یک روزنامه روسی در مطلبی به بررسی تنش‌های اخیر واشنگتن و مسکو و شباهت آن به دوران جنگ سرد پرداخت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه «مسکوفسکی کومسومولتس» در مطلبی با اشاره به تنش‌های اخیر بین آمریکا و روسیه به تبدیل روابط واشنگتن و مسکو به وضعیت قبل از جنگ سرد و آمادگی نظامی روسیه برای حمله احتمالی غرب پرداخت.

در بخشی از این مطلب آمده است: آمریکا و ناتو در سی نوامبر سطح آماده باش نیرو‌های مسلح خود را از سطح پنجم به سطح چهارم رساندند. واشنگتن این تصمیم را پس از تنش در مرز اوکراین اتخاذ کرده است.

ایوان کونوالوف، کارشناس نظامی و محقق سیاسی در مورد تفاوت سطح پنج و چهار می‌گوید: سطح پنجم در مقیاس آمادگی نظامی آمریکا، (DEFCON) مربوط به زمان صلح است. به نظر می‌رسد که واشنگتن فکر می‌کند که اکنون دیگر زمان صلح نیست. در سطح چهارم، فعالیت تمامی سرویس‌های ویژه از جمله اطلاعات نظامی افزایش می‌یابد. در طول جنگ سرد، زمانی که آمریکا و ناتو با اتحاد جماهیر شوروی و متحدانش مقابله کردند، این سطح از آمادگی رزمی وجود داشت.

به عقیده این کارشناس، روابط بین آمریکا و روسیه از بسیاری جهات تقریباً تا زمان بحران موشکی کوبا (در سال ۱۹۶۲) پسرفت داشته است. این در درجه اول به دلیل سیاست آمریکاست که شروع به ساخت نیرو‌های مسلح خود بر اساس مدل جنگ سرد کرد.

این کارشناس در مورد پاسخ روسیه به چنین اقداماتی گفت: روسیه مجموعه کاملی از اقدامات متقابل دارد که پاسخ مسکو به اوضاع آشفته اوکراین، استقرار نیرو‌های ناتو در امتداد مرز‌های روسیه و بلاروس و طمع غرب در منطقه قطب شمال است. وزارت دفاع روسیه دقیقاً می‌داند که چگونه به چنین اقدامات تحریک آمیزی پاسخ دهد.

تنش‌های آمریکا و روسیه بر سر اوکراین این روز‌ها بالا گرفته است. آمریکا می‌گوید مسکو قصد دارد در آینده‌ای نزدیک به اوکراین حمله نظامی کند. ادعایی که هر بار مقامات مسکو آن را با قاطعیت تکذیب می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار