیلیان بیان کرد: ۲ نوع نظارت در خوزستان وجود دارد که یکی از آن‌ها نظارت استاندار به عنوان نماینده عالی دولت بر استان است و دیگری نظارت دستگاه‌های عالی که مسئولان را منصوب می‌کنند که امیدوارم منطقه آزاد اروند در سال‌های آینده تغییرات محسوسی در مقایسه با سال‌های قبل را تجربه کند.

خشکسالی پدیده حاکم بر کشور و لزوم مدیریت منابع آبی

او درخصوص خشکسالی و تامین عادلانه حقابه استان گفت: موضوع حقابه از خشکسالی مجزا است، بر اساس سفر رئیس جمهور و هیات دولت تاکید بر تامین حقابه داشتند و در جلسه‌ای که ۲ هفته قبل برگزار شد، موضوع حقابه مطرح شد و بحمدالله همه آن را به رسمیت می‌شناسند، اما آنچه که در حال حاضر با آن مواجه هستیم، خشکسالی بی سابقه‌ای است که مشابه آن در سال ۱۳۸۷ رخ داد و بر اساس مستندات موجود هر دهه یک الی ۲ بار چنین اتفاقی رخ می‌دهد و نشان می‌دهد که کشور ما با چنین مشکلی روبرو است که باید ترسالی را به عنوان یک پدیده تلقی کنیم، بنابراین ساز و کار‌هایی که برای کشاورزی، صنایع، توسعه شهری طراحی می‌شوند، باید با قبل متفاوت شوند، الگوی کشت آب بر و کم بازده را نمی‌توانیم انجام دهیم، همچنین تولیدات کشاورزی باید در گلخانه‌ها متمرکز شوند تا آب کمتری مصرف کنند و تولید بالاتری دارند.

خلیلیان افزود: بنابراین باید در این شرایط مراقبت کنیم، در حال حاضر فقط ۴ درصد سد‌ها آب دارند و تا زمانیکه وارد شرایط بارندگی‌های جدید شویم، استفاده بهینه از آب و مدیریت مصرف ضروری است.

او با اشاره به مشکلات کشاورزان پایین دست رودخانه برای تامین آب به منظور انجام کشت اضافه کرد: در این شرایط باید کنترل منابع آبی را از بالادست داشته باشیم تا بتوانند حقابه‌ها خود را دریافت کنند.

نماینده عالی دولت در خوزستان بیان داشت: وقتی سهم استان‌ها از قبل مشخص شده و سهم هر استان محفوظ است، در شرایط ترسالی و خشکسالی تفاوتی ندارد و نگرانی در زمینه تامین آب وجود ندارد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۷ ۰۸ آذر ۱۴۰۰
اهواز تبدیل شده به شهر پروژه های نیمه تمام، سرمایه هایی که اگر درست خرج بشن، اوضاع خیلی بهتر بود
Iran (Islamic Republic of)
خوزستان سرزمین آب و آفتاب و محرومیت
۱۸:۴۶ ۰۸ آذر ۱۴۰۰
امیدواریم وعده های این استاندار محقق بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۰۸ آذر ۱۴۰۰
چندین ساله همینو دارن میگن، ولی روز به روز وضعیت آب خوزستان و به خصوص اهواز داره بدتر میشه که بهتر نمیشه
آخرین اخبار