کاروانسرای شمس‌السلطنه نراق به بخش خصوصی واگذار می‌شود

کاروانسرای شمس‌السلطنه نراق به مدت ۱۵ سال به شهرداری نراق واگذار خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، پروین سادات طیبی مدیر پایگاه میراث فرهنگی بافت تاریخی نراق گفت: پیرو نشستی که با حضور شهردار و اعضای شورای شهر و مدیر اوقاف شهرستان دلیجان برگزار شد کاروانسرای شمس‌السلطنه به مدت ۱۵ سال با کاربری گردشگری و اقامتی پذیرایی به شهرداری واگذار خواهد شد.

طیبی افزود: این قرارداد پس از گذراندن مراحل اداری و قانونی با صندوق احیا وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، به زودی به شهرداری شهر نراق واگذار خواهد شد و پس از تکمیل و تجهیز با کاربری گردشگری اقامتی احیاء خواهد شد.

او با اشاره به اینکه جذب گردشگر، در گام نخست، به محافظت و احیا آثار و بنا‌های تاریخی نیاز دارد، اضافه کرد: کاروانسرای شمس‌السلطنه یکی از زیباترین اماکن تاریخی شهر نراق است که در دوره قاجار احداث شده و معماری بنای این بازار همراه با حجره‌ها و تیمچه‌ها از ظرافت و زیبایی خاصی برخوردار است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی بافت تاریخی نراق بیان کرد: کاروانسرای شمس‌السلطنه در ۱۰ سال گذشته فاقد کاربری بوده و در اثر عدم رسیدگی و مرمت به موقع متولیان امر از جمله اداره اقاف و امورخیریه با تخریب همراه شده بود.

او ادامه داد: این بنا امسال با اعتباری حدود ۴۵۰ میلیون تومان مورد مرمت اضطراری و رفع خطر قرار گرفت و با پیگیری‌های انجام شده از سوی پایگاه میراث‌فرهنگی شهر نراق واگذاری این بنای تاریخی به بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفت.

طیبی تصریح کرد:مرمت انجام شده شامل آواربرداری و سبک‌سازی بام، استحکام‌بخشی، شیب‌بندی، عایق بام و بام‌سازی نهائی، کونال‌بندی‌های فرسوده خشتی و آجری، تثبیت و استحکام‌بخشی مجدد کونال‌بندی‌ها و اجرای اندود حفاظتی آستر و رویه دیوار‌ها و جرز‌ها بوده است.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.