سجادی گفت: صنایع و سازه‌های عظیمی در خوزستان برای توسعه کل کشور ایجاد شده که این مسئله تخریب محیط زیست را در پی داشته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، سید محمد تقی سجادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان در پویش همگانی احیای جنگل‌های زاگرس که در بخش صیدون شهرستان باغملک برگزار شد با اشاره به احداث سازه‌های عظیم از جمله سد‌ها و صنایع نفت و گاز و پتروشیمی گفت که خوزستان به نیابت از کل کشور بار توسعه و تخریب محیط زیست را به دوش می‌کشد.

او در تکمیل صحبت‌های پیشین خود افزود که افزایش و توسعه صنایع و ساز‌ها در خوزستان موجب تخریب محیط زیست و عرصه‌های طبیعی شده است، اما در همین حال این ساخته‌ها برای پیشرفت کشور نیز اهمیت دارند.

سجادی یاد آور شد؛ تخریب‌هایی که در عرصه‌های سرزمینی شکل می‌گیرد الزاما به معنای توسعه استان خوزستان نیست، اما تخریب محیط طبیعی خوزستان کل کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

حوزه جنگلی و دامنه‌های غربی زاگرس در محدوده زون میانی که مشرف به استان خوزستان نزدیک‌ترین نقطه جنگل‌های زاگرس به کانون‌های تولید گرد و غبار هستند و نقش جنگل‌های بلوط برای کنترل ریز گرد‌ها به سمت ایران مرکزی از همین محل کنترل می‌شود، ولی در حال تخریب هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان نیز با ابراز نگرانی از تخریب بلوط‌ها در این منطقه احیای آن را بسیار مهم توصیف کرد که قرار است با استفاده از گونه‌های منحصر بفرد زاگرس انجام شود که بلوط در این میان از همه درختان اهمیت بیشتری دارد، زیرا نه تنها در برابر گرد و غبار مانند صافی عمل میکند بلکه گونه دیر رشدی است و ارزش فراوان دارد که اگر این قابلیت شناخته شود شاید نیاز به پیگیری ساخت جاده‌ای نباشد که مستلزم تخریب ۸ هزار اصله درخت است.

بیش از ۸۳ درصد عرصه‌های کشور عرصه‌هایی هستند که تحت مدیریت سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیز داری کشور هستند و این نسبت در مناطق مختلف متفاوت است، ضمن آنکه حفاظت و حراست از چنین عرصه‌ای با این گستره به وسیله دولتی‌ها دشوار است.

در پویش همگانی احیای جنگل‌های زاگرس که برگزار شد جمع مدیران دولتی نسبت به تشکل ها، ان جی او‌ها و مجموع‌های مردم نهاد کمتر بود.

در استان خوزستان ۶.۴ میلیون هکتار عرصه وجود دارد که نزدیک به یک میلیون هکتار آن جنگل است و از این لحاظ خوزستان سومین استان جنگلی در حوزه زاگرس از نظر عرصه‌های جنگلی را دارا است که نشان دهنده عدد بزرگی است.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.