صرفه جویی در مصرف آب با روش های نوین آبیاری

با استفاده از روش های نوین آبیاری در کشاورزی می توان تا حد زیادی در مصرف آب صرفه جویی کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، سروری مدير عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان فردوس گفت: تناقض بین میزان استفاده از آب و موجود بودن میزان منابع آبی مشکلاتی را بوجود می آورد که این میزان مصرف در خراسان جنوبی از حد نرمال بسیار بالاتر بوده و برای ایجاد شرایط پایدار نیاز است که مصرف این مایع حیاتی مدیریت و کاهش یابد .

وی گفت: با استفاده از روش های نوین آبیاری در کشاورزی می توان تا حد زیادی در مصرف آب صرفه جویی کرد که این موضوع باید توسط کارشناسان جهاد کشاورزی به کشاورزان اطلاع رسانی شود .

سروری گفت: موضوع انتقال آب از خلیج فارس به خراسان جنوبی در دست پیگیری است که با این اقدام بسیاری از دغدغه‌های کمبود آب در این منطقه برطرف خواهد شد .

فرماندار فردوس نیز در این جلسه گفت: با توجه به قرار گرفتن فردوس در اقلیمی خشک مسائل خشکسالی مورد بحث بوده که باید با برنامه ریزی و مدیریت قوی برطرف شود .

حلاج مقدم گفت: همه ما باید کمک کرده تا شرایط به گونه ای مدیریت شود که از منابع در اختیار به نحوی استفاده کنیم تا تداوم زندگی برای نسل های بعد فراهم شود و همچنین از مهاجرت روستائیان به شهر جلوگیری کرده و شرایط مناسبی برای زندگی در روستاها را نیز فراهم کنیم .

فرماندار فردوس گفت:  باید با توجه به کمبود منابع آبی و با بهره‌گیری از نظر کارشناسان به سمت کشاورزی مکانیزه رفت تا از هدر رفت آب در روش‌های سنتی جلوگیری شود به همین منظور باید در راستای تغییر روش‌های آبیاری تسهیلات لازم نیز در اختیار کشاورزان قرار گیرد .

وی مطالعات در زمینه تامین آب شرب شهرستان ،شبکه فاضلاب و تامین آب دام برای محله‌های دامداری بویژه مجتمع دامداری اسلامیه را از مهمترین مطالبات مردم دانست و گفت: علاوه بر این مسائل موضوع انتقال آب از خلیج فارس حائز اهمیت بوده که باید مورد پیگیری مسئولین قرار گیرد .

حلاج مقدم کمبود محصولات زراعی و باغی را ناشی از کمبود منابع آبی عنوان کرد و گفت: در شهرستان فردوس امسال کاهش ۸۰درصدی محصول زعفران و کاهش برداشت محصول انار محسوس بوده که علت اصلی آن را می توان نبود منابع آبی عنوان کرد.

در ادامه مدیران دستگاه‌های اجرایی شهرستان به بیان نقطه نظرات خود در راستای مدیریت کاهش مصرف آب در حوزه کاری خود پرداختند .

انتهای پیام /ط ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.