مدیر توسعه و بازرگانی جهاد کشاورزی استان همدان از ثبت جهانی سیر این استان در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، حسین فضلی ، مدیر توسعه و بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه سیر همدان در دنیا شناخته شده است و ثبت ملی آن  انجام شده است و ثبت جهانی هم بزودی انجام می‌شود، افزود: ایجاد شهرک صنعتی و اختصاصی سیر هم از دیگر اقدامات انجام شده برای توسعه کشت  سیر در استان است.

او افزود: همدان به‌عنوان بارانداز سیر در کشور شناخته شده است و از استان‌های دیگر، چون آذربایجان و زنجان سیر به استان همدان می‌آید و در همدان بسته بندی می‌شود.

مدیر توسعه و بازرگانی جهاد کشاورزی استان همدان سطح زیر کشت سیر در استان همدان را  ۳ هزار و ۶۲۶ هکتار و مقدار تولید آن را  ۴۸ هزار و ۹۸۴ تن در سال اعلام کرد و افزود: مقدار صادرات سیر از ابتدای امسال تاکنون ۷ هزار و ۵۲۱ تن به ارزش صادراتی ۶/۹ میلیون دلار بوده است که بیشتر به کشور‌های حوزه خلیج فارس، روسیه ،ترکیه، عراق، پاکستان و  افغانستان صادر می شود.

فضلی، نبود کارخانه سورت ، بسته بندی و فرآوری  سیر در همدان ، نبود سردخانه مناسب برای  نگهداری سیر وهمچنین آگاهی نداشتن سردخانه داران استان در خصوص چگونگی نگهداری سیر، فعال نبودن  انجمن سیر در اتاق بازرگانی برای پیگیری مسائل و مشکلات تولید و صادرات محصول و فعال نبودن  شرکت‌های صادراتی در استان برای  بازاریابی در کشور‌های هدف را از  موانع و مشکلاتی موجود برای صادرات این محصول عنوان کرد.

او اضافه کرد :درحال حاضر تعاونی سیر سولان و تعاونی سیر و صیفی کاران استان همدان در خصوص جذب سرمایه گذار فعالیت می‌کنند.

مدیر توسعه و بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان اظهار کرد در از ۵ سال گذشته در مزارع محدود کشت موسیر هم در استان انجام میشود کشاورزان بذر موسیر را از اداره منابع طبیعی تهیه کردند و شروع به کشت کردند بیشتر هم در همان منطقه سولان و مریانج کشت می‌شود.

نوع آب و هوا و خاک منطقه و تابش نور خورشید کافی سبب کیفیت خوب سیر و موسیر استان همدان است.

انتهای پیام/د

برچسب ها: جهاد کشاورزی ، سیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.