مدیر آب وخاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی کرمان:

باید به فرسایش خاک هم مانند آب توجه کرد

کهنوجی گفت: ضرورت دارد مسئولان در کنار توجه به اهمیت آب برای جلوگیری از فرسایش خاک و بیابانزایی، به اصل حفاظت از خاک هم توجه ویژه داشته باشند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  محمد کهنوجی مدیر آب وخاک و امور فنی و مهندسی جهادکشاورزی کرمان در حاشیه جلسه مجازی روز جهانی خاک گفت: خاک به عنوان یک پالایشگاه و تصفیه‌خانه باعث برگرداندن ضایعات و پسماند‌ها به چرخه طبیعت می‌شود و محیط زیست را مناسب ادامه حیات برای این نسل و نسل‌های آینده می‌سازد.

او افزود: ۱۴ آذر روز جهانی خاک نامگذاری شده که باید مد نظر داشته باشیم که برای افزایش تولید محصولات کشاورزی نخست باید افزایش عملکرد در واحد سطح داشته باشیم و برای بالا بردن قدرت حاصلخیزی خاک و قدرت نگهداری آب در داخل خاک برنامه ریزی کنیم.

مدیر آب وخاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی اظهارکرد: ضرورت اول اینکه مسئولان در کنار توجه به اهمیت آب برای جلوگیری از فرسایش خاک و بیابانزایی، به اصل حفاظت از خاک هم توجه ویژه داشته باشند.

او بیان کرد: اگر به مدیریت صحیح آب باران و سد‌ها توجه داشته باشیم، کمک بزرگی به حفظ خاک و جلوگیری از بحران‌هایی مانند سیل خواهیم کرد.

کهنوجی با اشاره به اینکه، بشر از جنبه‌های مختلف کشاورزی، صنعتی، پزشکی، دارویی و کاربرد‌هایی که در تعامل با محیط بیرونی دارد، در ارتباط دائم با خاک است، افزود: کیفیت و سلامت خاک تا حد زیادی تعیین‌کننده تولید و پایداری کشاورزی و کیفیت زیست‌محیطی بوده و به‌واسطه آن بر سلامت گیاهان، حیوانات و انسان اثر می‌گذارد.

او جلوگیری از آتش زدن بقایای گیاهی و توسعه کشاورزی حفاظتی را از توفیقات بسیار خوب در زمینه صیانت از خاک دانست و اظهارکرد: خاک بستری برای حفظ پوشش گیاهی و تامین امنیت غذایی است

مدیر آب وخاک جهادکشاورزی کرمان با اشاره به شعار امسال که " توقف شور شدن خاک، تقویت باردهی خاک" می‌باشد، گفت: اهمیت خاک و حفظ و نگهداری آن به مراتب مهمتر از آب می‌باشد چرا که احیای خاک بسیار سخت‌تر است. احیای یک سانتی متر خاک بسیار زمان بر میباشد و ۲۵ درصد تنوع زیستی جهان در خاک نهفته است.

او تاکید کرد: انجام هر هکتار عملیات آبخیزداری معادل ۹ تن کاهش فرسایش خاک را به همراه دارد و در این راستا حفظ تقویت پوشش گیاهی خاک بستر حیات کمک می‌کند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار